דף הבית השקעות כסף חכם השקעה בחברות במצוקה. הזדמנות על סף התהום.

השקעה בחברות במצוקה. הזדמנות על סף התהום.

אם חשבתם שחברה על סף פשיטת רגל היא נכס שאסור לגעת בו, תחשבו שוב.מסתבר שזו יכולה להפוך להשקעה משתלמת. מאוד משתלמת.

השקעה בחברת מצוקה יכולה להיות ההשקעה המניבה שמעולם לא חשבתם עליה
0

זה קרה במאי 2019. הדרמה התפתחה בהפתעה ובמהירות. מניית טבע, "המניה של המדינה", מניית עוגן שכמעט כל ישראלית וישראלי חשופים אליה במידה כזאת או אחרת, נפלה ב 16% תוך 48 שעות, והשלימה קריסה של 86% משיא של 24,625 דולר בשנת ,2015 לשפל של 19 שנה: 3,456 דולר. חברת טבע, שנסחרה במהלך אותו זמן לפי שווי שוק של 64 מיליארד דולר, נחתכה בחדות לשווי של 10 מיליארד דולר, והכותרות בעיתונות הכלכלית העלו את התהיה האם מניית טבע יכולה להגיע לאפס.

נרוץ קדימה בזמן לאפריל 2021

נכון לכתיבת שורות אלה מניית טבע נסחרת לפי שווי של 3,569 דולר. שינויים בהנהלה הבכירה של הארגון, לצד מהלכים והתפתחויות חיוביות בשורה של תביעות שהועלו כנגד החברה בארה"ב, הובילו לכך שהחברה ניצלה ממחיקת ערך מוחלטת, אבל היא עדיין רחוקה מימי הזוהר שלה ומאופיינת כיום בתנודתיות גבוהה יחסית.

האם זה אומר שמניית טבע היא השקעה גרועה?

חברת טבע כמובן אינה המקרה היחידי של חברה מצליחה הנקלעת למצוקה.

בחודש יולי – 2002, וורלדקום – חברת הטלפוניה והאינטרנט השנייה בגודלה בעולם, הגישה בקשה להגנה מפני נושים (Chapter 11) בבית המשפט לפשיטות רגל בניו יורק. מדובר בפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב. גדולה פי שתיים מזו של ענקית האנרגיה אנרון שפשטה את הרגל אף היא, רק 7 חודשים קודם לכן.

לפני הכל, איך מגדירים "חברה במצוקה"?

חברות הנסחרות בבורסה נחשבות ל "נכס במצוקה" כאשר ערכן נופל בצורה קשה מסיבה מיוחדת, ולא בגלל תנאי שוק כלליים כמו מיתון/אינפלציה/דיפלציה, מגפה עולמית וכו'.

'הדרך הקלה' ביותר לחברה להיקלע למצוקה היא פיגור בתשלומי ריבית או קרן על הלוואה מסחרית.
ישנן מן הסתם דרכים נוספות להיקלע לצרות.

מהי השקעה בחברות במצוקה?

במאה השנים האחרונות נרשמו מקרים רבים נוספים של חברות מוכרות שנקלעו למצוקה פיננסית ורשמו ירידה משמעותית בערך המניות שלהן. כאן נכנסים לתמונה משקיעים מתוחכמים שבמקום לברוח מהר ורחוק מחשיפה כלשהי לעסקים ש'מדממים' ערך, הם משקיעים בהם.

אסטרטגיית ההשקעה הזאת מכונה – Distressed Investing – השקעה בחברות הנמצאות במצוקה.
במילים פשוטות, השקעה בחברות במצוקה היא סגנון השקעה שמתמקד בחברות שנראות על סף התפרקות. זה נשמע מנוגד לאינסטינקט ולהגיון הישר, קצת כמו השקעה בבניין שעומד לעלות באש. למה שמישהו ירצה להתמקד בעסקים על סף תהום?

הזרם המרכזי של עולם ההשקעות שואף להתמקד בעסקים הטובים ביותר, המובילים והזוכים הגדולים בתחומם. אלה שצומחים בקצב המהיר ביותר ונסחרים בשווי גבוה.

בקיצור – אמזון, אפל, פייסבוק, וגוגל של העולם. השקעה בחברות מצוקה נמצאת בקצה ההפוך לחלוטין של הספקטרום. מדובר בתחום השקעה אלטרנטיבי בו הכל קשור להשקעה בעסקים שרוב האנשים חושבים שהם זבל פיננסי. עסקים שבהם ההכנסות והמרווחים יורדים. עסקים שאף אחד לא רוצה לגעת בהם. עסקים 'רדיו-אקטיביים' עם יותר מדי מינוף וסיכוי סביר לפשיטת רגל בחודשים או בשנים הקרובות.

אבל יש הגיון במה שנראה כמו שיגעון.

האסטרטגיה העומדת מאחורי השקעה במצוקה היא לקנות משהו תמורת 60-70% ממה שאתה חושב שזה באמת שווה, תוך לקיחת סיכון מחושב.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

יתרונות ההשקעה בחברות במצוקה:

הנה כמה מאפיינים של חברות במצוקה שעשויות להפוך אותן להשקעות אטרקטיביות מאוד:

הערכות שווי נמוכות במיוחד – מכיוון שאיש אינו רוצה לגעת בהן, הן בדרך כלל נסחרות
במכפילים נמוכים מאוד. לשם השוואה, מכפיל ה- EBITDA הממוצע שמשולם עבור חברה בימינו הוא דו ספרתי (כ- EBITDA פי 12). חברות במצוקה בדרך כלל סוחרות במכפילים בעלי ספרה אחת.
סבירות גבוהה יותר לתמחור שגוי – יש סיכוי גבוה שעסק אף אחד לא רוצה להשקיע בו, נסחר במחיר שממעיט בערכה האמיתי של החברה.
פחות צפוף – כל השוק בימינו מרוכז בחברות הטכנולוגיה הגדולות. התמקדות בחברות במצוקה מאפשרת לך ליצור תשואות שאינן מתואמות לשוק. בסביבה של ריבית נמוכה, אלה חדשות טובות.
מגרה יותר מבחינה אינטלקטואלית – רוב משקיעי ההון לא צוללים עמוק כל כך כשהם מנסים להבין את יסודות החברה. עליכם להבין מה מניע את העסק ואת החיסרון הבולט, למקרה שהביצועים יהיו גרועים מהצפוי. כמו כן, קיים היבט משפטי בהשקעה במצוקה (כלומר זכויות נושים, ותק במבנה ההון, ביטחונות, הליך פשיטת רגל) שאינכם נחשפים אליו בהשקעות הון מסורתיות.

אבל –
השקעה במצוקה מגיעה עם סיכונים. אתה צריך לדעת מה אתה עושה או שאתה מסתכן בהפסד טונות של כסף בהשקעה בחברות שבורות.

סיכוני השקעה בחברות במצוקה:

לא נזיל במיוחד – מרבית קרנות ההשקעה (במיוחד קרנות גידור שנחשפות לפדיונות רבעוניים ממשקיעים) מתרחקות ממניות ושאר סוגי הנכסים שאינם נזילים מדי. רובם רוצים להיות מסוגלים לסחור ולהיכנס ולצאת ממצב אם הנסיבות משתנות. חוב באופן כללי הוא פחות נזיל ממניות. אם אתה רוצה לצאת מתפקיד של מחזיק חוב גדול, זה ייקח זמן.
תנודתי מאוד – בהתחשב באופי הלא נזיל של ניירות ערך במצוקה, תמחור השוק יכול להיות תנודתי ביותר, במיוחד כאשר קיים היעדר קונים. יכול להיות שמשקיע אחד שרוצה לצאת מתפקידו במהירות ולגרום למחיר לנוע באופן משמעותי.
סיכון גבוה לאובדן הון קבוע – זה קורה אם אינך יודע מה אתה עושה. משקיעים במצוקה טובה מתמקדים תמיד במה החיסרון בתרחיש הגרוע ביותר. חשיבה כזו תגרום לך להחמיץ המון הזדמנויות השקעה שעשויות להסתדר, אך מכיוון שעסקים אלה בדרך כלל מתפרקים, אינך מעוניין להסתכן באובדן כל כספיך או ברובם.
פחות מידע זמין – זה נכון במיוחד לגבי ניירות ערך פרטיים שבהם החברה לא מנפיקה תיקים של SEC. תתקשו למצוא מחקר ותוכלו לדבר עם צוותי ניהול של חברות אם הם לא ציבוריים. בטח, אתה מקבל גישה לחדר הכספים ולמימון הכספי אם אתה משקיע בחוב, אך המידע הרבה יותר מוגבל.

סוגים שונים של Distressed Investing

דוגמה בסיסית ל Distressed Investing

אלו שפעלו לשם לקיחת משכנתא על הבית מיד לאחר המשבר הפיננסי ב -2008. בואו נגיד שללווה יש חוב של $500,000 על בית ששוויו מוערך כעת ב -400,000 $. זה מצב בו הלווה נמצא מתחת למים, כלומר שווי ביתו נמוך משווי המשכנתא. הוא מפסיק לשלם את המשכנתא שלו וכעת הבנק נמצא במצב בו הוא נאלץ לעקל את הבית או למכור את תביעת המשכנתא על הנכס לבנק או משקיע אחר.

הקונה במצב כזה לא ישלם 100 סנט על הדולר עבור תביעת המשכנתא. מדוע לשלם 500,000 $ כדי לקבל תביעות על בית שמוערך רק ב- $400,000? משקיע Distressed היה נכנס ומשלם $300,000 כדי לקבל את התביעה, או 60% מסך החוב העומד לרשותו. הבנק מוכר את תביעת המשכנתא וכעת המשקיע יכול לעקל ולמכור את הבית ב- $400,000 בשוק.
רווח של 33%. לא רע.
זוהי בדיוק השקעת Distressed. למצוא מצבים בהם הסיכון שלך מוגן (התביעה לבית, נכס מוחשי) ושווי ההשקעה הוא יותר ממה ששילמת עבורו.

סוגים שונים של ניירות ערך:

אג"ח ציבוריות – אג"ח המונפקות על ידי חברות ציבוריות. (בדרך כלל אינן מוגנות).
אג"ח פרטיות – אג"ח המונפקות בדרך כלל על ידי חברות פרטיות.
הלוואות לתקופה – הלוואות דומות לאג"ח, אך בדרך כלל הן מובטחות ומונפקות על ידי חברות נותנות חסות (כלומר פרייבט אקוויטי). ישנן אמנם חברות ציבוריות שמנפיקות הלוואות לתקופה, אך לא באותה מידה כמו חברות השקעות פרטיות.
מניה מועדפת – הכלאה בין חוב למניה, משלמת בדרך כלל דיבידנד גדול.
ניירות ערך ניתנים להמרה – בדומה לאג"ח, אך עם אפשרות להמיר את החוב להון (באמצעות הנפקת מניות חדשות) אם מחיר המניה עולה על מחיר ההמרה.

איך ניתן להשקיע בחברות במצוקה?

למשקיע הממוצע עם חשבון Fidelity או Robinhood אין אותה רמת גישה להשקעה בחובות כמו למוסדות השקעה מבוססים. ייתכן שניתן להשקיע בחובות ציבוריים המונפקים על ידי חברות ציבוריות, אך לרוב אלו אינן ניירות ערך של חברות במצוקה.

זה לא אומר שהשקעה בחברות במצוקה היא בלתי אפשרית (כל משקיע וסוחר עצמאי יכול לקנות מניית טבע…). היא בהחלט אפשרית, ובמקרים לא מעטים היא גם הופכת למאוד רווחית.

רוצה לדעת לאתר מניות מתחת לרדאר? זה בשבילך

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך