דף הבית השקעות כסף חכם האם פייסבוק תצליח לברוא את Meta?

האם פייסבוק תצליח לברוא את Meta?

"אינטרנט תלת מימדי וסוחף", כך מתאר מארק צוקרברג, יוצר פייסבוק, את ה – 'metaverse', היקום הדיגיטלי החדש שהחברה רוצה 'לעזור' לבנות. מה באמת אומר תרגיל המיתוג מחדש הזה (ל- Meta יש גם לוגו חדש), כיצד מתכננת פייסבוק לבנות את ה- 'מטא-וורס' הזה? האם היא תצליח? התשובות כאן בהמשך.

0

האם גם אפליקציית פייסבוק נקראת כעת גם 'Meta'?

אפליקציית פייסבוק תשמור על שמה ולא מתוכנן שינוי שם גם עבור האפליקציות הנוספות שלה. עם זאת, חברת פייסבוק הכוללת תיקרא כעת פשוט מטא (Meta). זאת אומרת אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ, ומסנג'ר – נמצאים כעת כולם תחת חברת 'Meta'. בדומה כמו לגוגל המחזיקה את כל המוצרים שלה תחת חברת הגג Alphabet.

ולפי האופן שבו צוקרברג הציג את החזון שלו במצגת המרכזית, נראה שכל האפליקציות הללו ימשיכו למלא תפקיד במטא-וורס הקרוב, אם כי בצורה שונה מאוד.

 

מה המקור והמשמעות של המושג מטא-וורס?

ה- metaverse אינו רעיון מקורי לפייסבוק או ל-Meta כפי שהוא נקרא כעת. המונח metaverse – שילוב של meta (שפירושה 'אחרי' או 'מעבר') ו- verse, היקום – מוזכר ב-Snow Crash, רומן מאת סופר המדע הבדיוני האמריקאי ניל סטפנסון. גיבור הרומן, הירו, הוא האקר ונהג משלוחי פיצה עבור המאפיה וההסבר הראשון על העולם הווירטואלי הזה ברומן אומר: "אז הירו בכלל לא כאן. הוא נמצא ביקום שנוצר על ידי מחשב אחר, שהמחשב שלו שואב לתוך המשקפיים שלו ומפמפם לתוך האוזניות שלו. המקום הדמיוני הזה ידוע בשם Metaverse. הירו מבלה הרבה זמן ב- Metaverse." ואם פייסבוק תצליח, גם אנחנו.

 

מה זה אומר לחיות במטאוורס?

מטא-וורס הוא המקום שבו העולמות הפיזיים והדיגיטליים מתאחדים. זהו מרחב שבו אווטרים – ייצוגים דיגיטליים של אנשים, מקיימים אינטראקציה בעבודה ובמשחק, נפגשים במשרד שלהם, הולכים לקונצרטים ואפילו מתנסים בבגדים. במרכז היקום הזה תעמוד מציאות מדומה, עולם דיגיטלי שאליו אפשר כבר להיכנס דרך אוזניות Oculus VR של פייסבוק. זה יכלול גם מציאות 'מוגברת', מעין צעד אחורה מ-VR שבה אלמנטים של העולם הדיגיטלי מונחים שכבות על גבי המציאות. חישבו על פוקימון גו או המשקפיים החכמים שפייסבוק השיקה לאחרונה עם Ray-Ban.

 

אפשר לחוות את המרחב דיגיטלי, כמעט כאילו הוא אמיתי, וגם לחלוק אותו עם אחרים. דמיינו הולוגרמות ריאליסטיות, אווטארים וירטואליים שנמצאים בכל מקום ומסך הולוגרפי שאפשר פשוט לגשת אליו באמצעות מחוות או אפילו הטיה של הראש.

בהתבסס על המצגת של פייסבוק, במטא-וורס זה יהיה אפשרי עבור שני אנשים בשתי ערים שונות על פני כדור הארץ להשתתף בקונצרט ביחד, ואפילו להשתתף במסיבה עם אווטרים וירטואליים או הולוגרפיים אחרים. לעבודה מהבית ב- metaverse תהיה משמעות אחרת ויתאפשר לכם לחוות את המשרד, כמעט כאילו הייתם שם, מבלי שתצטרכו להיות שם במובן הפיזי האמיתי.

אבל המטא-וורס הוא יותר מהיכולת לבצע טלפורטציה למרחבים שונים או לחוות מציאות מעורבת. אחד המאפיינים המרכזיים של ה-'metaverse' הוא שהוא LIVE, רציף ואינו מתאפס.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

איך פייסבוק מתכננת לבנות את ה'מטאוורס' הזה?

התוכנית היא לשמור על החוויה של metaverse חופשית ולשם כך Meta תמכור את המכשירים שלה "בעלות נמוכה או בסבסוד כדי להפוך אותם לזמינים ליותר אנשים".

מדובר במכשירי VR או AR שניתן להשתמש בהם כדי לגשת לחלקים של המטאוורס כמו ה-Oculus Quest 2 או 3. בשנה הבאה יגיע גם מכשיר VR חדש בשם Project Cambria, שיהיה יקר יותר ועם טכנולוגיית מעקב מתקדמת יותר. לפייסבוק יש גם את פרויקט משקפי ה-AR שלה בשם Aria, שעדיין נמצאים בעבודה.

Meta גם תתמוך בטעינה צדדית ובסטרימינג ממחשבים אישיים כך שלמשתמשים תהיה ברירה, במקום לאלץ אותם להשתמש ב-Quest Store כדי למצוא אפליקציות או להגיע ללקוחות. בנוסף, היא אמורה להציע שירותי מפתחים ויוצרים עם עמלות נמוכות ככל האפשר, כדי שתוכל למקסם את היצירתיות והכלכלה של המטא-וורס.

כאשר דיבר על הנושא במצגת ההשקה של Meta, צוקרברג תקף ישירות פלטפורמות אחרות, כלומר את אפל. לדבריו, "החיים תחת הכללים שלהם עיצבו באופן עמוק את דעתי על תעשיית הטכנולוגיה. הגעתי להאמין שחוסר הבחירה לצרכנים והעמלות הגבוהות למפתחים, חונקות חדשנות ומעכבות את כלכלת האינטרנט". אז ברור שה- metaverse יציע לפייסבוק גם הזדמנות לברוח מהחוקים של אפל וגוגל, השולטות באופן מלא בפלטפורמות iOS ואנדרואיד בהתאמה.

 

כמה מוציאה פייסבוק על מטא-וורס?

כבר מיליארדי דולרים בשנה. החברה אמרה השבוע שהשקעה בחטיבת Facebook Reality Labs שלה – שבה החברה עובדת על VR ו-AR – תפחית את הרווח התפעולי ב- 10 מיליארד דולר ב-2021. זה סכום משמעותי, אבל פייסבוק מייצרת סכומי כסף עצומים מהעסקים המרכזיים שלה של איסוף נתוני משתמשים וחיוב מפרסמים על גישה לאותם אנשים עם מודעות ממוקדות.

ברחבי אינסטגרם, וואטסאפ, מסנג'ר וכמובן הפלטפורמה שלה עצמה, פייסבוק הניבה הכנסה נטו של 29 מיליארד דולר בשנה שעברה, מ-2.8 מיליארד המשתמשים היומיים שלה. היא יכולה להרשות לעצמה 10 מיליארד דולר.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

נשמע כמו מדע בדיוני? האם זה הולך להיות אמיתי בשנים הקרובות?

ובכן המדע הבדיוני הוא ההשראה מאחורי הרעיון ואפילו צוקרברג יודע שהמטא-וורס לא ייבנה בשנים הקרובות. הוא מקווה שחלקים ממנו יפותחו עד העשור הבא. אבל למטאוורס יש הרבה אתגרים לעבור.

ראשית, כל אותן תחזיות הולוגרפיות מדויקות ואמיתיות ידרשו מהטכנולוגיה להדביק את הפער. זה עדיין לא ממש שם. ופייסבוק היא לא היחידה שעובדת על הפיכת המציאות המעורבת הזו למציאות ממשית. Epic Games נותנת דחיפה גדולה ליצירת אלמנטים של Metaverse באמצעות המנוע שלה. Project Mesh של מיקרוסופט מנסה גם להביא לחיים סוג דומה של מציאות מעורבת ויכלול את היכולת לאפשר טלפורטציה ליחידים.

אבל שוב, הטכנולוגיה רחוקה מלהיות מוכנה. Project Starline של גוגל הראה סוג דומה של חווית מציאות מעורבת עבור שיחות וידאו, אבל הטכנולוגיה נמצאת רק בתחילת הדרך ועדיין לא זמינה בקנה מידה מסחרי.

אתגר גדול נוסף יהיה 'יכולת פעולה הדדית'. המשמעות היא שפריט דיגיטלי שאתם קונים ב-metaverse אמור לעבוד טכנית בכל מקום. למשל, פריט וירטואלי כמו חולצת טריקו וירטואלית צריך לעבוד בכל ההיבטים של מטא-וורס. כרגע זה לא אפשרי.

 

מה לגבי פרטיות ב- Metaverse?

פייסבוק כבר הכריזה על תוכנית השקעות של 50 מיליון דולר, כדי להבטיח שה-metaverse נבנה בצורה אחראית", כשהכסף מחולק בין ארגונים העוסקים בפרטיות ואבטחה ברשת ומוסדות אקדמיים, כמו האוניברסיטה הלאומית של סיאול ו- Women in Immersive Tech.

ועדיין, עם כל הכבוד לכך שצוקרברג מתעקש כי ה-metaverse ייבנה תוך התחשבות בפרטיות 'המשתמש', המטאוורס מעלה מספר דאגות משפטיות לגבי פרטיות ואבטחה. לדוגמה, מפרסם שמכוון אליך בעולם וירטואלי אולי לא רק מגיב לנתונים מהעולם הישן כמו גיל ומגדר: מה לגבי שפת הגוף, התגובות הפיזיולוגיות שלנו, הידיעה עם מי אנחנו מקיימים אינטראקציה וכיצד?

 

האם פייסבוק תצליח לברוא את Meta?

מבחינה טכנולוגית, התשובה היא כנראה כן. לפייסבוק יש גרסה מקצועית של מטא-וורס בדרך: Horizon Workrooms, אפליקציה המאפשרת לעובדים להיכנס למשרדים וירטואליים ולקיים פגישות, וניק קלג, סגן נשיא פייסבוק לעניינים גלובליים, כבר מקיים מדי יום שני את פגישות הצוות שלו במטאוורס. פייסבוק גם הודיעה בחודש שעבר שהיא מייצרת 10,000 מקומות עבודה חדשים באיחוד האירופי כחלק מתוכניות צמיחה הכוללות בניית מטאוורס.

אבל פייסבוק לא פועלת רק בזירה הטכנולוגית, אלא גם נוכחת בזו הפוליטית, זירה שונה לחלוטין בה, נכון לעכשיו, היא פוגשת יריבים קשוחים. קשה לדמיין שפייסבוק תוכל להשיק כל מוצר שתעלה בדעתה בצורה קלה. הגילויים והעדויות של האחרונים של פרנסיס האוגן, בכירה לשעבר בחברה, דרדרו את מעמדה של ענקית הסושיאל במוקדי הכוח, והפכו אותה ליעד להתקפה מצד פוליטיקאים, רגולטורים וארגונים שונים משני צידי האוקיינוס האטלנטי.

פייסבוק מתעקשת בצורה נחרצת, באמצעות מחקר משלה, להציג את עצמה כחברה שנאבקת להפחית את ההשפעה המזיקה של מוצריה על המשתמשים שלה. ואכן, בחודש שעבר פייסבוק עצרה את הפיתוח של מוצר אחד – אינסטגרם ילדים – בגלל הסערה שנגרמה מהדלפות האוגן.

האם עד אז זה ישכך את חששות הציבור, כלבי השמירה והממשלות לגבי החברה והנהגתה?
ביקום מקביל, אולי. במציאות 'הישנה', ימים יגידו.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך