דף הבית השקעות כסף חכם אוורגרנד הופכת במהירות לדאגה הפיננסית הגדולה ביותר במדינה

אוורגרנד הופכת במהירות לדאגה הפיננסית הגדולה ביותר במדינה

כך הגלובליזציה של ההון אוורגרנד משפיעה על הכסף שלנו

אוורגרנד
0

“Imagine there's no countries, it's isn't hard to do"

לפני שנצלול לתוך הסאגה המתפתחת של משבר ענקית פיתוח הנדל"ן הסינית – אוורגרנד (Evergrande), בואו נתעטף במעט נוסטלגיה. לפני יותר מחמישים שנה, ג'ון לנון, חבר להקת הביטלס האגדית, ניסח חזון אוטופי של חברה אנושית חסרת גבולות המתקיימת בשלווה בעולם ללא מדינות. מאז ועד היום, העולם לא הפך לרקמה אנושית אחת פועמת.

מה שכן קרה הוא ה- 'גלובליזציה', תופעה מרתקת, המעצבת את פני המפה הפוליטית העולמית, מעודדת ואף מחייבת שיתוף פעולה בין-לאומי בשורה של אתגרים עולמיים, כמו משבר האקלים ומגפת הקורונה, וגם חוללה מהפכות תרבותיות וחברתיות, יצרה מעמדות ביניים חדשים במדינות מתפתחות, הפכה מיליונרים למיליארדרים, והותירה מיליונים אחרים ללא פרנסה.

 

גלובליזציה של ההון

בשנת 2021, התבוננות ממעוף הציפור על התפתחות הגלובליזציה מגלה תופעה המרחיבה ומעצימה את הקשרים הפוליטיים, התקשורתיים, התרבותיים והכלכליים בין מדינות, חברות ויחידים, באופן השוזר זו בזו כלכלות, תרבויות ותנועות פוליטיות מכל העולם, תוך יצירת תלות הדדית.

החיבוריות וההשפעה ההדדית העמוקה באות לידי ביטוי מזוקק באחד המאפיינים המרכזיים של הגלובליזציה, המכונה – 'גלובליזציה של ההון'. במילים פשוטות, המושג מתאר את החיבוריות, והשפעה הדדית שיש כלכלות העולם זו על זו. ההשפעה המדוברת באה לידי ביטוי במספר עצום של רבדים. דוגמה בולטת היא משבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב בשנת 2008 והתפשט בתגובת שרשרת מהירה למדינות רבות אחרות, בעיקר באירופה ובאסיה, משפיע על הכלכלה העולמית עד היום.

דוגמה אקטואלית יותר שדרכה אפשר להבין את משמעות הגלובליזציה של ההון ואת השפעתה האמיתית
על חיינו ועל ההון שלנו – היא אוורגרנד ( Evergrande), חברת הנדל"ן הסינית נקלעה לאחרונה לחובות עתק ושלחה את שווקי ההון בעולם לטלטלת מחירים ולמצב צבירה של פחד וחוסר וודאות.

אוורגרנד הופכת במהירות לדאגה הפיננסית הגדולה ביותר במדינה שגם כך לא סובלת ממחסור בבעיות. החשש מחדלות פרעון של מפתחת הנדל"ן, עם התחייבויות של 300 מיליארד דולר וקשרים לבנקים רבים, מתחו את השווקים הגלובליים, כאשר המשקיעים מעריכים את ההשפעה האפשרית על המערכת הפיננסית והכלכלה העולמית.

 

מי היא אוורגרנד?

אוורגרנד (Evergrande), שהמטה שלה נמצא בעיר שנזן, היא חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין. היא עומדת מאחורי למעלה מ-1,300 פרויקטים בתחומי המגורים, הנדל"ן המסחרי והתשתיות, ביותר מ-280 ערים ברחבי סין. זרוע שירותי ניהול הנכסים של החברה מעורבת בכ-2,800 פרויקטים ביותר מ-310 ערים.

עם זאת, פעילותה של אוורגרנד חורגת הרבה מעבר לתחום הנדל"ן – עם השקעות ברכבים חשמליים (Evergrande New Energy Auto), יחידת ייצור אינטרנט ומדיה (HengTen Networks), פארק שעשועים (Evergrande Fairyland), חברת מזון (Evergrande Spring), מועדון כדורגל (FC Guangzhou) ומים מינרליים. בשנה שעברה אף הודיעה אוורגרנד על תוכנית לבנות בגואנגג'ואו את אצטדיון הכדורגל הגדול בעולם בהשקעה של 1.7 מיליארד דולר. האצטדיון, שצורתו תהיה כשל פרח לוטוס, יכיל 100 אלף מושבים – ובכך יעקוף את אצטדיון קאמפ נואו בברצלונה המכיל 99,354 מקומות, ואשר מחזיק כיום בתואר אצטדיון הכדורגל הגדול בעולם.

בסך הכל, עם יותר מ -200 חברות בת בחו"ל וכמעט 2,000 חברות בת מקומיות, היקף הנכסים של אוורגרנד עומד על כ -2 טריליון יואן – שווה ערך ל -2% מהתוצר המקומי הגולמי של סין, על פי חישובי קבוצת גולדמן זאקס.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

איך אוורגרנד הגיעה למצבה?

חובותיה של אוורגרנד הלכו ותפחו בשנים האחרונות לאחר שהחברה נטלה הלוואות כדי לממן את שלל הפרויקטים השאפתניים שלה, תוך ניצול הקדחת שאחזה בשוק הנדל"ן הסיני.

אבל הריצה של החברה נתקלה בקיר בקיץ שעבר, כאשר הרשויות בסין הודיעו על צעדי ניטור ובקרה חדשים של רמות החוב של חברות הנדל"ן במדינה. כתוצאה, אוורגרנד – שהתבססה עד אז על הכנסות ממכירות מוקדמות של נכסים למימון פעילותה השוטפת, נאלצה להתחיל למכור בדחיפות נכסים במחירים מוזלים.

לצרות החברה נוספה גם ההאטה בשוק הנדל"ן של סין, שגררה ירידה בביקוש לדירות חדשות, ואשר לפי הערכות שפרסם השבוע המכון הלאומי לפיננסים ופיתוח (NIFD) בסין, מבשרת על כך ששוק הנדל"ן המקומי כבר אחרי השיא.

כעת, הצמיחה המהירה של אוורגרנד והרחבת פעילותה מעבר לעסקי הליבה אל תחומים עסקיים חדשים, חוזרות לנשוך אותה. חובות החברה תפחו ל-305 מיליארד דולר נכון לסוף יוני, והיא כעת חברת הנדל"ן בעלת נטל החובות הגדול ביותר בעולם. מניית אוורגרנד צללה ביותר מ-80% מתחילת השנה.

 

מה המצב נכון לעכשיו?

מאוגוסט השנה, אוורגרנד גייסה כ -8 מיליארד דולר ומכרה מניות ביחידת ה- EV שלה ל- HengTen, חברת בנק אזורי וחברת נכסים בהאנגג'ואו. הבנק גם אמור להשקיע בעסקי התיירות שלה ואולי גם בעסקי המים. אולם אף אחד מאלה לא מציע שיפור מהיר, מכיוון שמכירות כלשהן כנראה לא יושלמו לפני שנה הבאה.

בינתיים גם דירוג חוב החברה סופג חבטות שוב ושוב; בשבוע שעבר סוכנויות דירוג האשראי מודי'ס ופיץ' הורידו את דירוג האשראי של אוורגרנד בשל בעיות הנזילות, ובדו"ח שפרסמו השבוע אנליסטים של פיץ' הם הזהירו כי מצב של חדלות פרעון נראה בהחלט סביר. נקודת שבא אפשרית נוספת היא האם אוורגרנד יכולה לשלם בחזרה את כספי ההשקעה במוצרים פיננסיים בעלי רמת סיכון גבוהה שמכרה לאלפי משקיעים קמעונאיים, כולל רבים מעובדיה. בנוסף, שוק הדיור בסין מאט גם הוא במידה ניכרת על רקע הלחץ הרגולטורי הגובר והחשש ממכירת חיסול אפשרית של נכסי החברה.

במקביל, מנסה החברה – ללא הצלחה עד כה – למצוא קונים לחלקים נוספים מהפעילות, בהם עסקי המכוניות החשמליות. גם מאמציה למכור את מגדל המשרדים שלה בהונג קונג, שאותו רכשה ב-2015 עבור 1.6 מיליארד דולר, לא הניבו תוצאות.

בשבועות האחרונים הזהירה אוורגרנד את המשקיעים כי בעיות בתזרים המזומנים עלולות להביא לכך שתתקשה בפירעון חובותיה לבנקים, לספקים ולמשקיעים, אם לא תצליח לגייס כסף בזמן הקרוב. ב-2022 לבדה, אמורה החברה לפרוע חובות בסך 7.4 מיליארד דולר למשקיעים זרים.

גם במגזר הבנקאי מגיבים על ההרעה במצב הכספי של אוורגרנד. בנקים בהונג קונג, בהם HSBC סטנדרד צ'רטרד, סירבו להעניק הלוואות חדשות לקונים בשני פרויקטים לדיור שבונה אוורגרנד בעיר. חששות המשקיעים התגברו עוד יותר, לאחר שהחברה דיווחה במסמכים שהגישה לבורסת הונג קונג כי היא מתקשה למצוא קונים לחלק מנכסי הנדל"ן שלה, והעריכה כי צפויה נפילה חדה במכירותיה החודש, בהמשך לירידות שנרשמו בחודשים האחרונים.

לפי דיווח בלומברג, נכון לדצמבר האחרון, אוורגרנד היתה בתהליכי בנייה של כ-1.5 מיליון יחידות דיור שעליהן כבר שולמו מקדמות על ידי הרוכשים. רבים מהקונים הללו חוששים כעת כי לא יקבלו את כספם בחזרה במקרה שבניית הפרויקטים בהם רכשו נכסים תיעצר. ואם כל זה לא מספיק, מאז החל המשבר, נערכו הפגנות מול משרדי אוורגרנד ברחבי סין, ומפגינים פשטו על מטה החברה בשנזן בדרישה לקבל את כספם, וגידפו את נציג החברה.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

אוורגרנד

מה הופך את אוורגרנד לחשובה?

ענף הנדל"ן הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של כלכלת סין, והוא אחראי על 29% מהתפוקה הכלכלית. קריסה של אוורגרנד עלולה לגרור איתה חברות נדל"ן נוספות ולסכן את יציבות המערכת הבנקאית בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

התמוטטות של אוורגרנד גם עשויה לעורר בהלה אצל משקיעים רוכשי בתים, שעלולה מצדה להסב נזק לשוק הנדל"ן ומחירי הנדל"ן, תוך פגיעה בשווי משקי הבית ובביטחון הצרכנים בסין. המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס אף הרחיק לכת וטען במאמר בעיתון פייננשל טיימס, כי פשיטת רגל של אוורגרנד עלולה לגרום לקריסת כלכלת סין.

 

האם היא גדולה מכדי ליפול?

לא. למרות שהשלכות הקריסה של אוורגרנד יורגשו היטב גם במשק הסיני וגם מחוץ לסין.
מבחינת השלטון הסיני, חילוץ של אוורגרנד יתקבל בשוק הפרטי כאישור בשתיקה לסוג ההלוואות הפזיזות שגרמו לצרות של אוורגרנד ושל חברות אחרות לפניה מלכתחילה. בייג'ין גם רואה לנגד עיניה את ההתמכרות של עסקים סינים גדולים להימורים פיננסיים מסוכנים, מתוך אמונה שהמדינה תמיד תחלץ אותן. מבחינת בייג'ין, מדובר באיום אסטרטגי ופגם מוסרי שהטיפול בו, כואב ככל שיהיה – גם יהפוך את המערכת הפיננסית לעמידה יותר בטווח הארוך.

 

מהן ההשלכות הבינלאומיות?

כאמור, הגלובליזציה של ההון, של אמצעי הייצור ושל הסחר יצרה תלות הדדית משמעותית בין מדינות, כלכלות והשווקים הפיננסיים. כך, כמו רצף ארוך של אבני דומינו, חדלות פרעון אפשרית של אוורגרנד יכולה לגרור לתהום את כל סקטור הנכסים הסיני, מה שיוביל להאטה חריפה בכלכלה הסינית כולה. האטה כזאת של כלכלה דומיננטית כל כך, תיצור גלי הדף שהשפעותיהם יחרגו הרבה מעבר לסין.

 

איך זה יקרה?

ישנם כ -1.4 מיליון בעלי נכסים ששילמו פיקדונות ומחכים למסירת נכסים של אוורגרנד. כעת, הם אינם בטוחים שיזכו לקבל את הבתים שרכשו. אליהם הצטרפו לאחרונה מיליוני סינים נוספים העוקבים בדאגה אחר קשיים בקרב חברות נדל"ן מקומיות אחרות עמוד בהתחייבויות שלהן.

העובדה שאוורגרנד מציעה כעת נכסי נדל"ן במחירי הפסד, מובילה לירידה נוספת בשווי השוק שלהם ועלולה ליצור סערה מושלמת בשוק הדיור. תחילה, בלימה של קטר הנדל"ן הסיני תוביל לאובדן משרות עצום.
העובדים שפוטרו הם גם צרכנים. הצרכנים מהווים גורם מרכזי בכלכלה הסינית, ואפשר להעריך שאובדן עבודה וירידה בשווי הנכס שלהם, תפגע באופן מיידי בהיקף הצריכה שלהם.

האטה בצריכה תגלוש לשווקים אזוריים וגלובליים אחרים באמצעות היחלשות בשוק היבוא הסיני, כמו גם האטה בביקוש הסיני לכל מיני חומרי גלם. משם, קצרה הדרך לפגיעה כלכלית במפעלים וחברות מקומיות בעשרות מדינות ברחבי העולם.

כבר בתחילת המשבר בתחילת חודש ספטמבר, ההתפוצצות משבר הנזילות של אוורגרנד בכלי התקשורת מסביב לעולם, שלחה את המדדים המובילים בבורסה בניו-יורק, ואיתה גם בורסות מרכזיות אחרות, לצלילה חדה. מאז, הבורסות העולמיות תיקנו את עצמן, אבל העצבנות וחוסר הוודאות עדיין מורגשות היטב בתיקי ההשקעות שלנו, מיליוני משקיעים מכל העולם.

וכמובן, במקרה שהתרחיש הקיצוני של קריסה מוחלטת, למחזיקים זרים (בעיקר בנקים) באגרות החוב בדולר של אוורגרנד – סכום שמסתכם בכ -20 מיליארד דולר, לא תהיה הרבה אמירה על מה שקורה והם ייאלצו להתמודד עם מחיקת ערך. סביר להניח שהם ירדפו את כספם בבתי משפט בינלאומיים, אבל גם אם חלקם יזכו בתביעות, לא בטוח שיהיה מי שיכול לשלם ומעטים מהם יצליחו לחלץ ערך כלשהו מבין ההריסות.

 

כמה זמן יש?

לא הרבה. אוונגרד צריכה לבצע תשלומי קופונים של 669 מיליון דולר עד סוף השנה הזו. כ -615 מיליון דולר מתוכם נמצאים באג"ח הדולר של אוורגרנד, כך עולה מנתונים שנערכו על ידי בלומברג. בחודש מרץ הקרוב מגיעים 2 מיליארד דולר מאגרות החוב של אוורגרנד, ו- 1.45 מיליארד דולר בחודש שלאחר מכן. בעוד שאוורגרנד החזירה את כל האג"ח הציבוריות שלה השנה, מימון מחדש בשנת 2022 יהיה מאתגר במיוחד אם אפשרות הגישה של החברה לשוקי ההון לא תתאושש בזמן.

 

מה יהיה?

התשובה המתבקשת היא: אף אחד, כולל ממשלת סין, לא יודע.
ללא תוכנית חילוץ של ממשלת סין, סביר להניח שאוורגרנד לא תעמוד בהחזרי החוב שלה והסיכויים שלה לשרוד יהיו קרובים לאפס. לחברה אין יכולת לגייס הלוואות חדשות באופק ורוב כספה תקוע בנכסים לא גמורים שיהיה קשה להרוויח מהם בהתראה קצרה.

עם זאת, אפשר להעריך בזהירות שהרשויות הסיניות לא יתנו למצב להתפתח למשבר גלובלי. בעוד שממשלת סין שומרת על שתיקה עמומה סביב משבר אוורגרנד, סוכנויות דירוג ומוסדות פיננסיים רבים סבורים שהיא תנקוט צעדים למניעת משבר פיננסי מלא.

ממשלת סין תעזור לאוורגרנד לפחות לגייס הון בשווקים. עם זאת, ייתכן שהקבוצה תיאלץ למכור חלק מעסקיה שאינם עסקי ליבה, לצד שלישי בבעלות המדינה. עם זאת, בייג'ין לא צפויה להעניק תמיכה ישירה לאוורגרנד, מכיוון שהיא עלולה להוות סיכון גדול מדי, ומכיוון שהיא רוצה לשלוח מסר ארוך טווח לכלל המגזר הפרטי בסין.

בייג'ין תיאלץ להתערב, רק אם תהיה 'הדבקה' מרחיקת לכת שתגרום למספר חברות פיתוח נדל"ן גדולות להיכשל ולהיהפך לסיכון מערכתי לכלכלה הסינית. כישלון של אוורגרנד לבדה לא יביא לתרחיש כזה.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך