דף הבית חדשות שוק ההון תחזית לזעזוע פיננסי בשווקים ועוד כותרות משוק ההון השבוע

תחזית לזעזוע פיננסי בשווקים ועוד כותרות משוק ההון השבוע

חדשות שוק עם תחזית מדאיגה של בלומברג לשווקים, האינפלציה בישראל מטפסת, מדד המחירים לצרכן מזנק, הסכם ענק לאלקטרה וכמובן, 2 מניות מעניינות שכדאי לעקוב אחריהן

0

לקראת זעזוע פיננסי? מצוקת הנזילות מכבידה על השווקים

במחקר חדש שפורסם על ידי מחלקת המחקר של בלומברג, מפורטת תחזית על סופה של תקופה במהלכה כסף זול הציף את העולם, באדיבות הבנקים המרכזיים שקנו אג"ח בהיקפים היסטוריים.

על פי הערכות מעודכנות של בלומברג – הבנקים המרכזיים בשבע המדינות המתועשות (G7) יצמצמו את המאזנים שלהם ב–410 מיליארד דולר עד סוף 2022. מפנה חד לעומת השנה שעברה, שבה הם הוסיפו למאזנים 2.8 טריליון דולר.

ההרחבה המוניטרית חסרת התקדים סיפקה תמיכה לכלכלות ולמחירי הנכסים במהלך המיתון החריף שנוצר עקב מגפת הקורונה. כעת הבנקים המרכזיים מבטלים אותה.

ההשפעה הכפולה של צמצום מאזני הבנקים המרכזיים ושל העלייה בריבית מהווה אתגר ענק לכלכלה הגלובלית, אשר כבר מתמודדת במקביל עם שני משברים נוספים: הפלישה של רוסיה לאוקראינה והסגרים בסין.

הבנק המרכזי של אירופה מאותת על כוונתו לסיים את ההרחבה הכמותית ברבעון השלישי. עם זאת, תוכניותיו מסתבכות בשל המלחמה באוקראינה.

הבנק המרכזי של בריטניה החל לצמצם את המאזן שלו עוד בפברואר השנה, באמצעות הפסקת השקעה מחדש באג"ח ממשלתיות. ובדומה ל- FED, גם הוא העלה את הריבית שוב בשבוע שעבר, מ–0.75% ל- 1%, בהמשך לעליות הקודמות בפברואר ובמרץ.

הבנק המרכזי של קנדה מאפשר לאג"ח במאזן שלו להגיע לפדיון, בלי ליזום מכירת אג"ח. בבנק מעריכים כי אחזקות האג"ח הממשלתיות שלו יקטנו ב–40% בשנתיים הבאות.

יוצא דופן מבחינה זאת הינו הבנק המרכזי של יפן, אשר נותר מחויב לרכישות נכסים, ואפילו הגביר אותן בשבועות האחרונים, כדי למתן את העלייה בתשואות האג"ח – שהורידה את המטבע המקומי לשפל של 20 שנה.

סין, שנמנעה מהרחבה כמותית במשבר הקורונה, עברה להרחבה וסיוע לעסקים קטנים, בעקבות התפרצות מחודשת והקשה ביותר מאז תחילת המגפה. מנהיגי סין הבטיחו ביום שישי שעבר להגביר את התמריצים לעידוד הכלכלה.

בניסיונות להרגיע את השווקים, הבנקים המרכזיים טוענים כי צמצום המאזנים באמצעות הגעת אג"ח לפדיון, במקום מכירה, לא אמורה לפגוע בשווקים. עם זאת, השילוב של הצמצום הכמותי, העלייה בריבית הקצרה, התחזקות הדולר, העלייה במחירי הסחורות והקטנת התקציב הממשלתי בארה"ב – הם כוח נגד חזק ביותר לכלכלה העולמית

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

האינפלציה בישראל מטפסת ל-4%

למי שתהה, האינפלציה כאן ומנתונים שפרסמה ביום ראשון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) – היא אפילו מחמירה. על פי הנתונים, מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.8% בחודש אפריל האחרון, משלים בכך עלייה של 4%, מחודש אפריל בשנה שעברה עד לחודש אפריל הנוכחי.

עליות מחירים בולטות נרשמו בקטגוריית הירקות הטריים שרשמו עלייה של- 5.5%, הלבשה שעלתה ב-2.8%, תחבורה שעלתה ב- 2.3% ותרבות ובידור שעלתה ב-1.5%. במקביל, נרשמו ירידות מחירים בולטות בענף התקשורת שירד ב- 1.2%.

 

מחירי הדיור ממשיכים לטפס

השינויים במחירי שוק הדירות לא מנבאים טובות למי שמעוניין לרכוש דירה. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר-מרץ 2022, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר-פברואר 2022, עולה כי מחירי הדירות עלו ב- 1.9% ובכך השלימו עלייה של- 16.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מהשוואת מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים פברואר-מרץ 2022 לעומת החודשים ינואר-פברואר 2022, עולה כי בכל המחוזות נרשמו עליות מחירים: צפון- 2.9%, מרכז- 2.4%, חיפה- 1.8%, ת"א- 1.5%, ירושלים- 1.3% ומחוז דרום עם עלייה של- 1.2%.

כמו כן, מפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, פברואר-מרץ 2021, לעומת פברואר-מרץ 2022 – עולה כי נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: מחוז מרכז אחראי לזינוק החד ביותר עם- 18.5%, מחוז ירושלים אחריו עם עלייה של- 16.7%, והבאים ברשימה הם מחוז ת"א- 16.0%, מחוז חיפה- 14.9%, מחוז צפון- 13.8% ומחוז דרום- 12.3%.

גם מדד מחירי הדירות החדשות רשם שינויים. מנתוני הלמ"ס עולה כי מחיריהן של דירות חדשות עלו ב- 1.0% בחודשים פברואר-מרץ 2022, לעומת החודשים ינואר-פברואר 2022 – עלייה של- 20.7% לעומת התקופה פברואר-מרץ 2021.

המחיר הממוצע הכלל ארצי של עסקה לרכישת דירה עמד ברבעון הראשון של שנת 2022 על 1,756.800 ש"ח. זאת לעומת הרבעון הקודם בו עמד המחיר הממוצע על 1,766.700 ש"ח.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

קטר הצמיחה החדש של אלקטרה

קבוצת אלקטרה דיווחה לבורסה על כי חתימת הסכם זיכיון לפרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. ההסכם נחתם בין חברת נת"ע לקבוצת טי.אם.טי, בה אלקטרה שותפה בשיעור של כ-40%, לצד דן תחבורה קונצרן אלסטום הבינלאומי.

על פי פרטי ההסכם, תקופת הזיכיון של הפרויקט היא לכ- 25 שנה, מתוכן 5 שנות הקמה ו-20 שנות תחזוקה. ההכנסות הצפויות לקבוצה לאורך כל תקופת הזיכיון מוערכות בכ-9 מיליארד שקל, מתוכן מענק הקמה של כ- 3.3 מיליארד שקלים אשר ישולמו לזכיין, על פי מספר אבני דרך במהלך תקופת ההקמה של הפרויקט.

על פי תנאי הזיכיון, קבוצת טי.אם.טי חייבת להשלים את הליך הסגירה הפיננסית של הפרויקט תוך שנה ממועד החתימה על הסכם הזיכיון. לאחר השלמת הליך הסגירה הפיננסית תחל תקופת ההקמה של הפרויקט.

פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה התווסף לרשימה מתארכת של פרויקטים אותם אלקטרה מובילה. היקף הפרויקטים צמח משמעותית בשנה החולפת, ועמד על כ-23.6 מיליארד שקל נכון לחודש מרץ 2022.

 

לפני סיום, רדאר המניות שלנו עם 2 חברות שכדאי לשים לב למניות שלהן לקראת השוק השורי הבא:

אמזון – .Amazon.com, Inc
(NASDAQ: AMZN)

מניות טכנולוגיה רבות מוצעות במחירי 'מבצע' היום, אם כי חייבים להפלות. חלקן שוות הצצה, אבל אחרות ראויות להימחץ. הסיבה פשוטה: בדומה לחברות בכל תעשייה אחרת, רוב חברות הטכנולוגיה נדונות לכישלון, או לפחות לבינוניות, בגלל אופיו של הקפיטליזם בשוק. רק חברות בעלות 'חפירי הגנה', אם להשתמש במטאפורה המפורסמת והמדויקת של וורן באפט, יכולות לשרוד ולשגשג בתחרות העזה שנוצרת בשוק חופשי.

מסיבה זו, המפתח לבחירת השקעות טכנולוגיות מוצלחות נותר זהה לזה שהיה בכל הדורות הקודמים. עלינו לזהות, לקנות ולהחזיק חברות בעלות יתרונות תחרותיים שיאפשרו להן לשגשג בעוד שאחרות נותרות מאחור.

אמזון, עם ירידה של כמעט 34% בשנת 2022 עד יום שני האחרון, היא חברה כזו. הנה למה:
אפילו הספקנים הגדולים ביותר יודו כי לאמזון יש חפירים עמוקים סביב שני העסקים הגדולים שלה. העסק המקורי שלה, מסחר אלקטרוני, תופס כמעט 50% מכלל התעבורה הקמעונאית המקוונת, ואף אחד לא מתקרב לתמהיל של מבחר, מחיר ונוחות – פלוס רשת ההפצה העצומה שלה.

גם לפלטפורמת הענן של החברה – Amazon Web Services, יש נתח שוק דומיננטי של מחשוב במיקור חוץ. ולמרות שעסק הליבה של AWS הוא השכרת "שרתים טיפשים", היא משלבת את המוצר הזה עם חבילה של תוכנות וכלי ניתוח עוצמתיים המוטבעים בהדרגה בתהליכים העסקיים היומיומיים של הלקוחות ו- 'מדביקים' אותם אליה.

כך, ברור כי החפירים של אמזון הם משמעותיים. השאלה הבולטת יותר היא כמה רווח, יכולה אמזון להפיק מאחורי חומות הטירה שלה? זו שאלה מסובכת, כי היסטוריית הרווחים שלה הייתה לא קבועה.

בואו נוציא את החלק הקל מהדרך: AWS מציגה רווחי GAAP בריאים באופן עקבי ובשנה שעברה עשתה מרווח תפעולי של 30%, תוצאה דומה לעסקי טכנולוגיה עתירי הון אחרים הפועלים באותו קנה מידה.

עם זאת, ל-AWS יש פוטנציאל צמיחה הרבה יותר גדול משל חברות חומרה טכנולוגיות בוגרות כמו Cisco. מומחים מעריכים שחברות מוציאות כיום רק כ- 10%-15% מתקציב המחשוב שלהן על שרותי ענן. במהלך הדור הבא, הנתון הזה יכול להכפיל את עצמו פי ארבעה.

AWS הרוויחה 18.5 מיליארד דולר ברווח תפעולי בשנה שעברה. גם אם תאט את קצב הצמיחה שלה מ- 35% ההיסטורי ל-20% בשלוש השנים הקרובות, היא עדיין תרוויח יותר מ- 25 מיליארד דולר בהכנסה לאחר מס ב- 2024. כאשר מהוונים את זה ב- פי 20, מכפלה סבירה לעסק מעולה אפילו בסביבת הריבית של היום, מגלים שהיא יכולה להניב שווי של כ- 500 מיליארד דולר.

לבסוף, לאמזון יש מנופי רווחיות חזקים אותם היא רכשה רק לאחרונה. היא מינפה את העובדה שכמעט מחצית מכל המסחר האלקטרוני מתחיל באתר האינטרנט שלה – לעסק של 30 מיליארד דולר שמוכר פרסום באתר. עסק המודעות גדול פי שלושה ממה שהיה רק לפני שלוש שנים, והרווחים כאן כנראה מתקרבים ל- 100%.

יתרה מכך, רוב המוצרים שאמזון מוכרת כעת באתר האינטרנט שלה מקורם מצדדים שלישיים, כאשר אמזון פועלת כפלטפורמה בלבד עבור סוחרים אחרים, ונמנעת מההוצאה הגדולה ביותר של קמעונאי – הסחורה עצמה. מונע על ידי התפתחויות אלה, הרווח הגולמי של המסחר האלקטרוני, המהווה מבחן טוב ליכולת של עסק להניע רווחים תפעוליים, צמח מ- 25% לכמעט 40% בעשור האחרון. עסקי המסחר האלקטרוני של אמזון דיווחו כי שולי התפעול בשנה שעברה היו 1.5%. בהתחשב בכך, בהחלט סביר כי כוח הרווח הסמוי שלה הוא בערך 15%.

חילן
(TLV: HLAN)
חילן הינה אחת מחברות שירותי המידע (IT) הגדולות בישראל, והיא מוכרת בעיקר בזכות שתי הפעילויות העיקריות שלה -שירותי שכר וניהול משאבי האנוש, ופעילותה בתחום התוכנה והפרויקטים, דרך חברת הבת, שלה – נס. תחום משאבי האנוש המשיך להציג יציבות מרשימה, גם במהלך משבר הקורונה, בזכות העובדה שהחברה פועלת בעיקר מול חברות ענק במשק, אשר נפגעו פחות עקב המגפה.

מעבר לכך, חילן הוכיחה יכולת להוסיף שירותים לבסיס הלקוחות הקיים, כמו תפעול פנסיוני, כך שהיא יודעת לייצר יותר רווח מכל לקוח, מבלי להגדיל משמעותית את ההוצאות.

בתחום הפרויקטים, החברה נהנתה בשנים האחרונות מהתרחבות בתהליכי הדיגיטציה במשק, כשמשבר הקורונה הגביר את המגמות שכבר אפיינו את המשק בשנים שקדמו לו, אך כעת הביקוש להן הואץ במידה ניכרת.

במבט לעתיד, לצד המשך התנופה הדיגיטלית, גידול בביקוש לשירותי ענן והמשכיות עסקית, החברה ערוכה ליהנות גם מתוספת ביקוש משמעותית בזכות פרויקט נימבוס, הכולל מעבר של כל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות לענן, במהלך שאמור להזרים לשוק פרויקטים ענקיים של הגירה לענן, שחלקם צפויים לזרום גם לחילן.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה<<<

 

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך