דף הבית השקעות כסף חכם האם תמיד כדאי לקנות מניות כאשר השוק נופל?

האם תמיד כדאי לקנות מניות כאשר השוק נופל?

התנהגות חכמה בזמן מפולת מניות, עשויה להיות ההבדל בין אובדן כסף בטווח הקצר והתאוששות מרשימה בטווח הארוך, לבין אובדן כסף. אז מה כדאי לנו המשקיעים לעשות כאשר שוק המניות מאבד גובה במהירות? את הנושא הזה נברר במאמר הנוכחי.

0

ביותר מנקודת זמן אחת, ההיסטוריה של שוק ההון זימנה למשקיעים חוויה המזכירה כיס אוויר בזמן טיסה. לפני רגע השוק שייט בנחת לעבר שיאים חדשים ותיקי ההשקעות של כולם נראים גאוניים, וברגע הבא – השוק בעיצומה של נפילה עמוקה ומאות מיליארדי דולרים מתנדפים לאוויר (לפני שמישהו מספיק להבין מה קרה. במידה ונכנסתם להשקעה במניות, אי שם, לפני חודש מרץ בשנת 2020, כנראה ראיתם את תיק ההשקעות שלכם מאבד כ- 50% משוויו, עם פרציתה של מגפת
ה COVID-19 שהובילה לירידות מחיר חדות בכל ממדי המניות המובילים.

אבל, אם עשיתם את הצעד הראשון שלכם בשוק ההון בתחילת 2021, עדיין לא נדרשתם לקבל החלטות בזמן משבר רציני בשווקים. מאחר וכל משבר משמעותי יוצר גם הזדמנויות נהדרות, כדאי להגיע אליו מוכנים ככל האפשר, ולא למצוא את עצמנו מבוהלים ואובדי עצות.

בואו נתחיל בהבחנה בין תנודת מחירים שגרתית לתיקון משמעותי יותר. אחרי הכל, לא כל ירידת מחירים היא התרסקות. ירידות בשוק הן לגמרי נורמליות ויכולות להתרחש בגלל מספר רב של גורמים. מתי כן ירידת מחירים תוגדר כתיקון חד או התרסקות של ממש? ובכן, אין טווח מחירים מסוים המעיד על קריסה, אבל כדי לתת מושג כללי: אם מדד S&P 500 יורד ב- 7% ביום אחד, המסחר בבורסת וול-סטריט עשוי להיעצר למשך 15 דקות. זה קרה רק פעמים בודדות בהיסטוריה של השוק, וזה באמת מציין יום מסחר רע מאוד בדאון טאון ניו-יורק.

בהתחשב בכך שמדד ה- S&P 500 בדרך כלל משתנה בין -1% ל -1% בכל יום נתון, כל דבר מחוץ לפרמטרים האלה יכול להיחשב ליום פעיל בשוק המניות – לטוב ולרע.

עובדה נוספת שחשוב להבין היא שבדומה לגל צונאמי, תיקון חריף בשוק ההון נוצר לאורך זמן, אבל מכה בהפתעה. אף אחד לא מקבל הודעת וואטסאפ שמכריזה על הזמן, האופי וההיקף הצפויים של צניחות מחירים עתידיות. אילו היה אדם כזה, הוא או היא היו האנשים העשירים בעולם. רק במבט אל העבר אפשר לדעת כמה זמן נמשכו התרסקויות, תיקונים ו- שווקים דוביים. כנגזר מכך, שתי הנחות המוצא של המשקיעים הן: 1. בראייה ארוכת טווח, הבורסה נמצאת במגמת עלייה. 2. הבורסה הולכת לקרוס מתישהו. זה קרה לאורך ההיסטוריה של השוק וזה יקרה שוב, פשוט אין דרך לדעת מתי.

 

לקנות ולהחזיק – buy and hold

כאשר השווקים יורדים, גובר הפיתוי לנסות לתזמן את השוק (time the market). תזמון של השוק משמעו – למכור הכל, עם תוכניות לרכוש מחדש מניות המחיר נמוך יותר, או מאוחר יותר, לאחר שהשוק יתאושש. המלצה חמה, אל תנסו את זה בבית. בעצם, אל תנסו לעשות את זה בשום מקום.
ההימור הטוב ביותר שלכם הוא לבנות מראש תיק השקעות מגוון של מניות ומדדי איגרות החוב, ולאחר מכן לקנות ולהחזיק אותו לטווח הארוך (buy and hold).

מכירת של מניות מתוך פאניקה, היא אחת הטעויות הגדולות ביותר שאנחנו יכולים לעשות כמשקיעים.
אלה שבסופו של דבר כן מרבים לקנות גבוה ולמכור נמוך. לעתים קרובות מפספסים את ימי המסחר הטובים ביותר של העשור, שהם בלתי צפויים.

למעשה, כמה מומחים טוענים כי מכירת פאניקה מותירה את המשקיעים במצב גרוע יותר מאשר להישאר במסלול. למשל, בנק אוף אמריקה השווה את מה שקרה למשקיעים שימכרו בסימנים הראשונים של ירידות בשוק. הממצאים שלהם ברורים – משקיעים שקונים ומחזיקים במניות לאורך זמן, הציגו ביצועים טובים יותר ממשקיעים המוכרים בבהלה.

באופן טבעי, עבור רוב האנשים, לראות את המספרים יורדים זה מחזה קשה לצפייה.. אבל אם אתם רחוקים עשרות שנים מהפרישה, זכרו שיש לכם מספיק זמן להתאושש. המטרה היא לבנות תשואות צנועות ועקביות לאורך זמן, לא למצוא את הזמן "הנכון" לרכישת מניות "מנצחות".

וזה מוביל לנקודה הבאה: למה אפשר לחייך כשהשווקים מזנקים.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

חוגגים כשהשווקים יורדים

תאמינו או לא, משקיעים צעירים צריכים לחגוג ירידות שוק. זה עובד לטובתם. כאשר מחירי מניות יורדים, המשקיעים משלמים פחות כסף כדי להחזיק במספר מניות גדול יותר. לכן, אם אתם משקיעים באופן קבוע, אתם יכולים לאגור נכסים בזול. ואז, כשהשווקים מתאוששים, ערך הנכסים הללו עולה.

הפעולה הזאת נקראת בעגה מקצועית – Buy the dip, ומשמעותה – לקנות את הירידה.
'לקנות את הירידה' פירושה רכישת נכס לאחר שהמחיר שלו ירד מתוך אמונה שהמחיר הנמוך החדש מייצג הזדמנות קניה, מכיוון שהירידה במחיר היא רק לטווח קצר ועם הזמן, הנכס צפוי לחזור להתייקר.

וורן באפט אמר לא פעם, שכל משקיע חכם בבורסה צריך דווקא להעדיף לראות ירידה במניות, לא עלייה. לאורך זמן, כאשר השוק למטה, זה מאפשר למשקיעים להוסיף נכסים נוספים לתיק ההשקעות. ואז כאשר השוק חוזר לעליות, הם מרוויח הרבה כסף.

חשבו על זה כך: כשיש ירידה משמעותית בשוק, המניות יוצאות למכירה. משקיעים שנכנסים לפאניקה, מתחילים למכור מניות, בלי קשר לערך הריאלי שלהן מה שגורם למחירים לצנוח. למשקיעים חכמים, זו הזדמנות לרכוש חלק בבעלות על עסקים חזקים, בהנחה עמוקה.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

איזון הוא המפתח

אם שואלים את וורן באפט (וכולם שואלים), אז ההגנה הטובה ביותר שלנו מפני שווקים סוערים היא לבנות תיק מאוזן ומגוון של קרנות מניות ומדדי איגרות חוב בעלות נמוכה. כאשר אנחנו משקיעים במניות אינדיבידואליות, סביר שנטעה ולא נבחר מנצחים בכל פעם. לכן חשוב לפזר את ההשקעות בין מספר חברות ומגזרים.
בנוסף, גיוון של תיק ההשקעות, לא רק מעניק יציבות אלא גם מאפשר לנו לקצור את הפירות של השוק. בנוסף, השקעה על פני מגזרי שוק יכולה לסייע בהפחתת כוחות השוק המשפיעים רק על תעשיות מסוימות. מעבר לכך, מחקר של מגזרי שוק רבים, מאפשר למצוא יותר הזדמנויות השקעה.

הנה מספר עצות שכדאי לזכור, בכל מצב צבירה של השוק:

תוכנית פיננסית – בשביל מה אנחנו משקיעים? מהו אופק הזמן שלנו? האם זו השקעה חד פעמית, או שאנחנו מתכוונים להמשיך ולהגדיל אותה באופן קבוע? מענה לשאלות אלה יכול לעזור לקבוע כיצד כדאי לנו להשקיע את כספנו.

מחשבה לטווח ארוך – נסיגה קצרת טווח במחירי המניות כיום לא תשפיע רבות על התשואות ארוכות הטווח שלנו, ובטח לא תהיה לכך השפעה גדולה כמו להחמיץ כמה מהימים הטובים ביותר בשוק. אם נקנה מניות בלוח זמנים קבוע, לפי ממוצע של עלות דולר (dollar cost average)' במקום לאגור מזומנים, סביר מאוד שנשיג יותר ממה שהיינו משיגים על ידי ניסיון לתזמן את השוק.

להבין תנודתיות – מחירי השוק עולים ויורדים מדי יום. חלק מהמניות, כגון מניות צמיחה, נדיפות יותר מאחרות, כגון מניות ערך. מניות צמיחה ששוקעות ברגע שיש רמז לצרות לא מתאימות לכולם. לכן מומלץ לבחור מניות המתאימות לפרופיל הסיכון של כל משקיע ולסובלנות לשינויים בערך השוק.

בשורה התחתונה: כל קריסת שוק היא הזדמנות. כשזה קורה, הדבר החכם ביותר לעשות הוא, להמשיך להשקיע, לחסום את הרעשים של השוק, לשמור על ריכוז ולהמשיך בתכנית ההשקעה.
אם אינכם גמלאים או קרובים לפנסיה, אתם רק מרוויחים משוק שמונע על ידי פאניקה.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך איך לבחור מניות כמו וורן באפט >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך