דף הבית השקעות כסף חכם מהן השקעות ESG, כיצד הן משפיעות על העולם והאם הן מתאימות לכם?

מהן השקעות ESG, כיצד הן משפיעות על העולם והאם הן מתאימות לכם?

מהן השקעות ESG, כיצד הן משפיעות על העולם והאם הן מתאימות לכם

0

אם לאחרונה אתם חוזרים ושומעים את המושג – השקעת ESG, או השקעות אימפקט (Impact),
יש לכך מספר סיבות טובות. מאז הופעתו בשנות האלפיים – (ESG (environmental, social, and governance investing הינו אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם ההשקעות.

נתונים עדכניים מראים שחברות רבות במועדון פורצ'ן 500 כבר פועלות על-פי עקרונות ESG ובתי השקעות גדולים בעולם החלו להציע אפשרויות השקעה נוספות בתחום, בהיקף רחב מספיק כך שכיום משקיעים יכולים ליצור תיק מגוון ושלם תוך שימוש בקרנות ESG בלבד. מה ומי יצר את התחום, איך מגדירים השקעות ESG ומה היא המשמעות של הוספה שלהן לתיק ההשקעות שלנו – את התשובות ריכזנו עבורכם כאן.

 

מה ומי יצר את תחום ה- ESG

אין ספק כי בשנים האחרונות התחדדה בעולם ההכרה כי משבר האקלים הוא בין היתר משבר פיננסי בעל השלכות מסוכנות לחברה האנושית ולסדר הכלכלי העולמי. מתוך הערכה כי בעתיד הקרוב, מדינות מפתח יחלו לקבל באופן החלטות רגולטוריות גורפות בנושא, הקדים המגזר הפיננסי הגלובלי , להסיט מאות מיליארדי דולרים אל עבר השקעות ESG.

עם זאת, מבחינה היסטורית, מושגים כמו – השקעות 'נקיות' והשקעות 'מצפון', אינם חדשים. כבר במחצית השנייה של המאה ה- 17, קהילות מסוימות בארה"ב אסרו על חבריהן להיות שותפים לסחר עבדים, ובשנות ה- 70 זעם ציבורי רב הופנה כנגד חברת Dow Chemical שיצרה את פצצת הנפלם במלחמת וייטנאם, ומוסדות מרכזיים סירבו להשקיע בדרום אפריקה שהייתה באותה תקופה תחת משטר האפרטהייד.

החל מתחילת שנות האלפיים, נרשם גידול אדיר בגיוסי הכספים בתחום ה-ESG, ובשנים האחרונות, חל כאמור, גידול אדיר בהיקפן של תעודות סל וקרנות השקעה המפנות את ההון לעבר השקעות בעלות אחריות לסביבה, לחברה ולממשל תאגידי תקין. למשל, מספר קרנות ה-ESG עומד היום על מעל 350, ועל פי תחזית של כלכלני Bank of America, כ-20 טריליון דולר נוספים צפויים לזרום למכשירי השקעה שונים של ESG במהלך שני העשורים הבאים.

מקור נוסף של הון המופנה לתחום, הינו משקיעים בני דור 'המילניאלס', בעלי מודעות חברתית וסביבתית גבוהה, המעוניינים לחבר ולאחד בין ערכים חברתיים וסביבתיים לתיקי השקעה ממוקדי רווח, ואשר חשוב להם שתיק ההשקעות שהם מחזיקים יבטא את הערכים בהם הם דוגלים. בין אם מדובר במוצרים שהם רוכשים, הארגונים שהם עובדים עבורם או תיקי ההשקעות שלהם – ה-'מילניאלס' מעדיפים באופן עקבי חברות בעלות אחריות חברתית.

בסקר שערך מכון השקעות ESG של מורגן סטנלי ב- 2019, התברר כי 95% מהמילניאלס ו- 85% מהמשקיעים הפרטיים בארה"ב מעוניינים בהשקעות ESG. מדובר בדור בעל השפעה עצומה – רק בארה"ב עצמה, ישנם כ- 80 מיליון בני אדם שנולדו בין השנים 1981-1996. ההערכות הן שהם מוציאים כ-600 מיליארד דולר בשנה.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

מה מניע חברות להיכנס לתחום?

הנטיה היא לחלק את הרצון של חברות להיכנס לתחום לשלוש קטגוריות מרכזיות. הקטגוריה הראשונה כוללת חברות אשר בוחרות להחזיר לקהילה ולקדם במסגרת פעילותן משימות חברתיות שונות, כמו גיוון מגדרי, יוזמות התנדבות, השקעה בפעילות בעלת ערך חברתי, ועוד פעולות בעולמות התוכן האלה, למרות שזאת לא ליבת העסקים שלהן. עשיה שיכולה להניב תרומה לעסקים אבל זאת לא המוטיבציה העיקרית מאחוריה.

הקטגוריה השנייה כוללת ארגונים שהגיעו לתובנה שאנחנו חיים ופועלים בעולם ששואף לקיימות ארוכת טווח ולכן תחום ה ESG בארגון חייב להיות מנוהל, ולכן ממנים מישהו שיוביל את עולמות התוכן האלה, ומודדים את איכות הניהול שלו או שלה כמקובל בעולם העסקי. ישנם מדדים גלובליים מקובלים וישנן חברות דירוג שבוחנות ומדרגות את ביצועי החברות הללו. גם משקיעים וגם מנהלים יכולים לרכוש גישה לדירוג ולאנליזה ולוודא שהארגון שהם משקיעים בו או מנהלים אותו, אכן מנוהל בצורה הטובה ביותר האפשרית.

בקטגוריה השלישית נמצאות חברות שמזהות צורך או תחום שיש לו אימפקט על תחומים כמו מערכות מים, אנרגיה מתחדשת או פינוי ומיחזור פסולת והחברות מזהות את זה כסביבה העסקית שבה הן רוצות לפעול. למשל, סודה סטרים מפחיתה את כמויות הפלסטיק באשפה, WIX דואגת לקיימות של עסקים קטנים ובינוניים, אנרג'יקס מייצרת אנרגיה מתחדשת, ברנמילר וג'נסל מייצרות פתרונות אגירת אנרגיה.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

 

איך מגדירים השקעות ESG

ESG הינו איחוד וניסוח מקוצר של שלושה מושגים: Environmental, Social, and Governance.
מדובר למעשה בהשקעה, אשר בנוסף לרווח הכלכלי מביאה בחשבון גם את האימפקט שלה על הסביבה, לצד צדק חברתי וממשל תאגידי. השקעות ESG יוצרות עבור המשקיעים הזדמנות להשיג גם תשואות חיוביות וגם השפעות ארוכות טווח חיוביות על החברה, הסביבה והביצועים של העסקים. במקביל, השקעות ESG מגדירות תחומים שיש להימנע מלהשקיע בהם. כיום, מדדי ESG בין-לאומיים הפכו לכלים מרכזיים ואפקטיביים למדידה והערכה של סיכונים בהשקעות, ומשמשים כמכשיר יעיל במאמץ לייצר למשקיעים תשואה גבוהה יותר בתנודתיות נמוכה יותר.

 

מהם תחומי ההשקעה העונים על הגדרות מדדי ה- ESG

נושאים סביבתיים, כוללים למשל הפחתת מזהמים והשפעה אקלימית (Climate impact), הפחתת שימוש במשאבים, הקטנת הפגיעה ביערות, אימוץ של סטנדרט גילוי ודיווח של נושאי אקלים והגדלת התייעלות אנרגטית.

נושאים חברתיים כוללים את ההשפעה שיש לחברה על החברה (society), כמו למשל קידום בריאות ובטיחות הציבור, הגדלת המגוון התעסוקתי, אימוץ של סטנדרט גבוה ביחסי עובד-מעביד, תנאי העובדים, שמירה על קהילות מקומיות והגנה על זכויות אדם ועוד.

נושאים של ממשל תאגידי מתייחסים לאופן בו מתנהלות החברות, כגון ניהול הסיכונים בחברה, תגמול לנושאי משרה, מנגנון התרומות של החברה ואופן השימוש שלה בלובי פוליטי, שחיתות ושוחד, הגנה על ענייניהם וזכויותיהם של בעלי המניות, שמירת היחסים עם בעלי המניות ורמת הדיווחים הכספיים והלא כספיים לבעלי המניות.

 

כך השקעות ESG תורמות למשקיעים

מחקרים מצאו כי חברות המנהלות סיכוני קיימות באופן אחראי, נוטות להיות בעלות תזרים מזומנים חזק, עלויות מימון נמוכות יותר ותמחורים גבוהים יותר. מחקר שבוצע בהרווארד בשנת 2015, מעלה כי חברות אמריקאיות עם ביצועים גבוהים בנושאים מהותיים בתחום הקיימות, הציגו גם ביצועים עסקיים טובים משמעותית מחברות עם ביצועים נמוכים בתחומים קיימות אלה. ספציפית בשנת 2019, הודות בין היתר לתנועת הכספים האדירה לתחום, מרבית קרנות ה-ESG הציגו תשואה עודפת על מדד ה- S&P 500.

במקביל, הפחתת סיכוני הסביבה עשויה לתרום לאורך זמן לרווחיות (למשל השקעה באנרגיה ירוקה או התייעלות אנרגטית עשויה להקטין את עלויות האנרגיה לאורך זמן) וכן להקטין חשיפה לתביעות ופגיעה במוניטין; השקעה בתחום החברתי עשויה להגדיל את הפריון של החברה ולשפר את הנאמנות למותג; השקעה בתחום הממשל התאגידי עשויה להוביל לתיאום האינטרסים של בעלי המניות וההנהלה והעלאת האטרקטיביות בעיני המשקיעים לאורך זמן.
יתרון חשוב נוסף הוא השימוש הנעשה במדדי ESG כשכבת סינון נוספת, ומאפשרים למשקיעים לקבל מידע רלוונטי נרחב, כגון: האם הארגון כולו מנוהל היטב בכל ההיבטים, או שרק ההיבטים הפיננסיים שלו מנוהלים. האם כל הפוקוס של המנכ"ל הוא רק על הרבעון הקרוב, או שהארגון מחויב לתפיסה של קיימות והתפתחות לאורך זמן. אם הבחירה היא בין תיק השקעות שמסתכל רק על הפיננסים והרבעון הקרוב לבין תיק השקעות בעל ראייה יותר רחבה שרואה את תמונת הסיכון-סיכוי גם ברבעון הקרוב וגם בעתיד.

 

איך מדרגים היבטי ESG

על מנת לדרג חברות לפי ESG קיימים מספר מדדים מקובלים: GRI framework, the Sustainability Accounting Standards Board (SASB) [6] , United Nations' Sustainable Development Goals (SDG). יחד עם זאת, לא קיימת מדיניות אחידה בהקשר זה, דבר אשר גורר לא מעט ביקורת על התחום והוליד טענות על כך שחלק מהמדדים מלאכותיים, אופני ההשקעה אינם אחידים, ודמי הניהול בחלק ממכשירי ההשקעה יקרים מדי. אליהם מצטרפים אחרים הטוענים כי בחלק מן המקרים השקעה במוצרי ESG באה על חשבון תשואות – על אף מספר הולך וגדל של מחקרים הסותרים את הטענה.

 

כיצד לבצע השקעות ESG המתאימות לערכים שלכם

למרות שכלי ESG קיימים יכולים לסייע למשקיעים ללמוד עוד על השקעת אימפקט ועל ההזדמנויות השונות העומדות לרשותם, זה עדיין עשוי להיות קשה להחליט מהן ההשקעות הטובות ביותר לבחירה.

בחירה בהשקעה באמצעות חברה השקופה לגבי תהליכי המיון שלה ומבצעת בדיקת נאותות, יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על מידת ההצלחה שלכם. לדוגמה, מומחי ההשקעות מיומנים ומעמיקים, לא רק משתמשים במספר גדול של קריטריונים להערכת שיטות ESG של חברות, אלא גם מקיים פגישות עם הנהלת החברה, שם הם מעלים נושאים הקשורים ל- ESG הרלוונטיים לחברה ולתעשייה. גישה זו מלמטה למעלה מאפשרת לקבוע בצורה מדויקת יותר האם החברה עומדת בתקני ESG.

האם השקעה ב- ESG מתאימה לכם או לא? תלוי עד כמה חשוב מבחינתכם לשלב את הערכים שלכם עם ההשקעות שלכם ולבטא אותם דרך החברות שתבחרו. משם, עליכם למצוא דרך להבטיח שהשקעות ה- ESG שמעניינות אתכם, תעמודנה ביעדים הפיננסיים והסביבתיים/חברתיים שלכם. כך תוכלו לבנות תיק עבודות
בר קיימא – בכל מובן המילה.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך