דף הבית חדשות שוק ההון שיא של הנפקות בבורסה לצד ירידה בהתלהבות המשקיעים ועוד כותרות מהשבוע בשוק ההון

שיא של הנפקות בבורסה לצד ירידה בהתלהבות המשקיעים ועוד כותרות מהשבוע בשוק ההון

קרן המטבע הבינלאומית משדרת אופטימיות לצד פסימיות לגבי הכלכלה הישראלית, שיא של הנפקות בבורסה, לצד ירידה בהתלהבות המשקיעים, ושיא של מקומות עבודה פנויים בארה"ב, לעומת עלייה במספר המתפטרים. וגם – עסקה יפה עבור לאומי פרטנרס וקיבוץ גזית ושתי מניות שכדאי לשים אליהן לב.

0

 

הכלכלה הישראלית – קרן המטבע הבינלאומית אופטימית

בנק ישראל כבר עדכן את תחזית הצמיחה במשק ל-2021, לרמה של 7%, ועכשיו, גם קרן המטבע הבינלאומית משנה את תחזית הצמיחה שלה ומעריכה כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור של 7.1% בשנת 2021.

ההערכה הקודמת של קרן המטבע הבינ"ל הייתה כי הצמיחה השנה תעמוד על 5% בלבד. חלק מהשינויים בתחזית ניתן לתלות בעדכון שיטת המדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אך ההערכה היא כי מרבית העדכון כלפי מעלה בתחזית הוא בשל ביצועי המשק הישראלי ברבעונים הראשונים של 2021.

דווקא את תחזית הצמיחה לשנת 2022, עדכנה קרן המטבע כלפי מטה- מהערכה של צמיחה בגובה 4.3% ל-4.1% (לעומת הערכת בנק ישראל לשנת 2022, עם צמיחה של 5%). עוד בצד החיובי: על פי הקרן,
צפויה מדינת ישראל לעודף בחשבון השוטף בגובה של 4.6% מהתוצר הלאומי הגולמי.

אבל גם פסימית

בתחזית של קרן המטבע הבינלאומית, יש גם כמה נקודות שצריכות להדליק נורות אזהרה בקרב בכירי המשק: החמורה שבהן היא בנושא האבטלה. הקרן מעריכה שזו תעמוד בסוף השנה על 5.1%, כלומר – גבוהה בעשירית האחוז מהמצב כיום. אפשר לראות בכך עדות נוספת הוכחה לכך שהישגי המשק הישראלי נשענים על ביצועים מעולים של חלקים ממנו, למשל ענף ההייטק, אבל לא מתבטאים בשגשוג מלא של המשק.

כך למשל ענף ההייטק משווע לעובדים, אך היצע העובדים הקיים במשק, אינו עונה על הצרכים הנדרשים לחברות ההייטק. נתון נוסף אליו חשוב לשים לב הוא ההערכה של קרן המטבע הבינ"ל שהאינפלציה בישראל תעמוד על 1.4% בשנת 2021 ועל 1.6% ב-2022. עם זאת כדאי לסייג ולומר שהערכה זו נמצאת בטווח האינפלציה שסימן בנק ישראל, ונמוכה משמעותית מהחשש האינפלציוני לגבי מרבית הכלכלות בעולם.

 

מצד אחד – שנת שיא של הנפקות

שנת 2021 מסתמנת כאחת השנים החזקות ביותר בשוק ההנפקות המקומי. מתחילת ינואר עד סוף ספטמבר הצטרפו לבורסת תל אביב 84 חברות בהנפקה ראשונה לציבור (IPO), מתוכן 47 הנפקות של חברות טכנולוגיה.

ההנפקות הגדולות ביותר עד כה ב-2021 הגיעו ממגוון מגזרים. הנפקת ורידיס (-1.32% 3818) היא הגדולה ביותר עד כה השנה, כשהחברה גייסה 880 מיליון שקל לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל. ורידיס, בשליטת דלק רכב של גיל אגמון, עוסקת בתחום התשתיות, פינוי פסולת, ויש לה גם אחזקות בתחנת הכוח או.פי.סי רותם. ההנפקה השנייה בגודלה אחריה היא הנפקת נאייקס (-0.08% 1282), ספקית פתרונות לתשלומים אוטומטיים, שגייסה 667 מיליון שקל לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל.

על אחת ההנפקות הבולטות ברבעון השלישי חתומה 'ריטיילורייס' – חברה קמעונאית העוסקת בתחום מוצרי הנעלה והלבשת ספורט, אביזרי ספורט ואופנת פנאי – אשר גייסה לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל.

מצד שני – התלהבות המשקיעים יורדת.

בחודשים האחרונים נרשמה ירידה בקצב ההנפקות, בין היתר, בעקבות ירידה בהתלהבות של המשקיעים, שנובעת מביצועים חלשים של חלק מהחברות שהסבו הפסדים למשקיעים המוסדיים. המשקיעים, אשר התאכזבו במבול ההנפקות הראשוניות, כעת לא מתלהבים לשלם עבור מה שנתפס לדעתם דרישות שווי גבוהות מדי של בעלי השליטה. הסנטימנט הזה תקף גם לחברות מהכלכלה הישנה ולא רק לחברות המציעות פתרונות חדשניים או יישומים שהשוק מתקשה לעכל.

לדוגמה, קבוצת אביב – העוסקת בתחום הנדל"ן למגורים – נאלצה לדחות את התוכניות להנפקה לאחר שהמוסדיים לא הסכימו לרכוש את מניות החברה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. דוגמה אקטואלית נוספת היא – שלמה ביטוח, שגם היא דחתה הנפקה מאותן סיבות.

נכון לעכשיו, התגובה של המוסדיים להתקררות של המשקיעים, מתבטאת בהעלאת הרף והימנעות מכניסה לחברות קטנות. בהמשך לכך, גם קשה יותר כעת לבצע הנפקות טכנולוגיה. לעוד חדשות שוק ההון.

 

לאומי פרטנרס וקיבוץ גזית במגעים למכירת פלזית-פוליגל.

בנק לאומי וקיבוץ גזית מנהלים מגעים מתקדמים למכירת אחזקותיהם בחברת פלזית-פוליגל לחברת פלאסקולייט (Plaskolite) האמריקאית, תמורת כ- 210 מיליון דולר, שהם כ- 680 מיליון שקל. את עסקת המכירה מובילה לאומי פרטנרס, זרוע השקעות ריאליות ובנקאות להשקעות של לאומי.

כחלק מהעסקה, Plaskolite תרכוש מחברת פלזית תעשיות את השליטה בפלזית-פוליגל, המתמחה בתכנון, פיתוח וייצור של לוחות פוליקרבונט, תרמופלסטיים ופרופילים.

פלזית-פוליגל נוצרה ממיזוג של שתי חברות, שבוצע לפני כ-11 שנים – פלזית שנוסדה על ידי קיבוץ גזית בשנת 1973, וחברת פוליגל שנוסדה על ידי קיבוץ רמת השופט. לאומי פרטנרס נכנסה להשקעה בקבוצת פלזית, כאשר רכשה תמורת כ-104 מיליון שקל 20% מהמניות, לפי שווי של 520 מיליון שקל.

בנוסף לתמורה על האחזקה בפלזית-פוליגל, לאומי פרטנרס תקבל גם את חלקה עבור מכירה שביצעה לפני כמה שבועות פלזית תעשיות יחד עם קיבוץ המפעיל, כשמכרו בחלקים שווים את חברת MCP העוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון, לידי ענקית אריזות המזון Faerch (פירץ') מדנמרק, תמורת כ-170 מיליון שקל. בחישוב העובדה שהיא ממשיכה להחזיק בפעילויות נוספות, שווייה המלא של כל קבוצת פלזית מוערך כיום ב-900-800 מיליון שקל.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

מה קורה ב'ספינת הדגל הישראלית'?

חברת טבע הולכת מצמצמת את מספר העובדים שלה בישראל. בימים הקרובים, יקבלו 198 עובדי ייצור הזמנות לשימוע לפני פיטורים. הדבר לא קרה עדיין כיוון שלא סוכמו תנאי הפיטורים של אותם עובדים. על פי ההערכות, במהלך 2022 יזומנו עוד 20 עובדים לאותו תהליך. בטבע כפר סבא עובדים היום 1,400 עובדים.

כמו כל חברות התרופות בעולם, גם טבע מעדיפה את הייצור בהודו, שמייתר את הצורך בעובדי ייצור בישראל. העובדים חוששים כי הפיטורים האלה הם רק ההתחלה.

בחברת טבע מסבירים את הצעד הקשה בתהליכי אופטימיזציה מתחייבים, שנועדו לשפר את כושר התחרות של המפעל ולהבטיח לו עתיד בר-קיימא, באמצעות ייעול הפעילות והתאמת מצבת כוח האדם לצרכים ולאתגרים של המפעל.

בימים האחרונים, טבע אישרה באופן פומבי שעד סוף השנה יפוטרו 198 עובדים, שמרביתם יקבלו תנאי פנסיה מוקדמת. עם זאת, בטבע טוענים כי אין כוונה לסיים את הפעילות בישראל ושהחברה פועלת בשיתוף פעולה הדוק ובהסכמה עם ועד העובדים של האתר וההסתדרות במטרה לשמר, בטווח הארוך, את טבע כפר סבא כמפעל משמעותי בשרשרת מפעלי הטבליות שלה.

 

דרושים עובדים – גל של התפטרויות בשוק העבודה האמריקאי.

מספר שיא של עובדים אמריקאים עזבו התפטרו באוגוסט, מה שאולי מסמן בעיות נוספות לעסקים שכבר מתקשים לאייש כ- 10 מיליון משרות פתוחות.

הממשל הפדרלי דיווח ביום שלישי שמספר המשרות הפנויות בארה"ב ירד באוגוסט משיא של כל הזמנים, אבל עוד יותר ראוי לציון הוא מספר שיא של אנשים שעוזבים את מקום עבודתם.

שיעור ההתפטרות (היזומה) של עובדים אמריקניים, עלה ל -2.9% בסך הכל ול -3.3% בקרב עובדי המגזר הפרטי. שני הנתונים הם הגבוהים ביותר שנרשמו מאז שהממשל החל לעקוב אחריהם בשנת 2000.
בסך הכל, שיא של 4.27 מיליון איש עזבו את עבודתם באוגוסט.

כלכלנים מסבירים כי בדרך כלל, יותר אנשים עוזבים מיוזמתם מקום עבודה, כאשר הכלכלה מתנהלת טוב או שהם חושבים שהם יכולים למצוא עבודה טובה יותר, ונוטים להישאר במקום כאשר הכלכלה מדשדשת. בשיאו של משבר הקורונה, למשל, שיעור ההתפטרויות ירד ל- 1.8%- שפל של שבע שנים.

במקביל, עובדים רבים מחליפים עבודה כדי להרוויח שכר גבוה יותר מחברות מתחרות שנואשות למלא תפקידים פתוחים ומוכנות לשלם יותר. ונתון נוסף, מיליוני אנשים שהיתה להם עבודה לפני המגפה עדיין לא חזרו לעבוד. עקב המצב, חברות אמריקניות רבות דיווחו כי אינן מוצאות מספיק עובדים בכדי להשאיר את הייצור במלואו ולנצל את הביקוש הרב לסחורות ולשירותים שלהם.

בראייה רחבה, המחסור בעובדים, יחד עם מחסור באספקה עסקית, מעכבים את ההתאוששות האמריקאית ומאיימים לגרום להאטה עמוקה יותר, אלא אם כן הם המגמה תשתנה.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

 

מניות ערך הן חברות בורסאיות הנסחרות בהערכות שווי זולות יחסית לרווחיות ופוטנציאל הצמיחה שלהן לטווח הארוך. השבוע, נקדיש את פרק המניות שלנו, ל- 2 מניות מוכרות שעונות על ההגדרה הזו.

ברקשייר האת'וויי (NYSE: BRK.A – NYSE: BRK.B)
מאז שהמנכ"ל וורן באפט נכנס לתפקיד בשנת 1964, ברקשייר האת'ווי נכנס לקבוצה של יותר מ – 60 עסקים בבעלות מלאה ותיק מניות עצום עם יותר מארבעים ושמונה תפקידים שונים. ברקשייר הגדילה בהתמדה את שווי הספרים ואת כוח הרווח שלה לאורך זמן – וכיום היא פועלת על פי אותו מודל עסקי שהוביל את המניה ליותר מכפול מהתשואה השנתית של מדד S&P 500 במשך למעלה מ -55 שנים.

פרוקטר אנד גמבל (NYSE: PG)
יצרנית הענק של מוצרי הצריכה, היא החברה שעומדת מאחורי מותגים כמו ג'ילט, טייד, דאוני, קרסט, פברז
ו- באונטי, אבל ישנם עוד עשרות מוצרים נוספים. בזכות ההצלחה של המותגים הרבים שלה, פרוקטר אנד גמבל הצליחה להגדיל לאורך זמן את הכנסותיה והפכה לאחת ממניות הדיבידנד האמינות בשוק, והגדילה את הערך שלה מדי שנה, במשך יותר מ -60 שנים רצופות.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך