דף הבית שוק ההון משקיע בבורסה? להלן המדריך המלא להימנעות מטעויות השקעה בבורסה

משקיע בבורסה? להלן המדריך המלא להימנעות מטעויות השקעה בבורסה

מה מפריד בין המשקיעים המוצלחים לבין כל השאר?

בניגוד למה שאתם אולי חושבים, התשובה היא לא אינטליגנציה או מזל (אם כי קצת משניהם בטוח לא יזיק).
יש תכונות מסוימות, כמו איפוק וצניעות שמאפשרות לנו להימנע מטעויות השקעה מטופשות ומלכודות הנובעות משיפוט מוטעה.

איך להמנע מטעויות בבורסה
0

אלה 8 מלכודות ההשקעה הכי נפוצות:

 

מלכודת השקעה ראשונה – בִּטָחוֹן יֶתֶר בהשקעה במניות

אחת ממלכודות ההשקעה הקטלניות ביותר. משקיעים בעלי ביטחון עצמי מופרז עלולים להעריך יתר על המידה את יכולותיהם ולהיות אופטימיים מדי לגבי תוצאות חיוביות, מבלי לקחת בחשבון את מכלול ההסתברויות. ביטחון יתר עלול להוביל לטעויות כגון קבלת החלטות אימפולסיבית, נטילת סיכון רב יותר ממה שאפשר להרשות לעצמינו, ומסחר מוגזם שאוכל תשואות.

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת: כתיבת יומן על החלטות ההשקעה שלנו, כולל הרציונל שהיה לנו לבחירה מסוימת ובדיקת הבחירות והתוצאות הללו מעת לעת כדי לראות אם יש דפוס שלילי.

 

מלכודת השקעה שנייה – FOMO (האם פספסנו את ההזדמנות במניית טסלה?)

מכירים את TINA FOMO? 

למי שלא מכיר, TINA זה בעצם 'There Is No Alternative'  (= אין ברירה) ו- FOMO מייצג Fear Of Missing Out. (=פחד להחמיץ). המלכודות הנפוצות האלה עלולות להפיל משקיעים מכיוון שהן מייצרות את אפקט העדר. 

לדוגמא, בעידן של שיעורי ריבית נמוכים, יש משקיעים שנוטים להאמין שאין מנוס מלהשקיע במניות, אפילו כשהשוק גבוה  כתוצאה מכך, מניות מסויימות כמו ה- FAANGs (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס, גוגל) משכו את רוב המשקיעים. בשל הביקוש הגבוה, מחירי המניות האלה עלו אפילו יותר. 

אבל זה לא ימשך לאורך זמן כי מספיקה בשורה רעה אחת בשביל לגרום למחירים לרדת, מה שיעניש את המשקיעים שהצטרפו לעדר מאוחר מדי.

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת: להיזהר מאוד מ'טיפים חמים' שאתה מקבל מהחבר, מהשכן, מהספר או מנהג המונית.

הנה טיפ אמיתי: כשאתה שומע על רעיון פורץ דרך להשקעה במניות, כנראה שכל האחרים מסביב כבר שמעו עליו, וזה יתבטא גם במחיר המניה (שרוב הסיכויים שכבר זינק). מניות פופולריות הן בדרך כלל יקרות, ועלולות להיות מתומחרות ב'אובר'.

הפיתרון: לבנות תוכנית השקעות ולדבוק בה תוך התעלמות ממה שהעדר עושה.

 

קבלו בחינם את המדריך לאיתור מניות מתחת לראדר

 

מלכודת השקעה שלישית – עיגון מחיר המניה

עיגון הוא מצב שבו אנחנו מניחים (ולא תמיד בצדק) שבגלל שמניה שאנחנו מעוניינים בה נמכרה פעם במחיר מסוים – זה אומר שהיא תגיע למחיר הזה שוב או אפילו תעבור אותו. המלכודת כאן היא שמאוד יכול להיות שזה המחיר הזה היה גבוה מדי או שהחברה עברה שינוי ובגלל זה היא עכשיו שווה פחות.

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת:  תמיד לעבוד לפי שיטה בדוקה ומוכחת שתייצר לכם תהליך קבלת החלטות מסודר ואובייקטיבי שנכון לאותו רגע.  אף פעם לא לקחת את תוצאות העבר כערובה להישגים בעתיד.

 

מלכודת השקעה רביעית – היכרות מוקדמת עם המניה (למשל מניית גוגל, אפל ואמזון)

יש לנו סיכוי רב יותר לבחור דברים שכבר מוכרים לנו. זאת אחת הסיבות שמותגים מוציאים מיליונים על פרסום. 

אז למה זו מלכודת השקעות? מכיוון שהיא עלולה לגרום לנו להתעלם מהשקעות אחרות, אולי שוות יותר, פשוט משום שהן לא מוכרות לנו. זו אחת הסיבות לכך שאנשים עלולים לקנות הרבה מניות בחברות בהן הם עובדים, ובכך להכפיל את הסיכון שלהם במידה והחברה תקרוס והם יישארו בלי כלום. 

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת:  להעריך השקעות פוטנציאליות על בסיס שיטת עבודה בדוקה אובייקטיבית, ולא על בסיס הרגשות שלנו או ההזדהות איתן.

בחן את עצמך: האם יש לך פוטנציאל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

מלכודת השקעה חמישית – הנחות יסוד לא נכונות על הפוטנציאל של המניה (או: הסיפור על מניית פייסבוק)

הנחת יסוד היא אמונה או רעיון שאנחנו לוקחים כמובן מאליו בלי לבדוק האם הוא באמת נכון. למשל, בימי הביניים, הנחת היסוד היתה שמחלות נגרמות על ידי רוחות רעות ורק במאה ה-19 התגלה דבר קיומם של חיידקים.  דוגמה מעולם שוק ההון היא ההנפקות של חברות טכנולוגיות (IPO's). מי שמאמין שההנפקות הללו תמיד מרוויחות כסף, עלול להשקיע סכומים גדולים בהתבסס על הציפיה לקבל תמורה נאה עוד באותו יום כשהשוק ייסגר. אבל לא תמיד זה באמת קורה. 

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת

  1. אתגר את עצמך תמיד על ידי יצירת טיעון נגד לתזה שלך. לדוגמא, 'הנפקות של חברות טכנולוגיה  הן תמיד כסף קל למשקיעים.' 'אה כן, ומה עם פייסבוק?' (פייסבוק קרסה לאחר ההנפקה ולקח לה לא מעט זמן להתחיל להניב כסף למשקיעים) 
  2. קבל החלטות השקעה על סמך מחקר מבוסס ומעמיק.

 

מלכודת השקעה שישית – היקשרות למניה (מניית טבע כמשל)

כשאנחנו קונים  משהו, אנו יוצרים איתו קשר רגשי ונוטים לפעמים להעריך אותו יתר על המידה  – בין אם זה טבעת הנישואין של סבתא או מניות של טבע. אפקט ההיקשרות הוא מלכודת השקעה שגורמת לנו להיאחז במשהו מכיוון שלשחרר אותו יגרום לנו כאב רגשי. אנו עלולים להיאחז בהשקעות לא רווחיות או בלתי הולמות גם כאשר ניתן להשתמש בכסף שלנו בצורה טובה יותר.

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת: הדרך הטובה ביותר לטפל במלכוד זה היא לחשב מה העלות של החזקה בהשקעה הנוכחית והאם הכסף שלך יכול למצוא תשואה טובה יותר במקום אחר.

 

קבלו בחינם את המדריך לאיתור מניות מתחת לראדר

 

מלכודת השקעה שביעית – היתקעות בסטטוס קוו (מתי למכור מניה?)

כמשקיעים, עלינו להיות צודקים פעמיים: פעם אחת כשאנחנו קונים ושוב כאנחנו שמוכרים. אבל מה אם העיתוי שגוי? מה אם המניה תמשיך לעלות (או לרדת)? אלה החלטות קשות מכיוון שהתוצאה לא ברורה. לפעמים קל יותר לא לעשות כלום ופשוט לשמור על הסטטוס קוו. מלכודת השקעות זו גורמת לאנשים להימנע מלקבל החלטות השקעה מחשש לטעות ולהפסיד. אנו עלולים למצוא את עצמינו נאחזים בהשקעות לא טובות במקום לפנות למקומות טובים יותר.

איך אפשר להימנע מהמלכודת הזאת: כדי להתגבר על הנטייה לשמור על סטטוס קוו, נסה את מבחן ההיפוך: אם היית יכול לחזור אחורה בזמן – האם היית קונה שוב את אותה השקעה?

 

מלכודת השקעה שמינית – לא לדעת מתי לבקש עזרה מיועץ השקעות

משקיע אמיתי יודע גם מתי לבקש עזרה. אחד החיסונים הכי טובים במצבים של חוסר וודאות (כפי שקורה לא מעט בעולם ההשקעות) הוא סביבה תומכת ואנשים שאיתם אפשר להתייעץ וממנה אפשר לשאוב רעיונות ושיטת עבודה (כמו סדרת ההדרכות החינמיות הזו).

 

לסיכום 

ישנן הרבה מלכודות מחכות למשקיעים בבורסה, בין אם מדובר במשקיע חדש או ותיק. את חלקן סקרנו במאמר זה. החשובה שבהן היא לעבוד בצורה מתודית, עם שיטה בדוקה שכבר הוכיחה את עצמה.

חשוב לקחת בחשבון שההשקעה שמניבה את הריבית הטובה ביותר היא השקעה בידע. כשהידע נרחב, קל יותר לקבל החלטות בדיעה מיושבת ולא מתוך רגש או מתח נפשי או פסיכולוגי. 

אם אתה רוצה להעשיר את הידע שלך, ולגלות שיטת עבודה שנשענת על המתודולוגיה של המשקיעים המצליחים בעולם –  סדרת הסרטונים הזאת היא מקום טוב להתחיל ממנו.

 

 

 

 

 

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    השאר תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *