דף הבית חדשות שוק ההון העלאת הריבית במשק ועוד כותרות משוק ההון השבוע

העלאת הריבית במשק ועוד כותרות משוק ההון השבוע

חדשות שוק עם העלאת ריבית נוספת של בנק ישראל, סיכום פברואר-אפריל של הלמ"ס, מנכ"ל חדש ומוכר לפרטנר, השקעת נדל"ן גדולה של ביג במרכז אירופה וכמובן, 2 מניות מעניינות שכדאי לעקוב אחריהן

0

בנק ישראל העלה את הריבית ב- 0.4% ל- 0.75%: יותר מהתחזיות

בנק ישראל הודיע ביום שני על העלאת הריבית לרמה של 0.75%. הפעם האחרונה שבה הריבית הגיעה לשיעור של 0.75% היתה ביולי 2014, וזאת והפעם הראשונה מאז 2011 שהיא עולה במשך חודשיים ברציפות. העלייה החדה, בניגוד לתחזיות של רוב הכלכלנים להעלאה מתונה יותר, מפורשת בשווקים כהצהרת כוונות ברורה מצידו של בנק ישראל להיאבק באופן יותר חריף בקצב האינפלציה בישראל.

בהודעה קודמת בנושא, הצהיר נגיד בנק ישראל הצהיר כי הריבית תעלה באופן הדרגתי לרמה של 1.5% תוך שנה, עד אפריל 2023. אלא שבזמן הקצר שחלף מאז ההודעה, קצב עליית האינפלציה ומגמת עליית המחירים הפכות את התחזיות של בנק ישראל ללא רלוונטיות וחייבו תגובה נחרצת. כעת, הערכה הרווחת בסביבת שוק ההון צופה עלייה של הריבית במשק, לרמה של 2.2% ברבעון הראשון של 2023.

העלאת הריבית תשפיע באופן ישיר על משקי הבית. היא תייקר את תשלומי הריבית לאלה שנטלו הלוואות או משכנתאות בריבית משתנה, וגם תייקר הלוואות ומשכנתאות עתידיות של משקי בית או של המגזר העסקי. כך לדוגמא, בכל עלייה של ריבית הפריים ב- 0.25%, מעלה את סכום ההחזר החודשי של בעלי משכנתאות קיימות בכ- 50 שקל. מבחינת נוטלי משכנתאות חדשות, ההשלכות קשות בהרבה, מאחר ועליית הריבית לבדה העלתה בחצי השנה האחרונה את החזר המשכנתא ב- 450 שקל בממוצע.

 

סיכום פברואר-אפריל של הלמ"ס, מספר הבלתי מועסקים ירד ל- 3.1%

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתבססים על מדגם בקרב מעסיקים עם חמישה שכירים ומעלה.
מספר המשרות הפנויות במשק שומר על יציבות ואפילו ממשיך לטפס. בחודש אפריל נרשמו כ- 154.1 אלף משרות פנויות לעומת 152.2 אלף בחודש מרץ. במקביל, שיעור מחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים, ממשיך לרדת ועמד על 3.1% באפריל לעומת 3.4% בחודש הקודם.

מספר המשרות הפנויות בתחום הבנייה, זינק בממוצע פברואר-אפריל השנה ב- 37% בהשוואה לממוצע ינואר-מרץ. מספר המשרות הפנויות למלצרים ומוזגים גדל ב-12%, והמשרות הפנויות לטבחים ב-14%. עוד נרשמה עליה של 9% במספר המשרות הפנויות להנדסאים וטכנאים.

במקביל לכך, במהלך פברואר-אפריל, נרשמה ירידה במספר המשרות הפנויות בתקופה זו בענף נציגי המכירות הטלפוניים ובענף הפקידים (10%). גם בקרב טכנאי רשתות ומערכות מחשבים נרשמה ירידה של 9% במספר המשרות הפנויות.

השיעור הנמוך של מחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים, לצד המשך מגמת העליה במספר המשרות עשוי ללמד על רמות אבטלה 'חיכוכיות', כלומר אבטלה שאינה נובעת ממחסור במקומות עבודה כי אם בחוסר התאמה בין ציבור מבקשי העבודה והמשרות המוצעות.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

מסלקום למתחרה – אבי גבאי מונה למנכ"ל פרטנר

אבי גבאי מונה היום (שני) לתפקיד מנכ"ל פרטנר. בתפקידו האחרון כיהן גבאי כמנכ"ל סלקום, ובנובמבר האחרון הודיע על פרישה מיידית מהתפקיד כדי להתמודד כבעלים בקבוצת רכישה על השליטה בחברת פרטנר.

גבאי חבר לקבוצה ביחד עם שלמה רודב, הפניקס, ארקין החזקות, מנורה וכלל ביטוח, ורכש את השליטה בחברה ב-90 מיליון שקלים, מתוך סכום של 300 מיליון דולר שהקבוצה שילמה להאצ'יסון. מינויו של גבאי לתפקיד התאפשר לאחר שחסרת סלקום ויתרה על חובת ההקפאה שחלה על המנכ"ל הפורש. גבאי יחליף בתפקיד את אבי צבי, שהודיע על פרישתו בחודש שעבר ביחד עם יו"ר הדירקטוריון אסנת רונן.

 

ביג אין בלקן: ביג רכשה קניון במונטנגרו ב-95 מיליון אירו

ביג מרכזי קניות מרחיבה את פעילות הנדל"ן המניב שלה במזרח אירופה ומדינות הבלקן, באמצעות רכישה של קניון CITY DELTA, הגדול ביותר במונטנגרו, תמורת 95 מיליון אירו. שטח הקניון הינו כ- 24,500 מ"ר ושטח מסחר ונמצא בתפוסה מלאה של חנויות.

בין השוכרים בקניון הנמצא במרכז עיר הבירה פודגוריצה, נמנים מספר מותגים בינלאומיים כגון: ZARA, Pull&Bear, Breshka Mango Springfield, Replay, Under Armor, Pandora, Tommy Hilfiger, ו- Nike. בנוסף, בקניון פועלים קולנוע ומתחם בילוי ומשחקים לילדים והוא מכיל 1,000 מקומות חנייה.

רכישה הנכס בוצעה באמצעות חברת בת של ביג – V.B. BIG-CEE, כאשר 57 מיליון אירו מתוך העסקה ימומנו על ידי הלוואה בנקאית. כפי הנראה, היעד הבא של ביג בבלקן הוא הקמת קניון באלבניה, שם החברה מקיימת מגעים לרכישת קרקע בעיר הבירה טיראנה בה יש קניון אחד בלבד.

ביג, המפעילה בישראל 26 מרכזי קניות פתוחים, החלה את מסע ההשקעות שלה בסרביה במהלך שנת 2007, כאשר רכשה קרקע והקימה קניון ומרכז קניות פתוח בעיר נוסי סאד, השנייה בגודלה במדינה, על שטח של 140 אלף מ"ר בנוי. שוויו של הנכס מוערך כיום בסכום של כ- 66 מיליון אירו.

מאז נוספו לביג עשרה מרכזי קניות נוספים ברחבי סרביה, וכיום היא בין שלושת החברות המובילות בתחום הנדל"ן במדינה. במקביל לכך, ביג, באמצעות חברת 'אפי' שבשליטתה, מפעילה קניונים גם ברומניה, צ'כיה ופולין.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

ולקראת סיום, הנה 2 חברות ששווה לעקוב אחר המניות שלהן, גם בשוק דובי:

גילת רשתות לווין בע"מ – Gilat Satellite Networks Ltd
(TLV – Nasdaq :GILT)
גילת רשתות לווין היא חברת טכנולוגיה ישראלית ציבורית, המתמחה בפיתוח וייצור של מערכות תקשורת באמצעות לוויינים. הגידול בקצב ההקמה של רשתות לוויינים ברשתות במסלול נמוך כדי לתמוך בפרישת רשתות תקשורת סלולריות בטכנולוגיית 5G – מביא לצמיחה בהכנסות של גילת וירידה בהפסדים. זאת, למרות השיבוש הנמשך בשרשרת האספקה ומלחמת אוקראינה, שפגעו באספקת חומרי גלם ובעבודות קבלני משנה.

הגידול בהכנסות נבע בעיקר מהכפלת הכנסותיה של חטיבת הפתרונות המשולבים ל- 14 מיליון דולר. פעילותה של החטיבה מבוססת על פעילותה של החברה הבת האמריקאית וייבסטרים (Wavestream), אשר מפתחת ומייצרת מגברי תדר ומגברי הספק לצורך העלאת תקשורת רחבת פס ללוויינים מחוות אנטנות קרקעיות.

תרומה מרכזית לצמיחה בהכנסות וייבסטרים מגיעה מאספקת הזמנות כחלק מהזמנת ענק של 50 מיליון דולר למגברי הספק אותה גילת קיבלה בתחילת 2021 מחברת OneWeb עבור מאות חוות אנטנות אשר OneWeb פרשה על פני כדור הארץ, עבור מיזם בבעלות ממשלת בריטניה וחברת התקשורת ההודית Bharti Global. מטרת המיזם היא אספקת שירותי אינטרנט רחב פס על פני כדור הארץ באמצעות קבוצה של 648 לוויינים במסלול לווייני נמוך (LEO).

גורם אחר לצמיחה בהכנסות גילת ברבעון היה גידול של 17% בהכנסותיה של חטיבת תשתיות רשתות תקשורת ושירותים בהשוואה לרבעון המקביל לו ב- 2021 ל- 13 מיליון דולר. חטיבה זו מקימה רשתות תקשורת משולבות רשתות קרקעיות של סיבים אופטיים ואלחוטיות ורשתות לווייניות עבור 6 אזורי זיכיון בפרו, שבהם החברה זכתה במכרז של ממשלת פרו. הגידול בהכנסות של חטיבה זו נבע ממסירת רשת התקשורת שהקימה גילת באזור קוסקו במחצית 2021 ותחילת הפעלת שירותי ניהול הרשת. גילת כבר סיימה את הקמתן של ארבע משש רשתות תקשורת, וצפויה לסיים את הקמתן של שתי הרשתות הנותרות עד לסוף 2022, וליהנות מהכנסה רבעונית של 13 מיליון דולר מניהול הרשתות ברווחיות גבוהה מהרווחיות הממוצעת של החברה.

הכנסותיה של חטיבת רשתות לוויין ירדו ב–3% ל–25 מיליון דולר. חטיבה זו מספקת רשתות המשמשות קבוצות לוויינים בתצורות HTS ,VHTS ו–NGSO לחברות תקשורת סלולריות להרחבת הפרישה לאתרים שבהם פריסת רשת תקשורת מבוססת סיבים אופטיים יקרה ולא כדאית, כמו איים ביפן ובפיליפינים והאזורים הכפריים באוסטרליה.

בנוסף, החטיבה מספקת גם ציוד לתקשורת לווינית לצורך גישה לאינטרנט במטוסים, באוניות וברכבות. הירידה בהכנסותיה של חטיבה זו ברבעון מיוחסת לירידה בפעילותה של גילת ברוסיה, בעיקר באספקת צלחות לוויין ומודמים למגזר הביתי.

נכון לרבעון הראשון של 22', הרווח הגולמי של גילת צמח ב–31% ל–16 מיליון דולר, 31.8% מהמחזור, בהשוואה ל–28.9% ברבעון המקביל. השיפור ברווחיות הגולמית נבע מהתייעלות ושיפור בתמהיל המוצרים שנמכרו ברבעון, ובעיקר גידול במכירות הרשתות הקרקעיות לקבוצות לוויינים על חשבון מכירת צלחות לוויין זעירות ומודמים למגזר הביתי ברווחיות נמוכה יחסית. יחד עם זאת, השיפור ברווחיות הגולמית קוזז ב–0.5–1.0 נקודת אחוז, בשל שיבוש באספקת רכיבים ועבודת קבלן משנה של החברה באוקראינה שמייצר עבורה מודמים.

למרות השיבושים הנמשכים בשרשרת האספקה גילת מאשרת מחדש את תחזית ההכנסות שלה ל- 2022
על 245-265 מיליון דולר, המשקפת צמיחה של 19% בהשוואה ל- 2021. כמו כן, גילת מעריכה שהרווח התפעולי התזרימי המתואם שלה השנה יהיה 20-24 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 40% בהשוואה ל- 2021; והרווח התפעולי יהיה 5-9 מיליון דולר ב- 2022 על בסיס כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב (US GAAP), כלומר, גידול של 25% בהשוואה ל- 2021.

בזק – Bezeq
TLV: BEZQ
אחרי עשר שנים ארוכות במהלכן בזק מצאה את עצמה בתחרות מחירים קשה, במקביל להתמודדות עם רגולציה מכבידה, מסתמנת שינוי – עם יציאה של שחקנים קטנים, אשר שחקו את מחירי חבילות התקשורת, כמו גם הערכה כי משרד התקשורת יפנה את תשומת לבו אל השקעות בתשתיות ופחות על הוזלה של המחירים לצרכנים. שתי התפתחויות אלה אמורות לסייע לחברת התקשורת הותיקה להגדיל את ההכנסה הממוצעת מלקוח ואת הכנסות של חברות הבת שלה הפועלות בתחום התשתיות.

במקביל לשחרור הלחץ הרגולטורי, עשור של התייעלות ושיפור הכנסות אמור להגדיל מהותית את שורת הרווח של החברות. במהלך השנים האחרונות, בזק הצליחה לשמור על מעמדה כמובילה בתחום התקשורת הקווית, והמשיכה לבסס את עצמה גם כמובילה בתחום הרווחי והצומח של תשתית שירותי אינטרנט לבתים ועסקים – באמצעות יתרונה בפריסת הסיבים האופטיים ברחבי המדינה. בתוך כך, החברה ממשיכה למצב את בזק בינלאומי כספקית של שירותי מחשוב וסייבר.

גם מבחינה פיננסית התמונה מתבהרת, כאשר תזרים מזומנים חופשי של כמיליארד שקל בשנת 2023, צפוי לאפשר לבזק לחזור ולחלק דיבידנדים (החברה לא חילקה בשנים האחרונות דיבידנד במטרה להנמיך את רמת המינוף והחוב שלה). נקודת זכות נוספת – חברת־האם של בזק, בי־קום, ביצעה בתחילת 2022 רכישה עצמית של מניות, צעד אשר נתפס כהבעת אמון בתמחור הנוח של המניה.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה<<<

 

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך