דף הבית חדשות שוק ההון פרמידה או פונזי? איך לזהות עוקץ לפני שהוא כואב בכיס

פרמידה או פונזי? איך לזהות עוקץ לפני שהוא כואב בכיס

תרגיל העוקץ שהפיל בפח עשרות משקיעים ישראליים ונחשף לאחרונה, הוא למרבה הצער, חלק משרשרת ארוכה של הונאות מסוגים והיקפים שונים המתרחשות מדי פעם בעולם הפיננסים בכלל וברשת האינטרנט במיוחד. 

פרמידה או פונזי? איך לזהות עוקץ לפני שהוא כואב בכיס
0

מי שעוקב אחר עולם ההשקעות לא יכול היה להיות מופתע. תרגיל העוקץ שהפיל בפח עשרות משקיעים ישראליים ונחשף לאחרונה, הוא למרבה הצער, חלק משרשרת ארוכה של הונאות מסוגים והיקפים שונים המתרחשות מדי פעם בעולם הפיננסים בכלל וברשת האינטרנט במיוחד. 

פרשיית 'אמוזה', בה מספר כוכבי רשת ידועים, המחזיקים במאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות – ביצעו לכאורה הונאה רחבת היקף והפילו בפח עשרות משקיעים זועמים, היא דוגמה אקטואלית שאפשר ללמוד דבר אחד או שניים על הונאות מבני פרמידה.

רקע קצר – על פי החשד, אותם מפורסמים, שפעלו במסגרת חברה שהקימו לצורך 'המיזם', נטלו כלי מכירה ווירטואלי הנקרא 'צינור שיווק דיגיטלי' (מכונה גם: משפך שיווקי או משפך מכירות), עטפו אותו באריזה נוצצת ומבטיחה ומכרו אותו באגרסיביות למשקיעים, כמוצר חדשני המייצר הכנסה פאסיבית אטרקטיבית.

מה ש'היזמים' לא סיפרו למשקיעים, ואותם משקיעים לא טרחו לברר פרט אחד קטן, – אין כזה מוצר. למעשה, כשקונים צינור שיווק דיגיטלי ללא כסף שקמפיין מכירות דיגיטלי מזרים דרכו, אז זה בדיוק מה שמקבלים – צינור. חיפוש קצר בגוגל היה מעלה מאות מאמרים שמסבירים כי צינור שיווק דגיטלי ללא קמפיין שיווק/מכירות ואתר ספציפי שהוא נבנה עבורם, הוא מוצר שווה לאפס. 

הפרשייה המפוקפקת הזאת כבר נחשפה והנזק כבר נעשה. כעת, הדבר החשוב ביותר הוא להכיר את הטכניקות שעומדות מאחורי תרגיל הפרמידה ותרמית פונזי – שתי שיות ההונאה הנפוצות ביותר שכדאי להכיר – לפני שהכסף – פוף! נעלם.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן אני רוצה לבדוק

 

מהי הונאת פרמידה?

במילון הנוכלים הגדול, במידה ויש כזה – הונאה מוגדרת כפרמידה כאשר למוצר המוצע אין (או כמעט אין) ערך עצמי או שהוא נמכר במחיר שחורג ממחיר השוק הסביר. מחירם של המוצרים האלו יכול להגיע למאות או אפילו אלפי שקלים המשווקים תחת סיסמאות כמו: 

"איך להרוויח מיליון דולר באינטרנט" או שם דומה. במקרים אחרים, המוצר שמוצע לקניה או השקעה הוא במציאות מרכיב מסויים שהופרד באופן מלאכותי ממוצר שלם ונמכר כמוצר עצמאי שכאנור, חסרכל ערך בפני עצמו.

'הרווחים' שמתקבלים מגיעים מצירוף קונים ומשקיעים חדשים שמזרימים כסף חדש ל'מיזם'. ומי אמור לגייס את אותם משקיעים חדשים? ניחשתם נכון, המשקיעים המוקדמים. או בכוחות עצמם, או על-ידי מימון קמפיין יקר לגיוס משקיעים.

כעת, הכסף 'החדש' זורם מהמשקיעים החדשים בפרמידה ומגיע בחלקו לכיסי המשקיעים המוקדמים, וברובו לידי מנהלי הפרמידה. השיטה מצליחה כל עוד קיימים יותר משקיעים חדשים מאשר משקיעים שלהם משלמים ריבית, המעילה ממשיכה. כאשר קיים משבר כלכלי כאשר אין יותר משקיעים חדשים, או כאשר אחד מהמשקיעים המוקדמים דורש לממש את רווחיו, ההונאה מתמוטטת ומשאירה קורבנות שמאבדים את כל כספם.

איך תזהו תרמית פירמידה:

  • אין מוצר.
  • מוצע מידע חלקי (או שום מידע) על החברה אלא אם כן המשקיע יקנה את התרמית וישתתף בתוכנית.
  • הבטחות מעורפלות לרווח קל או רווח בלי גבול.
  • הכנסות שנשענות בעיקר על עמלות שנגבות מצירוף משתתפים חדשים או קניית מוצרים לצורך הקונים עצמם ולא למכירה לאנשים אחרים.
  • נטייה לרווח רק אצל משקיעים ראשונים.
  • הבטחות שקריות על כך שההשתתפות בהשקעה חוקית לחלוטין, למרות שהיא לא.
  • נסיונות אגרסיביים  לשכנע אתכם לא למשוך רווחים ולחכות לתשואה גבוהה יותר.
  • מפעילים עליכם מניפולציות מכירתיות זולות ומשפטי מכירה כגון: "זו השקעת חייך", "אין אחר כך", "זה הזמן היחידי להיכנס" וכו'.

אם נתקלתם באחד או יותר מהסימנים המחשידים האלו, לפני שהשקעתם, קחו את הכסף והסתלקו מהעיסקה כל עוד אתם יכולים. במידה וכספכם כבר מושקע, דירשו מהיזמים שקיפות מלאה לגבי כלל פרטי העסקה והתייעצו עם עורך-דין. יכול להיות שהכל בסדר, מדובר בעיסקת חייכם ואתם בדרך לירח. אבל קיים סיכוי לא קטן שצפוי לכם מאבק משפטי ארוך ומסובך עד שתראו חלק מכספכם מוחזר לכם, אם בכלל. 

מהי הונאת פונזי – 

הונאת הפונזי שהיא אחותה התאומה של הונאת הפרמידה הראשונה – בוצעה לראשונה בהיסטוריה בתחילת המאה ה – 20 על ידי מהגר איטלקי אמריקני בשם צ'ארלס פונזי. פונזי החל במכירה של קופונים שרכש באירופה לאנשי עסקים בארה"ב, וגייס כספי משקיעים למימון קמפיין השיווק של אותם קופונים.  פונזי גילה מהר מאוד שגיוס כספי המשקיעים היה רווחי יותר מעסק הקופונים המקורי, והוא המשיך לגייס משקיעים מבלי לגלות להם שהוא הפסיק לרכוש את השוברים או למכור אותם, תוך שהוא מבטיח להם תשואות גבוהות, ומספק חלק קטן מהם על-ידי שימוש בכספי משקיעים חדשים שהצטרפו. כמו כן, שכנע את המשקיעים להמשיך ולהשקיע גם את התשואות במיזם. כלל הרווחים מהונאת הפונזי הזו, הרשומה כראשונה בהיסטוריה, הגיעו לשווי זהה לערך של מעל מיליון דולרים היום.

אבל אין ספק שהונאת הפונזי בהיקף הגבוה ביותר שידע העולם הייתה זו של ברנרד מיידוף, בתחילת המאה ה – 21. מיידוף, יו"ר החברה למסחר בניירות ערך וגם יו"ר דירקטוריון נאסד"ק, היה מנהל השקעות בעל מוניטין ללא רבב, אשר ניהל את השקעותיהם של מוסדות פיננסיים גדולים, ארגוני צדקה, משקיעים עשירים פרטיים וגם בני משפחה. עם פרוץ משבר ה – "סאב פריים" בארה"ב בשנת 2008, רבים ממשקיעיו דרשו למשוך את השקעותיהם – מה שהיה בלתי אפשרי – מפני שלא היו השקעות כאלה. בסך הכל היקף התרמית הגיע למעל 50 מיליארד דולרים. 

גם בישראל נחשפו הונאות פונזי. בשנת 2013 הורשע מנהל ההשקעות ערן מזרחי בהונאת פונזי בסדרי גודל של מעל 50 מיליוני שקלים ממעל 100 משקיעים; ובשנים 2015 – 2016 דווחו חדשות הפלילים על חשד להונאת פונזי בפעילות "קרן קלע", בהיקף של כמעט חצי מיליארד שקלים.

כיצד להימנע מהונאת פונזי

הכלל הראשון הוא לבדוק בזהירות כל משקיע ומוצר השקעה שמציע תשואות גבוהות מהרגיל במצב שוק נתון. הנה מספר סימנים מעידים שהיתקלות בהם אמורה להדליק אצלכם נורות אזהרה מהבהבות ולהפעיל אזעקה עולה ויורדת. 

  • התשואות המדווחות בהשקעות שלכם הן גבוהות מהממוצע באופן עקבי.
  • בניגוד לתנודות השוק, ההשקעות שלכם מציגות רווחים יציבים יחסית.
  • אין שקיפות מלאה בנוגע לניהול הכספים בהשקעות שלכם ונמנעת מכם אפשרות להיכנס לחשבון ההשקעות האישי ובדוק ולעקוב אחרי כל פעולה הנעשית בקרן.
  • אתם נתקלים בסירוב או בלחץ להשאיר את כספי הקרן כאשר אתם מבקשים לפדות את ההשקעה – למשל, כאשר נאמר לכם שחבל לפדות את הקרן כעת, כשאחד ממוצרי ההשקעה צפוי לתת תשואה גבוהה בקרוב, וכדומה.

חשוב לזכור כי שיטות ההונאה משתכללות כל הזמן ושאנשים עם מצפון עקום וכישרון לשיווק שקרים, תמיד ינסו לעשות כסף קל על חשבונם של משקיעים תמימים. למעשה, רוב הסיכויים שממש כעת, אשפי מספרים תאבי בצע, כבר מתכננים תרגיל הונאה כזה או אחר, שהכסף של כולנו הוא המטרה שלו.

מצד שני, חשוב גם לזכור שעם מעט אכפתיות ותשומת לב מצידכם – ההשקעה שלכם תהיה מוגנת. כלל עממי פשוט אומר: "אם זה נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי". פתגם עממי אחר אומר: "לא קונים חתול בשק". עקבו אחר שתי חוכמות החיים הבסיסיות האלה, צרפו אליהן קצת שכל ישר וסבלנות, ונוכלים לא יוכלו להניח את ידיהם על הכסף שלכם.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך