דף הבית השקעות כסף חכם מהם היתרונות של ההשקעה בנדל"ן לעומת השקעה בשוק ההון?

מהם היתרונות של ההשקעה בנדל"ן לעומת השקעה בשוק ההון?

צברתם הון מסוים ואתם מתלבטים בין אפשרויות השקעה שונות? במאמר הבא, ערכנו השוואה בין שני אפיקי ההשקעה הפופולריים ביותר בישראל – שוק ההון ושוק הנדל"ן, וריכזנו עבורכם את היתרונות (והחסרונות) של כל אחד מהם, כדי להקל עליכם לקבל החלטה מושכלת ומבוססת נתונים

0

השקעה בשוק ההון, יתרונות:

הון התחלתי נמוך – אתם לא צריכים לצבור סכומים של מאות אלפי שקלים לפני שאתם מתחילים להשקיע.
שוק ההון מאפשר לכם להתחיל להשקיע יחסית בקלות, עם השקעה התחלתית של אלפי שקלים בודדים. זאת אומרת שאם ברצונכם להשקיע חלק מסוים מהמשכורת אחת לזמן מסויים, חודש, רבעון, שנה, זה אפשרי.

פיזור סיכונים – להוציא משקיעי נדל"ן כבדים, ברוב המקרים, משקיע מן השורה בנדל"ן יכול להרשות לעצמו לרכוש נכס אחד בלבד. בין אם באמצעות הון עצמי מספקי, או, עם עזרה של הלוואת משכנתא. דירה היא לא נכס שאפשר לזלזל בו, אבל כאשר אתם קונים דירה מסוימת, בפרויקט מסוים, אתם בעצם מהמרים All-in על השקעה אחת. וזה כבר הופך את ההשקעה ליותר מסוכנת . לעומת זאת, בשוק ההון אפשר (ורצוי מאוד) לפזר את ההשקעה על-פני מגוון רחב של אפיקים ומכשירי השקעה בצורה קלה, נוחה ומהירה.

השקעה פאסיבית אמיתית – הסעיף הזה אמנם לא תקף לכל השחקנים בשוק ההון אבל השקעה בשוק ההון יכולה להיעשות בצורה פאסיבית ואוטומטית כמעט לגמרי. לאחר שקובעים אסטרטגיה ויודעים איך רוצים לפזר את התיק, ניתן להעביר הוראות קבע ופשוט לשמור על הפיזור בצורה אוטומטית כמעט לגמרי, או לקנות את אלד המוצרים המובנים של הגופים המוסדיים אם זה ע״י קרנות נאמנות ואם זה דרך בחירת מסלולי השקעה במכשירים גודמת קופת גמל להשקעה או פוליסת חיסכון. זאת לעומת השקעה בנדל"ן שיכולה לדרוש מאיתנו זמן יקר כמו חיפוש אחר שוכרים, תיקון בעיות ושיפוצים שעולים כסף.

נזילות – במידה ותזדקקו לכסף באופן מיידי, שוק ההון הכסף הרבה יותר נזיל מאשר שוק הנדל"ן. לרוב הכסף יהיה בחשבון עובר ושב תוך מס׳ ימי עסקים בלבד ולא צריך לחפש מוכרים חודשים שלמים, לנהל משא ומתן, לערב מתווכים, עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים.

חשיפה לנדל"ן, דרך שוק ההון – שוק ההון מאפשר רכישה ישירה של מניות או אג"ח של חברות נדל"ן ש/נסחרות בבורסה. דרך נוספת להיחשף לנדל"ן היא "קרנות ריט",שהן למעשה חברות העוסקות בנדל"ן מניב. חברות אלו קונות שטחי משרדים, מלונות, מרכזים מסחריים וקניונים ובעצם כל שטח נדל"ן אשר יש לו ביקוש לשכירות. למדינה יש עניין רב בקרנות ריט ולכן כאשר קבוצת משקיעים או חברות מתאגדות יחד כדי קרן משותפת הם זוכים לפטור מלא ממס חברות שעומד כיום על 25%.

וודאות – ברוב המקרים, השקעה בשוק ההון מתנהלת על-פי מתווה הוצאות ברור וידוע מראש. ברגע שאתם מבינים מהן העמלות הנלוות להשקעה, לא צפויות לכם הפתעות . לעומת זאת, בהשקעה בנדל"ן יכולים להתרחש מגוון אירועים לא צפויים, כגון שוכרים אשר מאיזושהי סיבה מפסיקים לשלם, שוכרים שגורמים נזק לנכס, תקופות בהן הנכס לא מושכר, תקלות תשתית כמו, רטיבות או דוד-שמש מקולקל ועוד.
ההפתעות האלה הופכות את חישוב התשואה הצפויה לעסק לא פשוט, וכמובן עלולות לגרור אתכם להוצאות כספיות גדולות.

תנודתיות – שוק ההון הוא תנודתי, ושינויים במחירי האחזקות שלכם זה עניין יומיומי, השקעה בשוק גם מאופיינת בתיקונים שעשויים להתרחש מעת לעת, ועל הנייר אתם יכולים למצוא את עצמכם מופסדים בשיעורים ניכרים. אך התנודתיות של השוק זה לא באג, אל פיצ׳ר כפי שנהוג לומר בהייטק. תנודתיות יכולה להוות גם הזדמנות לרכוש מניות של חברות טובות במחירים זולים יותר. ואם ניקח לרגע את האפשרות להשקיע בחברות נדל״ן דרך ושק ההון, הרי שהתנודות של השוק מובילות לעיתים חברות אלו להיסחר במחירים נמוכים יותר מבלי שהנכסים הריאלים שלהם ירדו במחיר, ולכן יש כאן למעשה הזדמנות לעיתים לרכוש חברות נדל״ן במחירים מתחת לשווי האמיתי שלהן.

עמלות נמוכות – עמלות מסחר ודמי הניהול לחברות בשוק ההון, נמוכות משמעותית לעומת עמלות למתווך, לעו"ד ו/או לחברת ניהול, הנהוגות בנדל"ן. וכאשר העמלות יותר נמוכות, יותר כסף נשאר אצלכם ביד.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

השקעה בנדל"ן, יתרונות:

נכס מוחשי – כאשר אתם משקיעים בנדל"ן, אתם הופכים לבעלים של נכס מוחשי. קשה לתרגם את היתרון הזה למספרים, אבל הוא ממשי וחשוב. הידיעה הזאת מעניקה ביטחון נפשי להרבה אנשים ועוזרת להם לישון טוב יותר בלילה. בשוק ההון לעומת זאת, אתם משקיעים כסף אך לא רואים שום דבר מוחשי מלבד שורה של מספרים על מסך.

תנודתיות נמוכה של המחירים – בדרך כלל, שוק הנדל"ן מתנהג ביציבות ונדיר לראות זינוקים או תיקונים חדים במחירים. בשוק ההון לעומת זאת, שינוי יומי במחירי המניות, הסחורות וניירות הערך, הוא דבר שבשגרה. לפעמים, שוק ההון גם יציע לכם חוויה המזכירה דהירה ברכת הרים, למטה ולמעלה. התכונה הזאת שלו, הופכת אותו ללא מתאים לכל אחד.

אפשרות למינוף זול – אתם וודאי כבר יודעים את זה, ובכל זאת, כדאי להזכיר – כאשר אתם משקיעים בשוק הנדל"ן, ובעיקר בשוק הדירות למגורים, אתם יכולים לקחת הלוואת משכנתא, אשר בהשוואה לרוב אפשרויות מינוף אחרות הקיימות, מציעה ריביות נמוכות ותנאים נוחים יותר, כגון פריסה תשלומים לטווח של שנים ארוכות.

גם בשוק ההון יש אפשרות לקחת הלוואה ולהשקיע אותה במניות או נכסים פיננסיים אחרים. ההבדל הוא שהלוואת משכנתא למעשה משעבדת את הנכס שרכשתם לבנק ומהווה עבורו בטוחה כנגד הכסף שהוא סיכן. זה לא המקרה בשוק ההון – כאן לבנק אין בטוחות בדמות נכס נדל"ני, מה שופך את הסיכון מבחינתו לגבוה יותר, ואת תנאי ההלוואה לפחות טובים עבורכם.

הטבות מס – למרות שהשקעה בנדל"ן גוררת איתה מס שבח ותשלום מס רכישה על דירה שנייה.
לאחרונה אושרו בכנסת מספר הטבות מס למשקיעים. ההטבות המעודכנות כוללות בין השאר, הפחתה של מדרגות מס רכישה על דירת מגורים נוספת. המהלך נועד לשנות את המגמה של 'בריחת' משקיעים הרחק מתחום הנדל"ן ולעודד הזרמה של הון חזרה לשוק.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

 

בשורה התחתונה, איזה השקעה עדיפה?

בהסתכלות ארוכת טווח, הנתונים מראים כי התשואות בשוק המניות גבוהות מאשר בשוק הנדל"ן.
למעט שוק מטבעות הקריפטו, שהוא נושא נפרד לגמרי, לא קיימת בישראל השקעת נדל"ן אשר הניבה תשואות שמתקרבות לתשואות שרשמו המניות של מיקרוסופט, אפל או אמזון, בתחילת דרכן, על פני אותה תקופת זמן. באשר לחסינות מפני משברים, לאמיתו של דבר, כאשר מדובר באירועים כלכליים דרמטיים, כמו משבר הסאב-פריים בשנת 2008 ושיאו של משבר הקורונה ב- 2020, גם מחירי נדל"ן וגם מחירי מניות צונחים.

כאמור, מהשוואה בין שני האפיקים, קל גם לראות שהעלויות הנלוות לעסקות נדל"ן, גדולות באופן משמעותי מאלו של שוק ההון. בנוסף, במקרים מסויימים היתרון הגדול של נכסי נדל"ן – הם מוחשיים, גם הופכת לחסרון הגדול שלהם – הם לא נזילים. הרבה יותר מסובך להפוך דירה לכסף מזומן, בוודאי בהשוואה למניות, שיכולות להפוך לנזילות בלחיצה אחת של כפתור.

היבט חשוב (מאוד) נוסף – תיק ההשקעות שלכם והשאלה האם אתם רוצים שהוא יכיל נכס נדל"ן אחד, או שסכום ההשקעה שיש ברשותכם, ינוצל לטובת לפיזור סיכונים ורכישה של מספר רב של נכסים, על-פני מגוון רחב של סקטורים (בנקאות, טכנולוגיה, סחורות, וגם נדל"ן). מהבחינה הזאת, ברור לחלוטין ששוק ההון מציע למשקיעים יותר. הרבה יותר.

ובכל זאת, חשוב לזכור שהחלטה על השקעה היא עניין אינדיבידואלי. למרות שרבים מאיתנו חולקים חלומות דומים ומטרות דומות. הדרך של כל אחד ואחת מאיתנו לשם יכולה להיות שונה מאוד. העובדה היא שכל אחד מאיתנו הוא בעל אופי ייחודי ופועל בתוך נסיבות חיים שהן רק שלו. מכל הסיבות שהוזכרו כאן, השקעה בנדל"ן יכולה להיות ההחלטה הכי נכונה עבור רוני, ולמעיין, השקעה בשוק ההון מתאימה יותר.

בכל מקרה, זה יהיה מאוד נבון מצידכם, לפני שאתם מחליטים, לבצע מחקר עצמאי בנוגע לכל אחד מאפיקי ההשקעה העומדים לרשותכם. תמיד כדאי גם לקרוא מידע אמין ומעודכן ככל האפשר, להתייעץ עם אנשים אשר ניהול השקעות ויצירת ערך למשקיעים הם המקצוע שלהם. אחרון, אבל לא פחות חשוב, הקפידו לקבוע מטרות ברורות ומסגרות זמן ריאליות להשקעה שאתם עומדים לבצע. אם תעשו את הצעדים האלו, כבר תגדילו את סיכויי ההצלחה שלכם, בלי קשר לאפיק ההשקעה שתבחרו.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך