דף הבית השקעות כסף חכם כיצד יכולים עקרונות ההשקעה של וורן באפט לעזור למשקיע הישראלי המבולבל?

כיצד יכולים עקרונות ההשקעה של וורן באפט לעזור למשקיע הישראלי המבולבל?

וורן באפט, "האוראקל מאומהה", הנחשב בידי רבים בעולם לגדול המשקיעים מאז ומעולם, טוען באופן עקבי שכל מעשיו, כל ההשקעות המוצלחות שביצע, נובעות מכך שלא עשה דבר החורג מיכולתו של כל אדם אחר להשקיע, ואולי זה סוד קסמו.

עקרונות ההשקעה של וורן באפט
0

עקרונות ההשקעה של באפט ידועים ומוכרים ואף תורגמו לעברית אי אלו פעמים. במאמר הזה ננסה לבצע התאמה בין עקרונות ההשקעה של באפט אל מול מפת ההשקעות בארץ ולא פחות חשוב מכך – ננסה לבצע התאמה אל מול פקטור חשוב ביותר – מה מניע או עוצר את הישראלים מלבצע השקעות. 

כך למשל, כל מי שמקווה לקחת חלק בשוק ההון ולהרוויח, חייב לקחת בחשבון את הפקטור שנקרא "הפסיכולוגיה של הכסף". זה מחייב את המשקיע לשלוט באופן הדוק במיוחד על הרגשות שלו ולהיות דרוך במיוחד, כאשר החלטות גרועות של משקיעים אחרים מייצרות הזדמנויות פז השקעה. באפט אמר ב-2002 באספה השנתית של ברקשיר התאוויי, קבוצת האחזקות שלו את המשפט החשוב הבא: "אנחנו לא צריכים להיות חכמים יותר מכל השאר, אנחנו צריכים להיות ממושמעים יותר מכל השאר".  

וכשבאפט מדבר על משמעת וכשהוא מדבר על השקעה מהודקת הוא מתייחס לעקרונות הבאים: 

עקרון מספר 1 – ריבית דריבית – תשואה על תשואה

התשואה שמייצרים בשנה הראשונה מניבה שנה בשנה השנייה; התשואה בשנה הראשונה והשנייה מניבה בעצמה תשואה בשנה השלישית. העיקרון הזה מחביא עיקרון נוסף – סבלנות. כדי להרוויח הרבה צריך התמדה וסבלנות. זה לא יגיע בשנתיים הראשונות, אז תתאזרו בסבלנות, בסוף זה יקרה. 

באפט דוגל בניתוח עסקי של החברה, ורק בהתבסס על הסביבה העסקית שלה, על תוצאותיה, על היתרונות והחסרונות שלה, על התחרות בענף, על הלקוחות, הוא מחליט אם להשקיע בחברה. הוא אמר לא אחת בהקשר זה את המשפט הבא: 'אינני משקיע בחברות שאני לא מבין את העסקים שלהם, ואת המודלים שלהם'. 

 

החוק מספר 1 בהשקעות – לעולם, אל תפסידו כסף לעולם. חוק מספר 2 – לעולם, אל תשכחו את חוק מספר 1 – אומר באפט. לטובת העניין נצטט כאן דברים המיוחסים לג'ק וולש המנכ'ל האגדי של ג'נרל אלקטריק, כשנשאל בראיון עיתונאי על סוד ההצלחה שלו וסיכם זאת בשתי מילים: 'החלטות טובות'. כשהעיתונאי הקשה ושאל כיצד מגיעים להחלטות טובות סיכם זאת וולש במילה אחת 'ניסיון' וכשהכתב המשיך ושאל כיצד רוכשים ניסיון ענה וולש – 'החלטות גרועות'. 

איך ליישם את העקרונות של באפט בשוק הישראלי?

צפה עכשיו בסדרת וידאו חינמית שתגלה לך את הישטה של המשקיע האגדי

'גיוון רחב מאוד בתיק ההשקעות נדרש רק כאשר משקיעים לא מבינים מה הם עושים' אומר באפט, ובצדק רב.  מנהלי השקעות אמורים לייצר תשואה בזכות בחירה של השקעות טובות, וזה יכול להיות גם מספר בודד של השקעות. באפט תמיד השקיע במספר מצומצם יחסית של חברות.

עיקרון מספר 5 –  רכשתם מניות? מזל טוב. תחשבו על עצמכם כבעלי שליטה

'מניות הן לא חתיכות נייר. הן מבטאות חלק מבעלות ושליטה על העסק. לכן, כשאתם שוקלים השקעה במניה, תחשבו כמו בעל שליטה', אומר באפט שמחזיק בגרעיני שליטה בחלק מההשקעות שלו – לא בכולן. באפט רוצה שהמשקיעים יתייחסו בכבוד לכל השקעה והשקעה וינסו להבין לעומק את קו החשיבה האסטרטגי, ניהולי של היו'ר, המנכ'ל והדירקטוריון של החברה המושקעת. 

עיקרון מספר 6 – קנה והחזק

אחד העקרונות החשובים של באפט. בניגוד לתנועה המתמדת בשוק ההון של קנייה ומכירה, באפט משקיע בחברות שהוא 'מבין אותן' ומחזיק את ההשקעה. 'כשאתם חושבים על השקעה במניה, אם אתם לא חושבים להחזיק בה לפחות 10 שנים, אל תשקיעו יותר מ-10 דקות בהחלטה', הוא אומר ומיישם.  

עיקרון מספר 7 – אל תהיו חלק מהעדר 

באפט אוהב לומר ש'התנודתיות בשוק ההון היא חבר, לא אויב. הפיקו רווח מטיפשות במקום להשתתף בה. דווקא כשהמחירים יורדים (כי כולם פוחדים), זה זמן טוב להשקעה. אם המחירים עולים כי כולם גרידיים, אולי הגיע הזמן למכור' (ולהתנתק מהעדר). אחרי הכול השוק תנודתי – למעלה ולמטה, וניתן לנצל את התנודתיות הזו לרווחים.

מאחר ושוק ההון הישראלי ידוע בתנודתיות רבה המושפעת לעיתים מהמצב הגיאופוליטי, הסיטואציה הפוליטית או מקריסת מניה של חברה דואלית, שמטלטלת את כל הספינה, אנו ממליצים למשקיע הישראלי להקשיב לעצותיו של באפט, הנשענות על עשרות שנים של ניסיון, השקעות מעולות לצד כישלונות מפוארים. במדינה כמו שלנו, שבה יחידת הזמן המהירה ביותר היא המעבר מאופוריה לדיפרסיה וחוזר חלילה, לא תזיק לנו מעט שפיות כלכלית וראייה ארוכת טווח. 

לחץ כאן לגלות איך לבחור מניות לפי השיטה של וורן באפט

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    אתר DBroker מארח לעיתים כתבים אורחים ומאפשר להם להפנות את תשומת ליבם של
    הגולשים להצעות של צד שלישי, כולל הפנייה בעזרת קישורים
    1