דף הבית חדשות שוק ההון כשספורט וכסף נפגשים – על כדורגל, שערים ושערי מניות

כשספורט וכסף נפגשים – על כדורגל, שערים ושערי מניות

המעבר המתוקשר של ליאונל מסי לפריז חושף טפח נוסף מתעשיית הכסף הגדול של מועדוני הספורט המקצועני, ומספק הזדמנויות השקעה מעניינות

האם השקעה במניות קבוצת ספורט היא השקעה חכמה? כל הפרטים בכתבה הבאה של דה ברוקר
0

אם ספורט בכלל וכדורגל במיוחד הם כוס התה או האספרסו  שלכם, אתם כבר יודעים, אבל אם, במקרה, רק הבוקר נחתתם חזרה מחופשת אוגוסט ארוכה בצד הקריר של הירח, יש לנו חדשות בשבילכם: ליאונל מסי, אחד משחקני הכדורגל הגדולים בכל הזמנים, עזב בתחילת חודש אוגוסט את מועדון הפאר ברצלונה וחתם על חוזה עתק במועדון הצרפתי – פריס סן ז'רמן. והרבה כסף מעורב בזה.

בחודשים האחרונים המועדון נקלע למאבק פומבי עם כוכב העל שלו, השחקן בעל השכר הגבוה ביותר בעולם, שאיים לעזוב כבר בשנה שעברה, לפני העונה האחרונה שח חוזהו. המשבר הסתיים בכך שמסי אכן עזב לבסוף, לא לפני שנשיא הקבוצה – ז'וספ מריה ברתומאו וחברי ההנהלה שלו החליטו להתפטר.

 

המעבר של מסי הותיר את מיליוני אוהדי ברצלונה ברחבי העולם המומים ושבורי לב. למעשה, האנשים היחידים בעולם שכנראה מאוכזבים קצת יותר מקהל האוהדים, הם מנהלי החשבונות של ברצלונה, ויש להם מספר סיבות טובות. 

 

מבחינת המועדון הקטלוני המסובך בחובות של מעל מיליארד יורו, מסי היה לא רק מכונת שערים, אלא גם מכונת כסף. פנומן הכדורגל המכונה גם 'הפרעוש'  אמנם הרוויח 'לא רע', כ – 88 מיליון אירו לעונה. אבל שימו לב לרווחים שהוא הניב עבור הקבוצה הקטאלונית.

 

לדוגמה – בעונות 2017/18 עד 2019/20, מסי יצר רווח של 619,265,000 אירו – לעומת משכורת בסך- 383,655,000 אירו שברצלונה שילמה לו.כלומר, מסי הניב עבור קבוצתו רווח של – 235,610,000 אירו, בנוסף לרשימה ארוכה של תארים ורגעי כדורגל בלתי נשכחים.

 

מן הצד השני של העיסקה, הכל גן עדן והבעלים ומנהלי הקבוצה הפריזאית כבר מכריזים על צפי להכנסות "מדהימות". אמנם הכדורגלן הארגנטינאי חתם על חוזה לשנתיים עם פ.ס.ז', (ואופציה לשנה שלישית), שתזכה אותו בשכר שנתי של 41 מיליון דולר, בתוספת בונוסים ודמי חתימה של 30 מיליון דולר. עם זאת, ההחתמה צפויה לייצר עבור הפריזאים הכנסות מסחריות במגוון דרכים. 

 

עוד לפני שכף רגלו דרכה על כר הדשא במשחק רשמי, הטירוף סביב מסי כבר התחיל – כל החולצות של הכוכב הארגנטינאי שהועמדו למכירה בחנות המקוונת של המועדון הצרפתי, נחטפו תוך חצי שעה, וכעבור 24 שעות – לא פחות מ-832 אלף חולצות של מסי נמכרו בשווי של 105 מיליון דולר, שיא מכירות חדש. לשם השוואה, במהלך היממה הראשונה לאחר חתימתו בשנת 2018 של כריסטיאנו רונאלדו בקבוצת יובנטוס האיטלקית, נמכרו חולצות שלו בשווי של יותר מ-60 מיליון דולר.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

השקעה במועדוני כדורגל

המעבר המתוקשר של ליאונל מסי לפריז חושף טפח נוסף מתעשיית הכסף הגדול של מועדוני הספורט המקצועני, ומספק הזדמנות להצצה בהיבטים הפיננסיים של המשחק הפופולרי ביותר בעולם – והזדמנויות ההשקעה שהוא מציע. 

 

כיום, מספר לא קטן של קבוצות כדורגל גדולות באירופה נסחרות בבורסות שונות ומאפשרות לקנות את את המניות שלהן לכל משקיע המעוניין בכך. מעבר לעניין פיננסי, אין ספק שרבים מאלו המשקיעים במניות מועדוני הכדורגל, עושים זאת מתוך מתוך אהבה לקבוצה שהם אוהדים בנאמנות, וגם כדי להרגיש שיש להם חלק (קטן) בבעלות על מועדון כדורגל מפואר. אם גם אתם רוצים להשקיע בקבוצה שלכם, הנה מספר מועדוני פאר שאתם יכולים לרכוש את המניות שלהם.

 

 

מנצ'סטר יונייטד – 

מנצ’סטר יונייטד. יונייטד שלטה ללא עוררין בכדורגל האנגלי בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. בשנים האחרונות הקבוצה מתמודדת עם התדרדרות מקצועית והיכולת על המגרש רחוקה מימי הזוהר. למרות התוצאות הספורטיביות המאכזבות יחסית, המועדון שנמצא מאז 2005 תחת בעלותו של האמריקאי מלקולם גלייזר, ומנייתו נסחרת מאז קיץ 2012 בבורסה של ניו יורק, עדיין נחשב לאחד המועדונים הרווחיים בעולם. שווי השוק של המועדון נכון לאוגוסט 2021 עומד על כ- 2.77 מיליארד דולר. אחת הסיבות לכך היא הליגה האנגלית. 

ה Premier League, מניבה את ההכנסות הגבוהות ביותר באירופה מזכויות שידור ופרסום.

 

ארסנל –

מחיר מניית ארסנל FC הוא גבוה באופן מפחיד. כדי להחזיק במניה אחת של 'התותחנים' מלונדון, תיאלצו להיפרד מכ-  15,000 ליש"ט. ניתן לרכוש ולמכור מניות ארסנל באמצעות התוכנית העצמאית של מועדון האוהדים של הקבוצה = "Fanshare", או ישירות בשוק ISDX (שוק PLUS לשעבר). נכון לאוגוסט 2021, שווי השוק הכולל של ארסנל עומד על 

כ- 2.8 מיליארד דולר.

 

סלטיק – 

סלטיק, נציגת הצד הירוק של העיר גלזגו והקבוצה היחידה בסקוטלנד שמעולם לא ירדה לליגת המשנה. נתון מרשים במיוחד כשלוקחים בחשבון שהיא קיימת עוד משנת 1887. סלטיק רשמה רצף של 8 אליפויות רצופות, שהצטרפו לארון תארים עמוס לעייפה המונה בין היתר 50 אליפויות מקומיות וגביע אירופה לאלופות אחד. המניה של סלטיק נסחרת בבורסה של לונדון. שווי השוק של המועדון הסקוטי עומד נכון להיום על כ-  105 מיליון ליש"ט.

 

בורוסיה דורטמונד –

נציגה בולטת מגרמניה היא בורוסיה דורטמונד, 8 פעמים אלופת גרמניה ופעם אחת אלופת אירופה (1997). דורטמונד היא בעלת ממוצע הקהל הגבוה באירופה במשחקי בית (81,000 איש בכל משחק), נסחרת בבורסה בגרמניה מאז אוקטובר 2000. נכון להיום, שווי השוק של הקבוצה עומד על כ- 631 מיליון דולר. דורטמונד נמצאת בבעלות משותפת של המועדון, האוהדים ונותני חסות עיקריים. נקודה חשובה, בגרמניה מתקיים חוק מבנה הבעלות הקובע שאף גורם לא יכול להחזיק ביותר מ-49.9% אחוזים מזכויות ההצבעה. 

 

אייאקס אמסטרדם – 

מועדון הבית של יוהן קרויף האגדי. אייאקס הוקמה ב-1900 ונחשבת לקבוצה המעוטרת ביותר בהולנד. היא זכתה ב-34 אליפויות הולנד, 19 גביעים ו-6 גביעי אירופה, כשארבעה מתוכם היו גביעי אלופות. מאז 1998 נסחרת מניית המועדון בבורסת יורונקסט באמסטרדם. נכון להיום, שווי השוק של הקבוצה עומד על כ- 631 מיליון דולר.

 

פנרבחצ’ה –

פנרבחצ'ה היא אחת משלושת קבוצות העל של טורקיה בכלל ואיסטנבול בפרט, מחזיקה ב-19 תארי אליפות ועוד עשרות תארים מקומיים אחרים. בדומה לשתי היריבות העירוניות האחרות בשיקטאש וגלאטסראי, גם המניה של פנרבחצ’ה נסחרת בבורסה באיסטנבול, כאשר המועדון מחזיק ב-67% מהבעלות. נכון להיום, שווי השוק של מועדון הפאר הטורקי עומד על כ- 3.66 מיליארד דולר.

 

יובנטוס –

יובנטוס, או בכינויה הידוע, "הגברת הזקנה" מחזיקה בשיא האליפויות בארץ המגף – 35 בסה”כ. מאז שנת 1923 נמצא המועדון בבעלות משפחת אניילי, מי שייסדה את חברת המכוניות פיאט ומחזיקה בשליטה גם ביצרניות רכב נוספות. המועדון הוא אחד משלושה מועדונים איטלקים הנסחרים בבורסה של מילאנו. השניים האחרים הם נציגי הבירה – לאציו ורומא). שווי השוק הכולל של המועדון מוערך כיום בכ- 1.06 מיליארד דולר.

 

קבוצות הכדורגל היקרות בעולם.

בחזרה לברצלונה. הפרידה ממספר 10 האהוב, הגיעה דווקא לאחר שבחודש אפריל השנה, ברצלונה הובילה לראשונה את רשימת 20 קבוצות הכדורגל היקרות בעולם. הקבוצה הוערכה בשווי של 4.76 מיליארד דולר (לפני עזיבתו של מסי)  – מנצחת את ה'סופר קלאסיקו' הפיננסי מול היריבה המיתולוגית –  ריאל מדריד ששוויה הכולל מוערך ב -4.75 מיליארד דולר. עד לאפריל, המקום הראשון היה מונופול רשום של שתי קבוצות ב -16 השנים הקודמות, כאשר ריאל מדריד החזיקה בו חמש פעמים ומנצ'סטר יונייטד האנגלית זכתה בו 11 פעמים.

 

בסך הכל, 20  קבוצות הכדורגל היקרות ביותר בעולם שוות בממוצע 2.28 מיליארד דולר לקבוצה, עלייה של 30% לעומת לפני שנתיים. הקפיצה מגיעה למרות ירידה בהכנסות הנגרמות עקב נוכחות מוגבלת של אוהדים במשחקים וירידה בהכנסות ממכירת מנויים וכרטיסים במהלך המגיפה. 

 

ההכנסה הממוצעת של 20 הקבוצות עמדה על 441 מיליון דולר לעונת 2019-20, ירידה של 9.6% לעומת 2017-18. במקביל, ההכנסה התפעולית הממוצעת ירדה ב -70% במהלך התקופה ל -23 מיליון דולר.

 

על רקע המספרים הכואבים, העלייה בשווי של הקבוצות מוסברת בשל העובדה שהמשקיעים ככל הנראה גייסו מלאי נדיב של אופטימיות והתמקדו במה שהם רואים כפוטנציאל הכנסה לא מנוצל בשוק הספורט העולמי.

 

בכל זאת, למרות מגפת הקורונה, המשקיעים ממשיכים לשלם מכפילים גבוהים עבור קבוצות כדורגל וספורט מהשורה הראשונה, במיוחד כאלה המחזיקות בזכויות שידור אטרקטיביות. בליגות ה- NFL, NBA וב- MLB. 

 

לא רק כדורגל.

כמו בכל-כך הרבה תחומים אחרים, גם שוק הספורט האמריקני הוא גדול יותר ומרשים יותר. רק לשם המחשה – חמשת קבוצות הספורט היקרות ביותר בעולם, הן: 1. דאלאס קאובויס – קבוצת פוטבול אמריקני, המחזיקה בשווי שוק של כ-5.5 מיליארד דולר 2. ניו יורק יאנקיז – קבוצת בייסבול אמריקני, עם שווי שוק של כ-5 מיליארד דולר 3. ניו יורק ניקס – קבוצת NBA בעלת שווי שוק של כ-4.6 מיליארד דולר 4. לוס אנג'לס לייקרס – קבוצת NBA המחזיקה שווי שוק של כ-4.4 מיליארד דולר 5. גולדן סטייס ווריורז – גם היא קבוצת NBA, בעלת שווי שוק של כ-4.3 מיליארד דולר. 

 

רק לאחרונה נחתמו שתי עסקאות ענק נוספות כאשר סטיב כהן, מיליארדר יהודי אמריקני שילם כ- 4 מיליארד דולר עבור קבוצת הבייסבול 'ניו יורק מטס'. גם יוטה ג'אז מה- NBA החליפה ידיים תמורת 1.66 מיליארד דולר בדצמבר 2020. 

 

לסיכום.

השקעה בקבוצת ספורט יכולה להיות מאוד מתגמלת מבחינה רגשית, אבל כדאי לזכור שמדובר במסחר בורסאי לכל דבר ועניין, ולא כל מניה היא מלמיליאן או לברון ג'יימס.

בדומה לכל חברה אחרת, ביצועי המניות של מועדוני כדורגל, או כל ענף ספורט מקצועני אחר לצורך העניין, מושפעים ממספר גורמים כמו מאזנים ודוחות כספיים שהמועדון מפרסם וביצועי הקבוצות על המגרש. 

 

למשל, במידה וקבוצה שאתם מחזיקים במניות שלה מעפילה לטורניר חשוב או מתקדמת לשלבי פלייאוף ומתחרה על אליפות, המשמעות המיידית היא זינוק בהכנסות ממכירת כרטיסים, חסויות, הסכמי שידור, מענקים ועוד.

 

בכל מקרה, אם אתם אוהדים ואוהדות של קבוצה מסוימת שהמניות שלה נסחרות בבורסה, רכישת מניות שלה היא דרך נוספת להגשים חלום ישן (או חדש), להפוך לבעלים של מועדון ספורט מפורסם, ובהזדמנות זאת, לגוון את תיק ההשקעות עם מניה שתספק לכם לא מעט רגעים של התרגשות.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה.

 

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך