דף הבית חדשות שוק ההון נעלמה ב 60 שניות, הושבתה לשעות: סיקור התקלה שטלטלה את פייסבוק ומה למדנו כמשקיעים מהתקרית?

נעלמה ב 60 שניות, הושבתה לשעות: סיקור התקלה שטלטלה את פייסבוק ומה למדנו כמשקיעים מהתקרית?

פייסבוק ומשפחת הפלטפורמות שלה, כולל אינסטגרם ווטסאפ, לא היו נגישות במשך שעות ביום שני (ה-4/10/21). כתוצאה מהתקלה, חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם נעצרו, עסקים נותקו מהלקוחות וצוות המתכנתים שהובהל למקום, מצא את עצמו נעול מחוץ למתקן ללא יכולת גישה.
מה אומרים האנליסטים והאם זה יכול לקרות שוב?

איך העולם התמודד עם קריסתה של פייסבוק והפלטפורמות בבעולתה כמו וואצאפ ואינסטגרם? הכול בכתבה המלאה
0

על פי דיווחי משתמשים, האפליקציות של פייסבוק – הכוללות את פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, מסנג'ר ואוקולוס – החלו להציג הודעות שגיאה בסביבות השעה 18:30 (11:40 בבוקר שעון מזרח ארה"ב).
דקות ספורות לאחר מכן, נעלמה פייסבוק מהאינטרנט. ההפסקה נמשכה למעלה מחמש שעות, לפני שחלק מהאפליקציות חזרו לחיים, אם כי החברה הזהירה כי לשירותים ייקח זמן להתייצב.

למרות זאת, ההשפעה הייתה מרחיקת לכת וחמורה. פייסבוק בנתה את עצמה כפלטפורמת הודעות, שידור חי, מציאות מדומה ושירותים דיגיטליים רבים אחרים. במדינות מסוימות, כמו מיאנמר והודו, פייסבוק היא שם נרדף לאינטרנט. יותר מ -3.5 מיליארד אנשים ברחבי העולם משתמשים בפייסבוק, באינסטגרם, במסנג'ר ובווטסאפ כדי לתקשר עם חברים ובני משפחה, להפיץ הודעות פוליטיות ולהרחיב את עסקיהם באמצעות פרסום והסברה.

פייסבוק משמשת גם כדלת הכניסה לאפליקציות ושירותים רבים אחרים, מה שמוביל לאפקט דומינו לא צפוי, כמו אנשים שלא הצליחו להיכנס לאתרי קניות, לטלוויזיות החכמות שלהם והתקנים אחרים המחוברים לאינטרנט.

 

כשל טכני שהתדרדר להשבתה מלאה

מניתוח של מומחי רשת בכירים עולה כי בליבת התקלה עומדים שני כלים בסיסיים של רשת האינטרנט:
Domain Name Server) DNS) ו-Border Gateway Protocol) BGP). ה- DNS מתפקד כספר הטלפונים של האינטרנט והוא מתרגם את הכתובת המוכרת (לדוג': facebook.com) לכתובת ה-IP, אשר בנויה מסדרה של מספרים ונקודות.

עם זאת, לדברי המומחים, למרות שהתקלה החלה במערכות ה- DNS, היא הוחמרה בשל העובדה שפייסבוק הסירה מהאינטרנט את מערכת ה-BGP שלה. מערכת ה- BGP, הינה הדרך בה הרשת מחליטה מה הנתיב הקצר והיעיל ביותר בין שרת אחד לשרת אחר. שיבוש בפעילות שלה, הוביל לכך שהשרתים של פייסבוק עדיין היו פעילים, אבל לא ניתן היה למצוא אותם.

כדי לטפל בבעיה, נדרשה הגדרה ידנית מחדש של השרתים. פעולה שניתן לבצע רק באמצעות גישה פיזית אל השרתים הפגועים עצמם, במרכז נתונים בסנטה קלרה, קליפורניה. אלא שמערכות האבטחה במרכז, לא פעלו גם הן, מה שהוביל לכך שצוות המתכנתים שהובהל למקום, מצא את עצמו נעול מחוץ למתקן, ללא יכולת גישה. רק לאחר שלמקום הוזעק מסור חשמלי שפרץ את הדלתות והמנעולים בדרך למחשבים, אנשי הצוות של פייסבוק קיבלו גישה למחשבי השרת והצליחו לאפס אותם.

 

יום לא טוב הפך ליומיים גרועים במיוחד

ההשבתה הגיעה לפייסבוק בתזמון נורא – יום לאחר ראיון שהעניקה חושפת השחיתויות, עובדת בכירה של פייסבוק לשעבר, פרנסיס האוגן. האוגן היא מי שעומדת מאחורי חשיפת שלל מסמכים פנימיים וסודות הקשורים לטענות שהועלו נגד פייסבוק ואינסטגרם באחרונה. היא השתתפה בתכנית "60 דקות" של CBS, אחרי שעד כה נחשבה כחושפת שחיתויות אלמונית שזהותו נשמרה בסוד.

כזכור, הוול סטריט ג'ורנל פרסם באחרונה סדרת חשיפות – Facebook Files series שמה. על אף המוניטין ה"בעייתי" בלאו הכי של החברה, הפרסומים הוסיפו שמן למדורה עם מבחר גילויים חדשים, בעיקר אודות כך שפייסבוק הייתה מודעת לנזקים המנטליים שהסבה למשתמשיה, אך במקום לעצור זאת נראה שהיא בעצם הרוויחה מכך, ובענק, ולפיכך המשיכה בשלה. בעיקר עסקו החשיפות בנזקים מוכחים לבני נוער המשתמשים במוצרי החברה, ובכך שפייסבוק "המשיכה בהתנהלות צינית מתוך רדיפת בצע כסף".

האוגן, העידה בקונגרס האמריקני בדיון מיוחד בעניין חשיפותיה. היא נחקרה אודות נוהלי פייסבוק וחוסר השקיפות סביב תוכן שנאה והפצת מידע מוטעה בפלטפורמות הפופולריות שלה.

 

מפייסבוק לבומרבוק. האתגר העתידי של פייסבוק

השבתת פייסבוק אינסטגרם ו- ווטסאפ עדיין לא תורגמה למספרים סופיים ושובל הפגיעה עוד יימתח על פני פרק זמן ארוך. בכל מקרה, פייסבוק היא עדיין מכונת מזומנים אדירה, אבל המספרים הם לא הכל ושווקים פועלים גם, עם לא בעיקר, על בסיס סנטימנט ציבורי – והרושם הוא שתחושות, התסכול, הכעס, האכזבה וחוסר האמון כלפי פייסבוק רק מתחדדות ומחריפות.

אבל הבעיה הגדולה ביותר של הרשת החברתית היא בני הנוער, שפשוט חושבים שהיא זקנה מדי עבורם.
מבחינתם, פייסבוק כבר לא רלוונטית לחוויות, לתרבות ולשפה שלהם. תהליך הניתוק הזה זכה סיסמה קליטה – From Facebook to Boomerbook. משחק מילים משעשע באנגלית שמבטא למעשה תרחיש אימים פיננסי שעשוי להתממש בעתיד.

לפעמים קשה לזכור שפייסבוק רק בת 17: אם היא היתה אדם, היא היתה יכולה לנהוג אבל לא לשתות אלכוהול. אם היא היתה אדם, היא הייתה גם עשירה להפליא, מצליחה להפליא וסיבה קבועה לוויכוחים מתישים. והיא כנראה לא היתה משתמשת בפייסבוק.

הסטטיסטיקה תומכת בהערכה זו. חמישה מיליון בני נוער אמריקאים נכנסים לפייסבוק מדי יום, לעומת 22 מיליון שנכנסים מדי יום לאינסטגרם. רוב בני הנוער רואים בפייסבוק את המקום שאליו ההורים שלהם הולכים כשהם רוצים להתווכח על פוליטיקה, וסבא וסבתא שלהם מפרסמים תמונות מהחופשה.
כך שמבחינת הצעירים זה – שלום לבומרבוק, והלו ל- TikTok הצעירה והתוססת.

פייסבוק פשוט לא בנויה לחיי נוער. מארק צוקרברג אולי יצר את האתר כדי לסייע לסטודנטים לדרג את רמת הנחמדות של סטודנטים במעונות הסמוכים, אבל כעת פייסבוק הפכה לדרך לשמור על קשר עם כל מי שהשארנו מאחור בחיים: השותפים לשעבר, החברים לשעבר, הזוגות שנעלמו מהמסיבות מאז שילדו. פייסבוק עוסקת ברובה בקשר לאנשים שהכרנו בעבר וכשאתה בן 15, אין לך כל כך הרבה אנשים כאלה.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

מה כל זה אומר למשקיעים?

בניתוח טכני, מניות פייסבוק (NASDAQ: FB) רשמו ירידה ביום שני, יחד עם מניות טכנולוגיות רבות אחרות, על רקע מכירת שוק רחבה יותר. מדד S&P 500 ירד ב -1.3% והנאסד"ק המורכב הטכנולוגי איבד יותר
מ -2%. מניות פייסבוק, לעומת זאת, ירדו בכמעט 5% עד סגירת השוק. ירידה תלולה יותר ביחס לנאסד"ק .

כעת, המשקיעים – ובסופו של דבר כולם מושקעים במניית פייסבוק, תוהים כיצד הדבר עשוי להשפיע על החברה, והאם תקלה בהיקף כזה, או חמור יותר, עלולה לקרות שוב.

ההפסקה בשירותיה גבתה מפייסבוק מחיר כספי עצום – בחישוב המבוסס על הכנסות פייסבוק לשנת 2020, שעמדו על 85.97 מיליארד דולר, התקלה גררה הפסדים בהכנסות של כ-164 אלף דולר לדקה. כ- 60 מיליון דולר בסה"כ, בחישוב על פי יותר משש שעות של השבתת פעילות. מכה לא קטנה בכנף

צניחה של 4.9 בערך מניית פייסבוק מחקה שווי שוק של יותר מ-40 מיליארד דולר. גם מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל המפורסם שלה, הפסיד. צוקרברג אוחז בכ-14% מכלל מניות פייסבוק ולפיכך כ-7 מיליארד דולר נמחקו מהונו האישי בעקבות שקרה והוא "התדרדר" מהמקום החמישי אל המקום השישי ברשימת עשירי תבל.

מי עוד הפסיד? קהל הלקוחות הגדול ביותר של הפלטפורמה, עסקים קטנים ובינוניים. כשפייסבוק נפלה הם איבדו אלפי עסקאות. מבחינתם, החמצה של חמש או שש שעות מכירה יכולה להיות ההבדל בין תשלום חשבון החשמל או שכר דירה לחודש.

כעת, אותם עסקים יחפשו דרכים לגוון את תמהיל השימוש שלהם ברשתות חברתיות. ההשפעה לטווח ארוך, צפויה להיות יותר תקציבי סושיאל שעברו בשנת 2022 שיעברו לפלטפורמות מתחרות כמו טוויטר ו- Tik Tok.

גם סוכנויות הפרסום הדיגיטלי ספגו מכה קשה. מטבע הדברים, היקף פרסום המודעות נפל ביום שני מצוק. היום, הוא חזר לאט לאט והגיע למחצית מכמות הקמפיינים הרגילה. החשש הגדול יותר, כרגע, הוא הירידה בהמרות מדווחות – אותם אנשים שלוחצים על מודעות פייסבוק ועוברים לאתר של מותג כדי לבצע רכישה או פעולה אחרת – אינם מדווחים.

ואחרי כל זה, במכלול הדברים, התקלה בפייסבוק ככל הנראה רק תדגיש עוד יותר על חשיבות הפלטפורמה למשתמשיה ולמפרסמיה מאשר תשפיע לרעה על ביצועיה הפיננסיים של החברה. גם היום, אנליסטים רבים בוול-סטריט נשארים שוריים כלפי פייסבוק, מבססים את עמדתם על העובדה שעוצמת השליטה של פייסבוק באינטרנט היא ללא תחרות, דבר שמפרסמים לא יכולים להתעלם ממנו. לגישתם, כמה מאות מיליוני דולרים שאבדו הם תקלה שטופלה, בדרך להכנסות של 143 מיליארד דולר שאנליסטים מצפים מהחברה בשנה הבאה.

 

האם זה יכול לקרות שוב?

תקלות טכנולוגיות הן לא אירוע נדיר. אבל סדרת הכשלים, החל מהפסקת ה- BGP עצמה ועד לאופן בו היא חסמה את הגישה מרחוק ואפילו גישה פיזית עצמה לצוות מערכות התקשורת הפנימיות שלה, אמורה כנראה לגרום לפייסבוק לארגן מחדש את המבנים האלה קצת יותר טוב, כך שלא כולם יהיו תלויים באותה מערכת.
אפשר להניח שהחברה תציג בקרוב מספר תהליכים חדשים למניעת מפל כזה של טעויות בעתיד.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך