דף הבית חדשות שוק ההון תחזית קודרת על רקע החרפת המלחמה באוקראינה

תחזית קודרת על רקע החרפת המלחמה באוקראינה

מדינות וחברות פרטיות מהדקות את המצור הכלכלי על רוסיה, airbnb עם צעד יוצא דופן להתמודדות עם המשבר ההומניטרי המתפתח במזרח אירופה, פרופ' רוביני צופה מיתון עולמי ממושך ועמוק, סיכום נתונים מדוחות הרבעון הרביעי בארה"ב ואירופה, ושתי מניות עם פוטנציאל שכדאי לשים אליהן לב

0

מצב הסנקציות נגד רוסיה

בשעה שהמלחמה במזרח אירופה נכנסה היום (ראשון) ליומה הרביעי, מדינות המערב מתעוררות כדי לעצור את התוקפנות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. המהלך הכי משמעותי בינתיים הוא ניתוק של בנקים רוסיים מה-SWIFT, הרשת שדרכה מועברים כ-80% מהכספים לתוך חשבונות במדינה או ממנה, ובלעדיה קשה לנהל מסחר בינלאומי.

מצד שני, מדובר במוסדות ספציפיים בלבד, לא בכל הגופים הפיננסיים, וזה יאפשר לקרמלין לעקוף די בקלות את ההגבלה. פוטין גם דאג להצטייד מראש במלאי של זהב ויהלומים וכנראה גם במטבעות קריפטו, כדי שיוכל לשלם בדרכים אחרות על סחורה חיונית. ובכל זאת, החרם שהוטל על 13 חברות ענק ברוסיה משפיע גם על עסקים קטנים יותר, שמתפרנסים מאותם לווייתנים.

רוב הערכות נוטות לכך שהצעדים האלה לא יפילו את המשק הרוסי. לבכירים במוסקבה יכאבו כנראה בעיקר הסנקציות האישיות עליהם. האיחוד האירופי מקפיא נכסים בבעלות פוטין עצמו, שר החוץ שלו סרגיי לברוב, וחתנו לשעבר קיריל שמלוב. המשמעות היא ששלושתם לא יוכלו לעשות בהם פעולות או למשוך כספים מחשבונות זרים לרוסיה.

על הכוונת של מערכת הסנקציות הבין-לאומית נמצאים גם קבוצת האוליגרכים שנחשבת מקורב פוליטית לנשיא פוטין. מעל כולם בולט רומן אברמוביץ', שמחזיק במועדון הכדורגל הלונדוני צ'לסי, אבל כבר מיהר להודיע שיעביר את השליטה במועדון לנאמן חיצוני, כדי שהקבוצה לא תסבול מהסנקציות נגדו בבריטניה.

ראוי לציין כי ברשימה אין בכלל הגבלות על ייצוא הגז והנפט הרוסיים, המספקים כשליש מהדלקים לאירופה. הסיבה היא שגרמניה תלויה לחלוטין בפוטין לחימום בתי התושבים, שיהיו הראשונים להיפגע אם מישהו יסגור את הצינור בין המדינות.

בגלל הזינוק בעלות הנפט, התייקר הבנזין בישראל לשיא של יותר משמונה שנים. השבתת הכלכלה האוקראינית גם עלולה לגרום מחסור בחיטה, דגנים ותירס.

בהמשך לכך, גם שתי ענקיות האשראי, ויזה ו- מאסטרקארד, הודיעו על ניתוק של לקוחות הבנקים הרוסיים ממאגר הזכאות לשירותי האשראי שלהן. בתחילת השבוע מאסטרקארד הודיעה כי היא פועלת להשעייה של לקוחות מוסדות פיננסיים רוסים, ששמותיהם פורסמו ברשימת אלה שעליהם מוטלות סנקציות – והיום אישרו בחברה כי המשימה הושלמה וכל הגופים הנכללים ברשימות שאותן פרסם הממשל האמריקאי איבדו את זכותם להשתמש בשירותי החברה.

גם חברת ויזה הכריזה על הליך דומה שנקטה נגד בנקים ומוסדות פיננסים אחרים שמופיעים ברשימת הסנקציות של הממשל. שתי חברות האשראי המוכרות, מצטרפות לפלטפורמות התשלומים המקוונים של גוגל-פיי ואפל-פיי שחסמו משתמשים רוסים פרטיים, כמו גם חברת אפל עצמה שהודיעה כי תפסיק למכור את מוצרי החברה ברוסיה.

 

airbnb פותחת את הדלת לפליטים מאוקראינה

רשת airbnb הודיעה כי תציע מגורים זמניים בחינם לכ- 100,000 פליטים שיוכלו למצוא מפלט זמני בדירות המוצעות להשכרה על גבי הפלטפורמה. מנהלי החברה ובעליה הודיעו כי כבר שלחו מכתבים בנושא למנהיגי פולין, רומניה, גרמניה ואוקראינה, המדינות הגובלות באוקראינה, אליהם נמלטו כבר מעל ל-700,000 פליטים. על מספר הפליטים עשוי לגדול ככל שיתקדם צבא רוסיה אל תוך אוקראינה – והחשש הוא שמדינות האיחוד האירופי יוצפו בזרם של מיליוני פליטים. airbnb מציעה חלק מהדירות שברשותה בחינם, כאשר השהות של הפליטים תמומן על חשבון הפלטפורמה וע"י תרומות של ארגוני סיוע שונים.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

פרופ' נוריאל רוביני שחזה את משבר 2008 שולח אזהרת מיתון חריפה

נוריאל רוביני, הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק שהתפרסם ברחבי העולם לאחר שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, טוען כי המערב טועה בהערכתו שהמלחמה באוקראינה לא תעלה לו ביוקר.

רוביני, שפירסם ביום שישי האחרון מאמר באתר התקשורת Project Syndicate, טוען שהשילוב בין החרפת האינפלציה, התמשכות הקורונה והמצוקות הגיאופוליטיות, ובפרט הפלישה הרוסית לאוקראינה, יוביל לסטגפלציה – מצב בו שיעור האינפלציה גבוה, הצמיחה הכלכלית מאטה ושיעור האבטלה נשאר גבוה.

פרופסור רוביני תופס את הפלישה הרוסית לאוקראינה כמהלך המסמן החרפה משמעותית של המלחמה הקרה החדשה, המסלימה בין סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה למערב. כאשר אלה מנסות לשנות את הסדר העולמי הקיים שהתבסס לאחר מלחמת העולם ה- 2 ולפורר את הדומיננטיות האמריקאית-מערבית. רוביני גם רואה עלייה בסבירות לעימות צבאי בין המעצמות בעשור הקרוב, ומעריך שהיריבות בין ארה"ב לסין תחריף – וכי טייוואן צפויה להיות זירת העימות הבאה.

לדברי רוביני, בשווקים תולים תקוות שווא שהמלחמה והמשבר ההומניטרי באוקראינה יביאו לביטול או דחייתה של העלאת הריבית, שעד לפני פרוץ המשבר היתה צפויה להתרחש החודש, ואילו המשקיעים מתפתים לראות במלחמה באוקראינה עימות חולף, שהשפעתו מוגבלת למועד העלאת הריבית – כאשר למעשה מדובר בהסלמה חדה וחריפה, עם השפעות ארוכות טווח שכרגע כלל לא ניתנות להערכה. רוביני טוען כי השאננות של השווקים עתה, דומה לזו שלפני מלחמת העולם הראשונה, שאורכה והשפעותיה על העולם היו מעבר למה שמישהו ציפה.

כעת, רוביני צופה מיתון גלובלי בסבירות גבוהה, ומעריך שהמלחמה צפויה להחריף את העיכובים בשרשרת האספקה העולמית, שעוד לא התאוששה מהקורונה, וכך להמשיך להזין את האינפלציה ולפגוע בצמיחה.

בהמשך המאמר, רוביני מעריך כי הדינמיקה בשוק ההון תחמיר, ותעבור ממהלך של תיקון, שאליו המדדים כבר נכנסו מאז תחילת השנה, לשוק דובי – הגרה לשוק שרושם נסיגה של יותר מ-20% משיא. עוד הוא מעריך כי שוק האג"ח הממשלתיות יתחמם, וכי התשואות יפלו – אבל יתאוששו עם המראת האינפלציה.

בהתייחסותו לסקטור האנרגיה, רוביני מזהיר כי מחיר של- 100 דולר לחבית נפט עלול להיות רק שלב ביניים, בדרך להתייקרות נוספת. לטענתו, מחירי הגז הטבעי והנפט יזנקו ככל שהמשבר יחמיר, במקביל להמראת מחירי סחורות אחרות והתחזקות הזהב והפרנק השוויצרי, שישמשו מקלט למשקיעים.

למרות שרוב השפעות המלחמה יורגשו בראש ובראשונה ברוסיה ובאוקראינה, רוביני מעריך שהתלות האירופית בגז הרוסי תהפוך את היבשת לאחת הקורבנות העיקריים של המשבר. מבחינת ארה"ב, המראת מחירי הנפט תיטיב עם מעטים – בעוד הרוב צפויים להרגיש את ההתייקרות בכיס במהרה. זה יוביל בתורו לירידה בצריכה, ולמיתון.

בנוסף, לדבריו, לסנקציות על רוסיה תהיה גם השפעה ישירה על ארה"ב ואירופה, והן צפויות להוביל לסנקציות-נגד רוסיות – למשל, צמצום תפוקת הנפט, במטרה להקפיץ את המחירים כדי לפצות על אובדן ההכנסות הרוסי.

רוביני מחדד את המלכוד שבו נמצאים הבנקים המרכזיים. כדי לתמוך בצמיחה, עליהם לעכב את העלאת הריבית או להעלות ריבית לאט. ואולם האינפלציה כבר התחממה, והבנק הפדרלי מפגר בתגובתו לנתונים הכלכליים, כך שהימנעות מהעלאת ריבית רק תחריף את המצב ותקרב את הכלכלה למצב של סטגפלציה.
לכן הוא טוען, סביר שהבנקים ינקטו גישה ניצית ויעלו ריבית – במחיר של צינון הכלכלה והחרפת המיתון.

בהמשך לתחזית של רוביני – לאחרונה אמר הכלכלן לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר של ארה"ב, כי על הבנק הפדרלי להימנע משינוי תוכניותיו בעקבות המשבר באוקראינה. לטענתו, על הבנק להעלות את הריבית ללא דיחוי – ולא להשתמש במשבר כתירוץ להשאיר אותה ברמתה האפסית. זאת, כדי למנוע את עליית האינפלציה לרמה גבוהה יותר.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

עונת הדוחות לרבעון ה-4 קרובה לסיום

עונת הדוחות לרבעון ה-4 בארצות הברית ואירופה נכנסת לשלב הסופי. עד עכשיו 476 חברות במדד s&p 500 ו-341 חברות במדד STOXX 600 דיווחו את תוצאותיהן לרבעון ה-4. שיעור הגידול ברווח המשולב נותר גבוה מאוד ב-2 הצדדים של האוקיינוס – 30.7% עבור מדד s&p 500 ו- 55.8% עבור מדד STOXX 600.

הנתונים עבור סעיף ההכנסות עומדים על גידול של 15.9% עבור ה- s&p 500 ו- 20.6% עבור מדד STOXX 600. עד כה 77% מן החברות במדד אס אנד פי 500 הכו את תחזיות הרווח בשיעור ממוצע של 6%.

סקטור התשתיות הוא הסקטור היחידי שרשם קיטון ברווח לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה וסקטור התעשייה היחידי שלא רושם שיעור הפתעה חיובי ברווח לעומת הצפי.53% מן החברות במדד STOXX 600 הכו את תחזיות הרווח בשיעור ממוצע של 6.1% ושיעור הגידול ברווח עבור סקטורים מחזוריים עוקף את הסקטורים הדפנסיביים.

 

וכרגיל לפני פרידה, 2 חברות שווה לעקוב אחרי המניות שלהן במהלך השנה:

The Trade Desk (NASDAQ: TTD)
טרייד-דסק היא חברה העוסקת ומתמקדת בפרסום דיגיטלי. רוב מוחלט של חברות הטלוויזיה וחברות המדיה השונות כמו לדוגמה טיקטוק, ספוטיפיי, ESPN, FOX, אקספדיה, BBC וחברות רבות נוספות משתמשות בפלטפורמה של החברה, כדי ליצור פרסומות לאינטרנט, T.V ופלטפורמות מדיה אחרות.
טרייד-דסק אוספת מידע עצום מכל ערוצי הטלוויזיה והפרסומות והיכולת שלה להפיק נתונים סטטיסטיים מתקדמים, עוזרת ללקוחות החברה לקבל החלטות קמפיינים חשובות, המשפיעות על תקציבי פרסום עצומים ועל מיליוני לקוחות.

בנוסף, טרייד-דסק היא החברה המובילה בתחומה ומחזיקה בבעלותה הרבה שטחי פרסום באינטרנט, מה שמניב לה הכנסות גבוהות. החברה רווחית ונסחרת במכפילים גבוהים, אבל קצב הצמיחה שלה הוא יוצא-דופן ויש לה עוד הרבה מקום לגדול באירופה, בדרום אמריקה ובאסיה.

שתי סיבות נוספות להיות שורי לגבי מניית טרייד-דסק הן העובדה שהחברה עדיין מובלת ע"י המייסד שלה ג'ף גרין כמו גם העובדה שגרין מחזיק ב- 9% ממניות החברה, מה שאומר שההון הנזיל שלו תלוי בביצועי מניית החברה. לפי הביצועים הנהדרים של החברה, נראה שאין לו ולשאר מחזיקי המניות שום סיבה לדאוג.

Brigham Minerals (NYSE: MNRL)
אחד המגזרים הכלכליים הגדולים ביותר שהרגישו את השפעות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הוא מגזר האנרגיה – ושם נמצא את Brigham Minerals שבסיסה באוסטין, טקסס. בריגהם היא חברה לרכישת מינרלים ותמלוגים – כלומר, היא קונה אחזקות קרקע ואת הזכויות לניצול משאבים עליהן, וגובה תמלוגים על הנפט והגז המופקים מאותן קרקעות. הפורטפוליו של בריגהם כולל אחזקות קרקעות בכמה ממאגרי המשאבים העשירים ביותר בארה"ב, כולל ב0 בצפון דקוטה, קולורדו/וויומינג, אוקלהומה, טקסס וניו מקסיקו.

מה שמבדיל את בריגהם ממתחרותיה, הוא מודל הפעולה, תוך התמקדות בהגדלת התמלוגים. החברה מפנה את רכישותיה ל- 5 אזורי 'tier one' בלבד, עם תפוקת פחמימנים מוכחת; משכירה את אחזקותיה לקבוצה מגוונת של חברות תפעוליות עתירות הון; ומתמקדת אך ורק ברכישות קרקע ורכישות תמלוגים, תוך הימנעות מכל הוצאות על פיתוח או תפעול חכירה.

האסטרטגיה הזו הצליחה עבור החברה, ובדוח הרבעוני האחרון שלה, ברבעון הרביעי של שנת 2021, רשמה בריגהם למעלה מ-47 מיליון דולר רווח בשורה העליונה, שיא חברה. זה היה גם הרבעון השישי ברציפות עם רווח רציף בהכנסות. במדד מרכזי למשקיעי דיבידנד, בריגהם סיימה את הרבעון עם 27.7 מיליון דולר בתזרים מזומנים וחילקה דיבידנד למשקיעים.

הדיבידנד שולם הן כבסיס של 14 סנט למניה רגילה – והן כדיבידנד משתנה, של 31 סנט. החברה משתמשת בדיבידנד המשתנה כדי להתאים את סך התשלום כך שיהווה 80% מתזרים המזומנים. הדיבידנד המשולב סימן את הרבעון השישי ברציפות במהלכו גדל סכום התשלום לבעלי המניות הרגילות. ברבעון הרביעי חילקה בריגהם דיבידנד כולל של 45 סנט למניה רגילה. בתשלום הזה, הדיבידנד מחושב מחדש כשיעור שנתי שמגיע ל- 1.80 דולר ומניב 8%.

עם זאת, התוכניות קדימה של בריגהם חשובות עוד יותר עבור המשקיעים. החברה צופה כי התמלוגים עבור ייצור גז ונפט על קרקעות שהיא מחזיקה, יגדל ב-25% בשנה הקרובה, מה שיאפשר לה להגדיל את דיבידנד הבסיס של 2 סנט למניה.

סיבה נוספת שאנליסטים רבים אוהבים את MNRL היא החשיפה המגוונת שלה למאגרי ליבה, על רקע מחירי סחורות חזקים, תשואה אטרקטיבית ואסטרטגיית רכישה ממושמעת. בהתאם לכך, הם מדרגים את MNRL בדירוג קנייה, ויעד המחיר שלהם – 30 דולר, מרמז על פוטנציאל עלייה של 32% בשווי המניה. בהתבסס על תשואת הדיבידנד הנוכחית והעלייה הצפויה במחיר, למניה יש פרופיל תשואה כולל פוטנציאלי של 40%.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה<<<

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך