דף הבית השקעות כסף חכם רבינוביץ': "מודל ההשקעות המסורתי עבר מן העולם"

רבינוביץ': "מודל ההשקעות המסורתי עבר מן העולם"

המשפט שבכותרת שייך לעומר רבינוביץ' (33), מנכ"ל ומייסד Investor 360– פירמה לתכנון פיננסי למה לדעתו תיק השקעות במודל  70/30 כבר עבר מן העולם, איזה מודל הוא מציע ומה גורם למאות אנשים לשלם כרטיס כדי להשתתף בהרצאות שלו – התשובות לפניכם:

עומר רבינוביץ׳ מנכ״ל אינווסטור 360 מסביר מדוע מודל ההשקעות המסורתי עבר מהעולם וכבר אינו רלוונטי
0

בשנת 2014 ייסד רבינוביץ' את הפירמה לתכנון פיננסי investor 360 – . בראשותו, צמחה הפירמה, תוך ארבע שנים, מעסק של איש אחד לחברה שמעסיקה יותר מעשרים עובדים ומפקחת על קרוב למילארד שקלים של לקוחות פרטיים.

 

עומר, איך אתה מסביר את הצמיחה המטאורית של החברה שלך, מהו הסוד?

תראה, אין פה סודות ואני לא מאמין בקסמים, אנחנו פשוט מציעים פתרונות אמיתיים לציבור המשקיעים המתוסכל, שמאוד מתקשה לייצר תשואה בשנים האחרונות, ומציעים זוית ראייה קצת שונה ממה שנהוג בשוק המסורתי.

 

מה הכוונה זוית ראייה שונה? תפרט..

תראה, אתה עובד קשה בשביל הכסף שלך, ומגיע שלב בו אתה רוצה לראות את הכסף שלך עובד עבורך, אז אתה ניגש לבית השקעות או ליועץ בבנק, ומה שקורה בד"כ, זה שאת התיק שלך יחלקו לפי מודל ההשקעות המסורתי שמדבר על חלוקה בין מניות לאג"ח. ברוב המקרים חלוקה של 80/20 או 70/30 (70 או 80 אחוז מושקע באגרות חוב ו- 20-30 אחוז מושקע במניות – א.ב.), הבעיה היא שזה כבר לא עובד, ואז אתה נשאר מתוסכל, ומאבד אמון במנהל ההשקעות שלך.


כך בונים תוכנית השקעות בעולם החדש


מכיתה של 30 איש לאולם של 400

עוד נחזור לפתרונות שמציע רבינוביץ' בהמשך, אך במקרה או שלא במקרה, את הראיון איתו ערכנו יום לפני כנס גדול בהנחייתו, והתכונה במתחם המשרדים של Investor 360   הייתה רבה.

שום פרט במשרד הצנוע של רבינוביץ' לא מסגיר את האימפרייה המתהוות שלו. המשרד מינימליסטי מאוד, שלא לומר צנוע, כוננית עם כמה ספרים, בעיקר על יזמים כמו ג'ף בזוס, מארק צוקרברג ואילון מאסק, במרכז החדר שולחן לבן גדול עמוס במסמכים, ועל מסך המחשב מרצדת המצגת אותה יציג בכנס.

מאחורי השולחן מחייך אלינו בחור צעיר, שחור שיער, עם חיוך מעט מבוייש שמשדר מעט חוסר הבנה מה פתאום דווקא אותו הגענו לראיין.

 

תגיד עומר, אתה הולך מחר להרצות בפני 400 איש ששילמו כסף כדי לבוא לשמוע אותך מדבר על השקעות, איזה סודות אתה חושף בפניהם?

זה באמת מאוד מרגש אותי שכ"כ הרבה אנשים פינו מזמנם והוציאו מכיסם כדי לבוא ולהשתתף בכנס שלי, שהוא כבר סולד אאוט חודש לפני. וזה ממש לא מובן מאליו. לפני 4 שנים היו מגיעים 30, לאט לאט כמות המשתתפים גדלה, והיום הכנסים הם כבר של 400 איש ונמכרים כמה שבועות מראש

 

מה הם מגלים שם?

הם מגלים את מה שלאף אחד אחר אין אינטרס לספר להם. מי ששולט היום בכסף של האנשים זו המדינה, אלו הבנקים, חברות הביטוח, בתי ההשקעות, היועצים, הסוכנים.. כולם מחליטים בשבילם, ולהרבה מאוד אנשים אין בעצם שליטה על הכספים שלהם, אני מעודד אותם להחזיר לעצמם את השליטה וגם מראה להם איך

 

הרובין הוד של תעשיית הפיננסים?

תשמע, לא הייתי מגזים ואני גם לא אוהב שכותרים כתרים, אבל האמת היא שלא מלמדים את זה בשום מקום, הבסיס של ההשכלה הפיננסית בארץ לוקה בחסר, היום בנאדם יכול לסיים תואר בכלכלה ומנהל עסקים, חשבונאות מימון או כל תחום כלכלי אחר..והוא לא יודע אפילו איך קונים מניה, איך בוחרים מסלול בקרן השתלמות,  איך בוחנים השקעה, אין שום מסגרת לימודים רשמית שמלמדת אותך את הפרקטיקה החשובה של איך להתנהל בכלל. עם תוחלת החיים שעולה, והשחיקה של החיסכון הפנסיוני..אנשים יהיו בבעיה

 

אז זו סוג של שליחות עבורך?

אני אוהב להרצות, תמיד אהבתי, כבר בתיכון הייתי עושה שיעורים פרטיים, בצבא הייתה לי את פינת הכלכלה השבועית בבסיס, וגם באוניברסיטה תוך כדי התואר, העברתי קורסי העשרה לשאר הסטודנטים בפקולטה. זה כנראה משהו בגנים, אחי הגדול הוא מנהל בית ספר.

 

איך הגעת מהרצאות וקורסים, ועד להקים פירמה לתכנון פיננסי?

זה סיפור מעניין, בתחילת הקריירה שלי, עבדתי כמנהל תיקים, ובמקביל הרציתי גם לגופים מוסדיים וגם לקהל הרחב. קרה המקרה ובמקביל העברתי גם קורס ליועצי השקעות באחד הבנקים הגדולים, וגם לקבוצה של נשים בגילאי 45+ שבאו להעשיר את הידע שלהם בהשקעות מתוך מטרה לנהל טוב יותר את הכספים שלהם. ושם נפל לי האסימון…

 

איזה אסימון נפל לך? תסביר..

כשעמדתי מול יועצי ההשקעות, הבנתי שהדרך שבה הם מסתכלים ומייעצים ללקוחות, לא קשורה בכלל לרצונות ולמטרות של הלקוחות עצמם. היועצים מדברים בשפה של כמה אחוזים הם יצליחו לגרד ללקוח עד סוף השנה. לעומת זאת, הנשים שליוויתי בקבוצת הלימוד הזו, דיברו בכלל בשפה אחרת, הן דיברו על לייף סטייל, על איכות חיים, על עזרה לילדים, על חלומות ועל מטרות שחלקן הגדול הן בכלל לטווח הרחוק, וכך גם הן התייחסו להשקעות שלהן, כאמצעי להגשמת החלומות והמטרות לעוד כך וכך שנים. הבנתי שהפער בין המקצוע הזה שנקרא יועץ השקעות או מנהל תיקים, ובין הצרכים והרצונות האמיתיים של הלקוח, הולך וגדל ודורש אבולוציה לעולם יותר שלם עם הסתכלות רחבה יותר שמתחילה קודם כל מהסוף..לאן רוצים להגיע, ודורשת גם הסתכלות על סך הנכסים הפיננסים שיש לאדם או לתא משפחתי, וזה כולל לא רק את הכסף הנזיל בבנק, שעליו היועץ מסתכל. אלא גם בדיקה מעמיקה של הכספים הפנסיוניים, ונכסים נוספים אם יש כמו נדל"ן, כולל כספים עתידיים שאמורים להתקבל כמו פיצויים או ירושות, ואז ללכת בעצם להתחלה ולראות איך מגשימים את כל המטרות לאורך השנים.

זה הבדל תהומי בין מה שהלקוח רוצה וצריך ובין מה שתחום הייעוץ הפיננסי סיפק עד לשנים האחרונות.

 

אז אתה בעצם אומר לאנשים תעזבו את היועץ בבנק?

תראה, אני חושב שהבנקים מבינים את זה גם, ובהחלט רואים לאחרונה שינוי בגישה שלהם, קח לדוגמה את הקמפיין האחרון של בנק הפועלים, בוא הם מסייעים לאנשים בכל מיני החלטות כלכליות במהלך החיים, זה צעד בכיוון.

עומר רבינוביץ׳ מנכ״ל אינווסטור 360 נואם מול קהל
רבינוביץ' בהרצאה מול 400 איש

לסדרת ההדרכות המיוחדת של עומר רבינוביץ' לחץ כאן


מודל ההשקעות של העולם החדש

אז אחרי שהכרנו את עומר קצת יותר לעומק, הגיע הזמן שנתייחס למשפט שבכותרת. כבר שנים שרובנו מנהלים את הכסף שלנו בתיקי השקעות, אשר מבוססים על חלוקה מסורתית בין מניות הנחשבות להשקעה מסוכנת יותר, ואגרות חוב, אשר נחשבות למכשיר השקעה סולידי יותר. וכאן רבינוביץ' בעצם מנפץ לנו את המיתוס.

הזכרת מקודם את מודל ההשקעות המסורתי שכבר לא רלוונטי בעינייך, למה בעצם?

קודם כל, זה כמובן קשור לעולם של ריבית אפס. כשהריבית אפסית, גם האג"חים הממשלתיים והקונצרניים מניבים תשואה מאוד נמוכה .אחרי דמי ניהול, דמי משמרת, עמלות ומיסים, לא נשאר יותר מידי, אם בכלל, בשורת הנטו… מה שאומר שאם רוב התיק שלך מושקע באג"ח אז ויתרת מראש על סיכוי לתשואה משמעותית

 

 אז הפתרון הוא להיחשף יותר למניות?

גם. תראה, אני מסתובב כל הזמן בעולם בכנסים והשתלמויות של מתכננים פיננסים, וכל פעם שאני אומר שהמשקיע הישראלי הממוצע נמצא סביב ה-30% מניות אני מקבל מבטים של פליאה.

תבין, בארה"ב, בנאדם שפורש היום, המתכנן הפיננסי שלו ימליץ לו על לפחות 55% מניות. זה גם מגן על ערך הכסף שלו משחיקה ומאינפלציה, וגם לוקח בחשבון את תוחלת החיים הארוכה ואת העובדה שהפורשים של היום, בהרבה מובנים רק מתחילים את החיים, והם צריכים לקחת בחשבון גם חסכון לטווח ארוך של 15-20 שנה. ובחיסכון לטווח אורך, זה כבר הוכח, שמניות זהו האפיק המועדף.

 

אבל חשיפה למניות נחשבת למסוכנת יותר

אף אחד לא אוהב סיכון, גם אני לא, אבל בוא נדבר על המילה הסיכון, מהו הסיכון אמיתי?

 

מהו הסיכון האמיתי באמת?

שהכסף בפרישה לא יספיק, או שהוא יגמר בגיל 80 או חס וחלילה תקרה איזו פשלה ואתה תחיה עד גיל 90 (אומר בחיוך) , ואז מה תעשה?

 

עדיין, אנשים יעדיפו פחות תשואה על פני התקפות הלב שבדרך

תראה,  מי ששייך לדור הוותיק יותר, יש לו פנסיה תקציבית או וותיקה, הוא הספיק לקנות נדל"ן במחירים שפויים, הוא נהנה מעשרות שנים של ריבית חסרת סיכון מכובדת, גם פקדון פילון בבנק הספיק לו כדי להגדיל ולהשביח את ההון שלו בלי לשבור את הראש, והחיים שלו פחות או יותר מסודרים.

אבל היום המציאות שונה, לדור של הפורשים החדשים, אלו שיפרשו בעוד 10-15 שנה, ובטח לדור ה- Y, אין את הפריבליגה הזו.

 

אוקי, אז מה הפתרון שאתה מציע?

כדי לחפות על חוסר היכולת לייצר תשואה, המגמה היום, היא קודם כל לא להיות סולידי מידי, ודבר שני, לצאת יותר ויותר לתחום של השקעות אלטרנטיביות

 

מה זה אומר בדיוק השקעות אלטרנטיביות?

בגדול יש לך את השוק הסחיר, (מניות ואג"ח – א.ב.) ואת השוק הלא סחיר, שזה אומר השקעות בנדל"ן, בתשתיות, בהלוואות, ונכסים לא סחירים אחרים, אם זה בצורה ישירה, ואם זה דרך קרנות שמתמחות בתחומים ספיציפיים. יש מקומות בעולם שהבינו כבר מזמן שהמודל המסורתי כבר לא רלוונטי.

 

אתה מדבר על דוגמאות מהעולם, יש לך משהו קונקרטי לספר עליו?

בוודאי, קח למשל קרן ההשקעות הפרטית של אוניברסיטת ייל. מרכיב האג"ח בפורטפוליו ההשקעות שלהם עומד על 4% בלבד! שאר החשיפה שלהם היא לתחומים שציינתי מקודם, בעזרת שחקני אלפא שמייצרים להם מ תשואה ממוצעת של 13.9% בשנה כבר שלושה עשורים ברציפות, כאשר רוב ההשקעות מייצרות תשואה פחות או יותר קבועה, בלי קשר לנעשה בשווקים, ולכן גם התנודתיות יורדת. וזו למעשה הגדולה של המודל הזה שאני מכנה אותו :מודל האלטרנטיב

זרקת פה איזה מושג, שחקני אלפא – מה זה אומר בדיוק?

שחקן אלפא זה מנהל השקעות או מנהל קרן, יזם , או נדלניסט שיש לו טראק רקורד עשיר, שיש לו אסטרטגיה ברורה ושהוא הוכיח לאורך זמן שהוא יודע לייצר תשואה עודפת על פני המתחרים שלו בשוק.

הרי החבר'ה בייל הם לא מנהלים את כל ההשקעות בעצמם, מדובר על תחומים שונים שדורשים התמחות שונה. האתגר הוא לדעת לבחור את התחום הנכון, ואחרי שבחרת את התחום הנכון, לדעת לבחור את שחקן האלפא הנכון .

 

ואת זה אתה מיישם בתיקי הלקוחות שלך?

בהחלט. בשנים האחרונות פיתחנו בפירמה מתודולוגיה מאוד ברורה לבחירת תחומי השקעה ואיתור של שחקני אלפא,  חשיפה גבוהה יותר למניות עם בחירה מדוקדקת של חברות ערך, ופחות השקעה פסיבית במדדים, כאשר שאר הכסף מנותב להשקעות אלטרנטיביות עם שחקני אלפא כמו פרוייקטים של נדל"ן בחו"ל, קרנות אלטרנטיב מיוחדות, ומכשירים עם דחיית מס שמאפשרים חשיפה להשקעה בתשתיות ונכסים לא סחירים, כמו קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון.

עומר רבינוביץ׳ מנכ״ל אינווסטור 360 מסביר מדוע מודל ההשקעות המסורתי עבר מהעולם
"פשוט מספקים פתרונות אמיתיים ונאמנים למציאות"

 

 עומר, לסיום, תן לנו איזה טיפ, מה המשקיע הסביר צריך ללמוד מכל הסיפור הזה

מי שמחפש פתרונות לניהול ההשקעות שלו, ולא מבין למה המודל המסורתי כבר לא נותן  לו את המענה, כפי שהתרגל בשנים קודמות  אז זה הזמן להפנים: מודל ההשקעות המסורתי הופך פחות ופחות רלוונטי וכדי לייצר תשואה בעולם של ריבית אפס, צריך להתחיל לחשוב באופן יותר יצירתי, וקצת מחוץ לקופסה, ולמרות שזה עלול לעורר קונוטציות הרפתקניות, האמת היא, שזה הרבה יותר סולידי והרבה פחות תנודתי ממה שנדמה…

 

ואיפה אפשר ללמוד ליישם את שיטת ההשקעות שלך?

תראה, אני לא מסתיר כלום, הכל אצלנו בפירמה שקוף ונגיש ברשת למי שרוצה. יש סדרת סרטונים חינמיים, שמהווה בעצם את הבסיס לכל העולם הזה, ומלמדת גם את הלוגיקה בה אני משתמש לבחינת השקעות בכלל, וגם דרך לבחירת מניות ערך, בדיוק כפי שאני בוחר ללקוחות שלי

 

איפה אפשר לצפות בסדרת הסרטונים הזו?

היא פתוחה לכולם:

לצפייה בסדרת ההדרכות של עומר רבינוביץ' בה הוא חושף את תוכנית ההשקעות שלו לחץ כאן

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    השאר תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *