דף הבית השקעות כסף חכם המשקיע הישראלי שואל את עצמו: "איך כולם עושים כסף בשוק ההון חוץ ממני?"

המשקיע הישראלי שואל את עצמו: "איך כולם עושים כסף בשוק ההון חוץ ממני?"

מאחר והישראלי הממוצע ללא ממש מבין בהשקעות, הוא מדיר רגליו מהבורסה ומשוק ההון. אלו שכן משקיעים מבצעים לעיתים טעויות שממש אינן מחויבות המציאות. הנה מספר טיפים חשובים בכדי להימנע מהשקעות שגויות. לגזור ולשמור.

מדוע המשקיע הישראלי הממוצע כמעט ולא מתקרב להשקעות במניות
0

אם נודה על האמת, למעט מיטיבי לכת, רוב רובו של הציבור הישראלי מדיר רגליו מהבורסה ומשוק ההון הישראלי. הוא אמנם נמצא שם באמצעות הגופים המוסדיים כמו חברות הביטוח, לחלקנו יש גם קופת גמל, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, פיקדון בבנק, קרנות נאמנות, מק"מים, אג"חים. לכאורה נראה שאנחנו פעילים, אך האמת היא שלא. זוהי פעילות פסיבית בלבד, ששיאה בקבלת דוחות מהגורם הממוסד שמנהל לנו את הכסף. 

אלו המשקיעים בשוק ההון נחלקים למספר סוגים, על המוסדיים כבר דיברנו, על הספקולנטים נדבר בהזדמנות אחרת. הפעם נעסוק דווקא במשקיעים הממוצעים ויותר מזה, בפסיכולוגיה של דרך קבלת ההחלטות שלהם בבואם לבצע כעת. 

כך למשל, ניקח לדוגמא את המשקיע הממוצע ישראל ישראלי, שישב בחגים ושבר את הראש, "איך זה, לעזאזל, שכולם עושים כסף חוץ ממני ורק אני תקוע עם פיקדון בנקאי שנותן בקושי 1.8% ריבית?". 

לרגל אחרי החגים וזמן הרמת השרוולים, הנה טיפים חשובים מה לא לעשות עם הכסף שלכם.  

 

  1. "מי צריך אוריינות פיננסית. מה זה בכלל?"

הטעות הנפוצה ביותר של משקיעים היא המחשבה שבגלל שהם "לא מבינים כלום בכלכלה", כדאי לאפשר למי "שכן מבין", לנהל עבורם את הכסף. תגידו, כשאתם יושבים מול הרופא, אתם לא מהססים לשאול את כל השאלות הקשות, כשאתם מתכננים לרכוש נניח מוצר חשמלי לבית כמו מקרר או מזגן או מכונית חדשה אתם לא מטריפים את המוכר במיליון שאלות – חשובות יותר וחשובות פחות? 

אז למה אתם לא מעניקים את אותו "טיפול" גם לסוכן ביטוח שמבקש למכור לכם פוליסה, או לפקיד בבנק שמנסה למכור לכם הלוואה "בתנאים אטרקטיביים"? למה במקרים האלו אתם נוטים לחשוב שהמוכרים בחליפות מבינים משהו שאתם פשוט לא מסוגלים להבין?

אם אתם מתמקחים בשוק הפירות והירקות על המחיר, אתם מבינים בכלכלה. גם המוכרים בחליפות (שיושבים בבנק הממוזג) הם אנשי מכירות עם כרטיס ביקור שעליו כתוב "יועץ השקעות". הם לא חכמים יותר מכם, השפה הכלכלית שהם מדברים, עם ראשי התיבות היא בעברית. אל תחששו לשאול. אל תחששו להגיד שאתם לא מבינים ובסופו של דבר – אל תשקיעו אם לא הבנתם ובטח שלא תשקיעו כי "לא נעים לכם מהיועץ". זו העבודה שלו ואחריכם הוא ימשיך בדיוק באותו פורמט עם מי שיבוא אחריכם. זה הכסף שלכם ועבדתם קשה עבורו, נכון? אז תשקיעו אותו בחוכמה ולא בחוכמה שלאחר מעשה. 

 

  1. "אבל יועץ ההשקעות בבנק אמר"

תראו, בהמשך ישיר לסעיף הקודם חשוב להבין שפקידי בנק אינם קדושים ורובם הגדול – אינם המשקיע האגדי וורן באפט. תזכרו שהם אנשי מכירות ויש בהחלט מצב שמחיר עמלת הקנייה שהם מציעים לכם על רכישת מנייה זה לא המחיר הסופי אלא בפועל רק יריית הפתיחה. המחיר שנקבו בו, זה מה שרשום להם בטבלה וזה מה שהם מחויבים להגיד. אבל בטבלה של מנהל הסניף כבר כתוב שהעמלה נמוכה יותר ובטבלה של המנהל שמעליו כבר כתוב שהיא נמוכה עוד יותר. זה הכסף שלכם וזו דרך נהדרת לחסוך ולא לבזבז בגלל תמימות. 

כדי שאתם תשלמו פחות עמלות, יועץ ההשקעות צריך להבין שאתם לא פראיירים, ואם הבנק רוצה אתכם כלקוחות הוא יפחית את העמלות. פחות עמלות על קניית ניירות ערך, משמעותה יותר רווחים מההשקעה, והמשמעות היא יותר כסף בכיס שלכם.

 

  1. "הבטיחו לי 10% תשואה"

פתגם ידוע אומר: "אם הבטיחו לך – תברח". אם מישהו מבטיח לכם לבנות תיק השקעות או לרכוש קרן נאמנות שתניב לכם תשואה מובטחת, בקשו, או יותר נכון, דרשו ממנו לחתום לכם בכתב ידו שזו ההבטחה שלו, במיוחד לאור העובדה שזה גם לא חוקי  . אם תראו שהוא מסרב, תבינו שזה קשקוש. לא ניתן להבטיח תשואות ספציפיות לכן חשוב לשים לב לניסיון של היועץ, לסיפורי ההצלחה שלו ואם הוא יהיה נדיב – תבקשו ממנו לספר גם על הכישלונות. בחירת יועץ ובניית האמון בו היא פקטור שמתחיל מהשיחה הראשונה. 

זרקת כבר מספיק כסף על טעויות בהשקעות?

לחץ כאן לסדרת וידאו חינמית שתגלה לך איך להשקיע לפי העקרונות של וורן באפט (מבית אינווסטור 360)

 

  1. "קיבלתי טיפ חם על מניה"

נו טוב, נאמר את המובן מאליו. אם קיבלתם טיפ חם על מניה הוא כנראה לא נכון. כי אם הוא נכון, מישהו כבר קיבל אותו לפניכם, כבר קנה את המניה ואתם הפראיירים שתרכשו אותה ממנו, אחרי שהוא כבר עשה את הרווח שלו. המקרה היחיד שבו הטיפ נכון, הוא רק אם המידע על החברה מגיע מידיעה אישית שלכם.

 

  1. "וורן באפט יודע מה לקנות"

זו דווקא לא טעות. אבל אם נשים לרגע את וורן באפט בצד – ונתעלם מהעובדה שהוא נחשב ובצדק לגורו ההשקעות הגדול בעולם – נמצא לא מעט אנשים סביבנו שיודעים מה זז בשוק ומבצעים השקעות טובות. במילים פשוטות, מומלץ לקרוא את כל הכתבות בעיתונים ואת סקירות האנליסטים ורק לאחר מכן לקבל החלטה במה להשקיע. לפעמים, רק לפעמים, כדאי לקבל קצת החלטות מהבטן, החלטות שמלוות בקצת היגיון בריא. 

 

נמאס לך לבצע טעויות בבחירת מניות?

לחץ כאן לסדרת וידאו חינמית שתגלה לך איך להשקיע לפי העקרונות של וורן באפט (מבית אינווסטור 360)

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    אתר DBroker מארח לעיתים כתבים אורחים ומאפשר להם להפנות את תשומת ליבם של
    הגולשים להצעות של צד שלישי, כולל הפנייה בעזרת קישורים