דף הבית השקעות כסף חכם פיזור השקעות – כך עושים את זה נכון

פיזור השקעות – כך עושים את זה נכון

משבר קורונה עולמי שדירבן רבים מאיתנו לחפש מקורות הכנסה נוספים, וריבית אפסית אשר 'שאבה' סכומי כסף גדולים מחסכונות בנקאיים והעבירה אותן לאפיקים נושאי תשואה. אלה היו והינם שני מנועי הצמיחה העיקריים מאחורי הגידול במספר הישראלים שמתעניינים בהשקעות. במידה וגם אתם שוקלים כניסה לעולם ההשקעות, או אם אתם משקיעים בתחילת הדרך, חשוב שתבינו איך לפזר בצורה נכונה את ההשקעה שלכם. כדי לעזור לכם, ריכזנו עבורכם במדריך אחד את העקרונות החשובים לבנייה של תיק השקעות מגוון.

0

תיק השקעות מגוון – עקרון יסוד בהשקעות.

פיזור השקעות הוא התהליך בו אנחנו משקיעים את כספנו במספר אפיקי ואפשרויות השקעה, מתוך רצון ליצור השקעה יותר יציבה עם פחות הפסדים. הרעיון שעומד בבסיס פיזור ההשקעות הוא די פשוט – ככל שהכסף מושקע ביותר אפיקים, המאזנים זה את זה, כך המשמעות של הפסד בכל אפיק בפני עצמו הופכת לפחות משמעותית.

 

למה כדאי לפזר השקעות?

הקונספט של פיזור השקעות הוא פשוט – בדיוק כמו בפתגם המפורסם שמזהיר אותנו לא לשים את כל הביצים בסל אחד, כך בבסיס פעולת פיזור ההשקעה עומד הרצון שלא כל הכסף יהיה חשוף לאותו סיכון. ברגע בו תשקיעו סכום מסוים באפשרות אחת בתוך אפיק השקעה אחד, תהפכו לתלויים לחלוטין ברווחים, או חליליה, בהפסדים שאותו אפיק יוצר. בפיזור לעומת זאת, כאשר סקטור או מדד מניות נפגע, או חברה מסוימת שהשקעתם באג"ח שלה מתרסקת – כסף המושקע באפיק שונה, לדוגמה, בשוק הנדל"ן – לא נפגע ואולי אפילו ממשיך לפעול לטובתכם.

באופן טבעי, הפיתוי להשקיע את כל הכסף במניה אחת ספציפית ולקוות שהיא תיקח אתכם לירח, הוא גדול. במיוחד כאשר הכותרות הכלכליות מפמפמות עוד הנפקה מהדהדת, או שאתם שומעים על חברה שערך המניה שלה זינק. למרות זאת, ניסיון העבר מוכיח שמומלץ מאוד להימנע מהימורים ומניסיון לקצר תהליכים בדרך לרווחים. צעד כזה עלול להיגמר במכה כואבת שלוקח זמן להתאושש ממנה.

זכרו, תיק השקעות המכיל מגוון אפיקי השקעה ורמות סיכון שונות – מצמצם פגיעה אפשרית של כל אחת מהן בנפרד, ולטווח הארוך, גם מעלה את הסיכוי שלכם ליהנות מרווחים נאים על ההשקעה.

כמו עם כל דבר אחר בשוק ההון וההשקעות, כדאי לדעת איך לעשות את זה נכון.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

פיזור בין אפיקים שונים

מתעניינים במגזר השקעות מסוים? מהו אופק ההשקעה שלכם? מהי רמת הסיכון שאתם מוכנים לסבול?
כל השאלות האלו חשובות להחלטה על האופן בו תפזרו את ההשקעה שלכם. כל אפיק השקעה מציע רמת סיכון שונה. החל מהשקעות מסוכנות יותר כמו שוק מטבעות הקריפטו, מניות או אגרות חוב קונצרניות, דרך השקעות סולידיות יותר, כגון אפיק שקלי או אג"ח ממשלתי.

 

פיזור בתוך אותו אפיק

לאחר שהחלטתם כמה כסף יופנה ולאיזה אפיק, חשוב לפזר את ההשקעה גם בתוך האפיק עצמו. כך, את הכסף שהופנה להשקעה באפיק מנייתי, כדאי לפזר על פני מגוון מניות, עדיף כאלו שלא חשופות לאותם גורמי סיכון. לדוגמה: אם פיזרתם את ההשקעה בין מספר מניות נדל"ן משרדי, כולן יגיבו באותו אופן למשבר כלכלי ובריאותי ששולח מיליוני אנשים לעבוד מהבית,. אבל, אם השכלתם להוסיף למניות הללו, גם מניות של חברות E-COMMERCE המשגשגות בתסריט כזה, יצרתם פיזור חכם יותר.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

 

פיזור דרך מדדים

השקעה במדד העוקב אחר 'סל' של חברות הפעולות במגזר מסוים, מאפשר לכם לפזר את הכסף בין כלל החברות שכלולות באותו מדד (לפי חלקן היחסי בו). כך, אם אתם בוחרים להשקיע בתחום מסוים, אבל לא מעוניין לבחור חברות ספציפיות בתחום, אתם יכולים להשקיע במדד ענפי – כמו מדד הפיננסים, מדד טכנולוגיה, וכו', ואפשר גם להגיע לפיזור רחב יותר, דרך השקעה במדד כללי כמו ת"א 35.

 

פיזור בין מכשירים בתוך ומחוץ לשוק ההון

במקביל לתיק שאתם מנהלים, או מנוהל עבורכם בשוק ההון, ניתן לשלב גם השקעות שלא בשוק ההון. השקעות בנדל"ן, השקעות במטבעות קריפטו, השקעות בהלוואות בין עמיתים, הן בין האפשרויות הבולטות. היתרון בצעד כזה הוא שעד לרמה מסוימת, האפיקים הללו לא נמצאים בקורלציה לשוק ההון. משמעות הדבר היא שבזמן האטה או נפילות בשוק ההון, ההשקעות האלו לא מושפעות מכך.

עם זאת, חשוב לשים לב לסיכונים אחרים שגלומים בהשקעות מחוץ לשוק ההון: למשל, בשוק הנדל"ן נזילות הכספים היא בעייתית, ושוק הקריפטו מאופיין בתנודתיות שעלולה להפחיד משקיעים לא מנוסים.

בעקרון, ככל שמדובר במכשירים מסוכנים יותר, החלק שהם מהווים בתיק ההשקעות צריך להיות בהתאם. העיקרון הזה גם לגבי מכשירים ללא סיכון, אבל גם ללא רווח, ואפילו כאלה החושפים אתכם לתשואה שלילית, כגון תוכניות חיסכון בנקאיות.

 

פיזור גיאוגרפי

פיזור גיאוגרפי הוא, פשוטו כמשמעו– פיזור ההשקעה שלכם בין השקעות בארץ להשקעות מעבר לים. העובדה שישראל היא עדיין משק כלכלי קטן, גורמת גם לא מעט לעיוות מחירים, ולכך שמשקיעים מקבלים תשואה שלא בהכרח הולמת את הסיכון. לכן, מומלץ לפתוח מפה ולעלות חלק מההשקעה על טיסה לחו"ל.

לרשות המשקיעים עומדים כיום קיימים מגוון מכשירי השקעה, דרכם ניתן להיחשף כמעט לכל שוק פעיל על פני כדור הארץ. כדי להשיק נכון בשווקים לא מוכרים, הכינו שיעורי בית ונסו להבין אילו הזדמנויות וסיכונים הם יוצרים, תחת איזה שלטון הם פועלים (דמוקרטי או סמכותני, יציב או לא), מה עלול לזעזע אותם וכו'.
רק לאחר מכן ובהתאם, פזרו את ההשקעה שלכם.

 

לסיכום…

גיוון ופיזור השקעות הוא עניין של פשרות חכמות. הוא מפחית את החשיפה שלכם כמשקיעים למניה, תעשייה או אפשרות השקעה בודדת. למרות שזה עלול לחתוך את פוטנציאל התשואה של ההשקעה, זה גם מפחית את התנודתיות, וחשוב מכך, את הסיכון לתוצאה גרועה. כמשקיעים אתם צריכים להתייחס לגיוון ברצינות. אחרת, אתם לוקחים הימור גדול שעלול לסכן את את המטרות שלכם.
בהצלחה!

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך איך לבחור מניות כמו וורן באפט >>>

 

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    השאר תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *