דף הבית השקעות כסף חכם הבורסה יורדת? כך תפסידו פחות כסף, ואולי אפילו תרוויחו

הבורסה יורדת? כך תפסידו פחות כסף, ואולי אפילו תרוויחו

גם בתקופות סוערות, משברים כלכליים וירידות שערים, ישנן פעולות שניתן לנקוט כדי לצמצם הפסדים, ואולי אפילו להרוויח. בואו נדבר על זה

Businessman checking stock market on tablet
0

תמיד יותר נעים לשמוע סיפורים שמחים על אנשים שראו תשואה מטורפת על הכסף בזכות השקעה כזאת או אחרת. על העובדה שלא כל מי שהשקיע הופך למיליונר, אנחנו פחות אוהבים לדבר. אבל זאת המציאות – כל השקעה, ובוודאי השקעה במניות היא מסוכנת במידה מסוימת ולפעמים מובילה להפסדים.
כאשר אנחנו מחזיקים במניה של חברה, אנחנו הופכים לשותפים לרווחים, וגם להפסדים שלה. ומאחר ושווקי המניות הם תנודתיים, כל מי שמשקיע מספיק זמן, סופג הפסדים לאורך הדרך.

המאמר הנוכחי סוקר סוגים נפוצים של הפסדים, דרכים לצמצם אותם, ושיטה אחת להרוויח כאשר הבורסה יורדת.

 

ההבדל (הגדול) בין הפסד "על הנייר" להפסד בכיס

אם קניתם מניה בסכום מסוים ולאחר שבועיים היא ירדה ב-20%, ההפסד שלכם הוא רק "על הנייר" – השווי של ההשקעה שלכם ירד, אבל ההפסד נרשם רק אחרי שמכרתם את המניה. כל זמן שלא מכרתם אותה, יש לה עוד אפשרות לצבור הפסדים נוספים, אך גם לעלות – וכך תוכלו לצמצם הפסדים ולהרוויח.
הפסד "על הנייר", מתרחש מידי יום: אבל, אם לא מכרתם את המניות או שיניתם את תמהיל ההשקעות אז כאשר השוק יחזור לעלות, גם ההשקעה שלכם תתאושש, ולאורך זמן, כנראה גם תהפוך לרווח.

 

הפסד בגלל ניסיון לתזמן את השוק

ישנם אנשים שמנסים לתזמן את השוק, כלומר למכור מניה במחיר מסויים ולחזור לקנות אותה במחיר יותר נמוך, מתוך הימור שתיקון המחיר נעצר והמניה קורבה להתאושש ולעלות. האסטרטגיה הזאת היא מתכון בטוח להפסדים.

 

הפסד בגלל השקעה שלא נבחנה כראוי

למרות שסימני אזהרה מאקרו כלכליים וגיאו-פוליטיים כבר נראו באופק, עד לא מזמן, אחת הערים ברשימת היעדים האטרקטיביים ביותר להשקעה בנדל"ן בחו"ל הייתה קייב. כמובן שמדובר במקרה קיצוני, אבל הלקח שניתן ללמוד ממנו הוא לא לבצע בכלל השקעות, ובמיוחד לא והשקעות נדל"ן בחו"ל, מבלי לבחון אותה לעומק. ככל שתכינו יותר 'שיעורי בית', תכירו יותר לעומק את הסיכון בהשקעה שבחרתם, את המשתנים המשפיעים עליה, וככל שתשאלו יותר שאלות – כך תוכלו להעריך את הסיכון, ולצמצם חלק מההפסדים.
לא רק חלומות, גם סיכונים מתגשמים לפעמים.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

קיזוז הפסדים הוניים והפסדים משבח

להפסיד כסף זה אף פעם לא נעים, לא לכיס ולא לאגו. אבל מתברר שההפסדים שצברתם יכולים לעזור לכם לשלם פחות מס ולהגדיל את הרווח באפיקים אחרים. כל משקיע יודע שאם יש לו בסוף השנה רווח ממכירת ניירות ערך, עליו לשלם מס רווחי הון.

בהתאם לעקרון המימוש, כל עוד המשקיע לא מכר את נייר הערך, לא נוצר לו הפסד או רווח. כלומר, למועד המימוש יש משמעות כספית גדולה מבחינת היבטי המס, שכן הפסד הון ניתן לקיזוז כנגד רווחי הון וכנגד שבח ממכירת מקרקעין.

הפסדי הון שוטפים ממכירת ניירות ערך שנוצרו בשנת המס יכולים להיות מקוזזים גם כנגד הכנסה מריבית או דיבידנד באותה שנה, לפי העניין. לכן, מומלץ לאותו משקיע לבחון את תיק ניירות הערך שלו ולבדוק אם יש ניירות ערך שנמכרו ברווח העשוי להיות מקוזז ממכירת ניירות ערך אחרים, ששוויים בבורסה ירד וטרם נמכרו מתוך ציפייה לעליית השווי חזרה. בנוסף, אם משקיע מכר נכס מקרקעין באותה שנת מס, יהיה באפשרותו לבקש מרשות המסים אישור לקזז את הפסדי הון מהשבח שנוצר בעת מכירת המקרקעין.

הפסדים רשומים מהשקעות בשוק ההון מהווים מגן מס לרווחי הון מהשקעות שונות (כמו קריפטו ונדל"ן). כך, אם אתם רואים שיש לכם הפסדים "על הנייר" מהשקעות, ומנגד רווחים מהשקעות הון אחרות – שיקלו לממש את ההפסד, וליהנות ממגן המס שהוא מעניק.

 

השקעת שורט – להרוויח מירידות שערים בבורסה

בשוק ההון אפשר להרוויח לא רק מעליות שערים, אלא גם מירידות. עושים את זה דרך פעולת שורט
(מכירה בחסר). מדובר בפעולה פשוטה למדי, אבל היא אינה זמינה לכל אחד ויש בה סיכון גבוה.
היא להרוויח מהירידה במחיר של נכס פיננסי. בניגוד למניה, אותה כל אחד יכול לקנות בשוק, כדי למכור נכס בחסר צריך קודם להשיג אותו ממישהו.

לדוגמא, נניח שמניה נסחרת ב–25 שקל, ואתם מעריכים שהיא שווה רק 20 שקל ולכן המחיר שלה יירד בעתיד. כדי למכור את המניה, אתם צריכים לפנות לברוקר, הבנק או בית השקעות שלכם, כדי שימצא גוף שמחזיק במניה ומוכן להלוות לכם כמות מסוימת ממנה תמורת עמלה או ריבית. את כמות המניות שתקבלו תוכלו למכור בשוק. כעת, מכירה של 100 מניות תניב לכם 2,500 שקל. אם המחיר אכן יירד ל–20 שקל, תוכלו לקנות 100 מניות בשוק תמורת 2,000 שקל, להחזיר אותן לגוף המלווה, ולסגור את הפוזיציה ברווח של 500 שקל.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

מספר נקודות שחשוב לזכור לגבי השקעת 'שורט':

1. הפעולה אינה זמינה לכל אחד ברמה יומיומית.
2. עסקאות בשורט אפשר לעשות רק על נכסים סחירים מאוד, ורוב המניות בישראל אינן כאלה.
3. מקובל לעשות עסקאות כאלה בהיקפים גדולים עשרות אלפי שקלים לפחות. אחרת לברוקר אין טעם להתעסק בהן.
4. שורט היא עסקה ממונפת, ולכן מסוכנת יותר. היא מקבילה לרכישת מניות באשראי. זאת עסקה הכרוכה בעמלה ובתשלום ריבית, שעשויות להפוך אותה לבלתי כדאית. אם מחיר המניה יעלה, תפסידו פעמיים: גם על המניה וגם על הריבית והעמלה. בגלל הסיכון, הברוקר המתווך בעסקה יבקש מכם ביטחונות מתאימים — פיקדונות או תיק ניירות ערך. אם מחיר הנכס עולה מעל לרמה מסוימת שנקבעה מראש, הביטחונות ימומשו והעסקה תיסגר בהפסד.

 

בלי הפסדים – אין נצחונות

אם יש לכם תיק חסכונות מפוזר ומגוון, המיועד לבנות את ההון המשפחתי לאורך זמן, ואתם שוקלים להקצות חלק ממנו לטובת השקעה מסוכנת אבל חוששים – זכרו את הציטוט הבא, מפיו של אחד מגדולי הווינרים בהיסטוריה של הספורט:

"החטאתי מעל 9000 זריקות בקריירה שלי.הפסדתי כמעט 300 משחקים. ב- 26 הזדמנויות סמכו עלי לקחת את הזריקה המכרעת במשחק…ופספסתי. נכשלתי שוב ושוב ושוב בחיי, וזו בדיוק הסיבה להצלחתי."
מייקל ג'ורדן.

ספיגת הפסדים היא חלק בלתי נפרד מהצלחה והפסדים כספיים הם חלק בלתי נפרד מהצלחה בהשקעות. ערכתם את המחקר הנדרש, בחנתם לעומק את כל ההיבטים, ועדיין הפסדתם סכום כסף כלשהו בהשקעה לא מוצלחת? ברוכים הבאים למועדון גדול ומכובד.

אין שום דבר פסול בלקיחת סיכונים מחושבים מתוך רצון לשגשג ולשריין את העתיד הפיננסי שלכם ושל משפחתכם. ממילא, ברירת המחדל היא השקעה באפיקים 'בטוחים', שלא מייצרים תשואה בכלל – רק מבטיחים שתראו שחיקה בערך של ההון שלכם, במיוחד בסביבה כלכלית של אינפלציה גבוהה.

 

שינוי בתמהיל ההשקעות

תהא הסיבה אשר תהא, כאשר תיק ההשקעות שלכם רושם הפסדים, תמיד כדאי לעצור ולבחון אותו מנקודת מבט רעננה – ואם יש בכך ערך, לערוך תיקונים ושינויים במבנה שלו. דברו עם יועץ ההשקעות שלכם ובדקו יחד, האם כדאי וכיצד אפשר לשפר את הביצועים של התיק.

לסיכום, עוד לא נוצר תיק השקעות חסין להפסדים
רק לאחרונה, וורן באפט מכר בהפסד, מעל מיליארד דולר של מניות 'טבע' – ענקית התרופות הישראלית. אם גורו השקעות אגדי, בעל ידע וניסיון שאין להם מתחרים, מפסיד כסף בהשקעה לא מוצלחת – אז כל אחד יכול. החכמה אם כך, אינה למנוע לחלוטין הפסד כספי, אלא לבנות תיק השקעות מגוון, עם פיזור מתוכנן היטב של הכסף על פני מספר סקטורים, מדדים ומכשירי השקעה.

ומה עושים אם וכאשר כל השווקים אדומים ואין דרך להימנע מהפסד כספי? מגייסים סבלנות.
הניסיון מלמד שבכל הקשור להשקעה במניות, היא בהחלט משתלמת.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך