דף הבית השקעות כסף חכם איפה כדאי להשקיע 100 אלף שקלים בשנת 2022?

איפה כדאי להשקיע 100 אלף שקלים בשנת 2022?

אפשרויות השקעה שייקחו אתכם ואת הכסף שלכם קדימה בשנת 2022

0

איפה אתם רואים את עצמכם בעוד שנה מהיום? בעוד עשר שנים? ועשרים?
לא משנה לאן אתם מכוונים, סביר להניח שאתם רוצים ליצור עבור עצמכם ועבור המשפחה שלכם ביטחון פיננסי ורווחה כלכלית. בכל מקרה, הדרך לשם עוברת דרך כסף שעושה כסף. כדי שהכסף שלנו באמת יעבוד עבורנו, הוא צריך להיות מופקד באפיק השקעה כלשהו המייצר עבורכם תשואה: בשוק ההון, בנדל"ן או בהשקעות אלטרנטיביות. למרות שרוב האנשים מבינים את האמת הפשוטה הזאת, רבים מאיתנו חוששים לעשות את הצעד הראשון. חוסר ידע יחד עם חסמים ופחד מהפסדים, שולחים את הכסף להישחק בפיקדון בנקאי ללא תשואה.

חבל. ככל שתקדימו לעשות את הצעד הראשון ותחלצו את כספכם מפיקדון בנקאי המדכא את הערך שלו, לאפיק השקעות שמייצר עבורכם תשואה בריבית דריבית – תגלו שהשד לא נורא ומסובך כל-כך, ואולי אפילו ידידותי להפליא. אז איך ואיפה כדאי להשקיע 100 אלף שקלים בשנת 2022? כל מה שאתם צריכים לעשות כרגע הוא לקרוא, להשכיל את עצמכם בתחום ולהחליט.

 

1. בורסת וול סטריט

וול סטריט נחשבת למרכז הפיננסי החשוב בעולם ולבורסה בעלת היקפי המסחר הגדולים בעולם.
מציעות מגוון אדיר של מוצרי השקעה ומסחר: היצע רב של חברות מכל העולם, ETF על מגוון גדול של מדדים ואופציות על מניות ומדדים. אלו הם המדדים המובילים בבורסת וול סטריט:

S&P 500 – Standard & Poor's 500 – מדד ניירות ערך הכולל מניות של 500 תאגידים, רובם אמריקאיים. הוא הידוע מהמדדים המנוהלים על ידי סטנדרד אנד פורס, חטיבה של חברת McGraw-Hill. המניות במדד הן של חברות ציבוריות גדולות הנסחרות בבורסות האמריקאיות הראשיות כמו הבורסה לניירות ערך בניו יורק ונאסדאק. אחרי מדד דאו ג'ונס, S&P 500 הוא המדד הנצפה ביותר של מניות אמריקאיות גדולות, נחשב כאינדיקטור עבור הכלכלה האמריקאית ומהווה רכיב באינדקס של האינדיקטורים המובילים.

Dow Jones – מכיל 30 חברות גדולות הנסחרות בבורסות ארה"ב כגון: קוקה קולה, קטרפילר, ג'נרל אלקטריק, IBM, אקסון מובייל, מיקרוסופט ועוד. המדד קיים משנת 1896.

Nasdaq – מדד הכולל כ-3,000 מניות של חברות מסקטורים רבים, אך הוא מוכר יותר כמדד מוטה לחברות טכנולוגיה כגון Apple, Google, Microsoft, Check Point ועוד.

Russell 2000 – כולל 2000 חברות Small Cap, כלומר חברות בעלות שווי שוק נמוך. הערך הבורסאי הממוצע של חברה במדד הזה היה 3.8 מיליארדי דולרים.

 

2. שוק המניות הישראלי

תזכורת קצרה: מניה היא סוג של נייר ערך המקנה למחזיק בו חלק בבעלות על החברה שהנפיקה את המניה. בעיקרון, ערך המניה בבורסה אמור לשקף את ערך החברה, לפי החלק היחסי של המניה בסך כל מניות החברה, אולם בפועל זה לא תמיד כך, משום שערך המניה נקבע גם על-פי מידת ההיצע והביקוש שיש לה בבורסה, כתוצאה מכמה גורמים, כמו שמועות, מצב פוליטי וכו'.

ניתן להפיק רווח מהחזקה במניה באמצעות קבלת דיבידנד שמחלקת החברה לבעלי המניות (אם היא רווחית), או באמצעות מכירת המניה (אם ערכה עלה מאז רכישתה). עם זאת, חשוב לזכור כי אחזקה במניה כרוכה גם בחשיפה לסיכון, שכן ערכה עלול לרדת ולהסב הפסד למחזיק בה.
השקעה במניות מתאימה בעיקר לטווח ארוך ונחשבת להשקעה בסיכון בינוני עד גבוה.

 

3. קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא למעשה תוכנית חיסכון נזילה המאפשרת גם מעבר בין מסלולים ללא חיוב במס. סכום ההפקדה השנתי לכל אדם (הפקדה 1 לכל ת.ז) בקופת גמל לחיסכון , הוא כ-70,000 ₪, ומאז השקתן ציבור החוסכים השקיע בהן כבר 25 מיליארד ש"ח. הפופולריות הגבוהה שלהן נובעת משילוב של נזילות מלאה, גמישות של הכסף, דמי ניהול אטרקטיביים, ניהול מקצועי והטבות מס המוענקות בד"כ רק בחסכונות ארוכי טווח.

ישנן מגוון קופות גמל שתחומי ההשקעה שלהן זהים לאלו של קרנות נאמנות ופוליסות חיסכון, וניתן לבחור מסלולים לפי רמת הסיכון, מטרת החיסכון וטווח הזמן הרצוי. ניתן גם לחלק כסף בין מסלולים ולהחליף מסלולים וגופים מנהלים, ללא עלות ובלי שהשינוי ייחשב לאירוע מס.

יתרון נוסף של מסלול ההשקעה הזה טמון בכך שהכספים המופקדים בקופת גמל, מנותבים למגוון מסלולי השקעה בשוק ההון ו- 'עובדים' בשוק עם פוטנציאל תשואה גבוה, בהשוואה לסביבת ריבית הנושקת לאפס. ככל שתתחילו לחסוך מוקדם וככל שתאריכו את תקופת החיסכון, תיהנו מאפקט ריבית דריבית שימקסם את הרווחים שלכם.

 

4. אגרות חוב (אג"ח)

אגרת חוב היא כלי פיננסי המאפשר לגופים, לרוב תאגידים ומדינות, לגייס הלוואות מהציבור. הגופים המנפיקים את אגרות החוב מוכרים אותן למשקיעים תמורת סכום כסף, ומתחייבים להחזיר להם את אותו הסכום בתוספת ריבית או ברווח מסוים, במועד הפדיון שמצוין על גבי האגרת. משקיעים המחזיקים באגרת החוב עד למועד הפדיון, כלומר, לא מוכרים אותה במשך כל תקופת חייה, לא מושפעים מעליית או ירידת ערך האג"ח, אלא רק נהנים מהריבית.

שלושת סוגי האג"ח העיקריים:
אג"ח ממשלתי – מונפקות ע"י המדינה ומאופיינות בד"כ בסיכון נמוך, ולכן גם בפוטנציאל תשואה נמוך.
אג"ח קונצרני – מונפקות ע"י חברות ציבוריות. רמת הסיכון ופוטנציאל התשואה שלהן תלויים בחוסן הפיננסי של החברה המנפיקה.
אג"ח זבל – מונפקות ע"י חברות המצויות בקשיים פיננסיים, ומאופיינות ברמת סיכון גבוהה, ולכן גם פוטנציאל תשואה גבוה יותר.
ככל שהגוף המנפיק נהנה מחוסן כלכלי גבוה יותר, מאופיינת האג"ח ברמת סיכון נמוכה יותר.

 

5. מוצרי השקעה ומדדים

מוצרי השקעה מאפשרים מסחר מגוון ומאוזן יותר בשוק ההון. מוצר ההשקעה מנוהל על-ידי מוסד פיננסי, כגון בית השקעות או חברת ביטוח, המרכז כספים ממספר משקיעים, ורוכש באמצעותם מניות ו/או אג"ח של מגוון חברות. מדדים כגון המעו"ף, תל-אביב 125, תל-אביב ביומד ותל בונד 60, עוקבים אחר ביצועיהן העסקיים של קבוצת חברות המשתייכות לקטגוריה מסוימת. הקטגוריה יכולה להיות שווי שוק מסוים ומעלה, או תחום פעילות כלשהו, כגון הייטק, ביו-מד וכד'. אחד היתרונות המשמעותיים שמציעים מוצרי השקעה הוא פיזור הסיכון.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

6. קרנות נאמנות וקרנות סל

קרן סל נועדה מראש לחקות מדדים בעוד קרן נאמנות נועדה להוות מעין תיק השקעות מנוהל. רוב קרנות הנאמנות לא מחקות מדד אלא מכילות סל מסויים של מניות או אגח או שילוב של שניהם. חלקן מתמחות במניות מוסיימות (כמו למשל מניות מדד תא 35, מדד היתר, ביו, טכנולוגיה, דיבידנד, או סקטורים, חלוקה גאוגרפית, מניות טכנולוגיית ענן, איקומרס, שבבים וכו׳..)

כיום, ההבדל בין קרנות סל וקרנות נאמנות הולך ומצטצמם, והן פועלות באופן דומה. ההבדלים המעטים ביניהן מתבטאים בכך שרוב קרנות הסל הן עדיין קרנות פאסיביות מחקות מדדֿ. עם זאת, בשנים האחרונות פועלות יותר קרנות סל אקטיביות אשר פועלות בדומה לקרן נאמנות בעלת ניהול אקטיבי (כמו למשל ארק של קטי ווד). מנגד, קרנות נאמנות יציעו שילוב של מניות ואג"ח – מוצר שקרנות סל לא יציעו לכם. בשורה התחתונה, אפשר לומר שקרן נאמנות היא תחליף לתיק השקעות שמאופיין בדמי ניהול גבוהים יחסית, ואילו קרן סל משמשת יותר לשם חיקוי מדדים, סקטורים או חשיפה גיאוגרפית.

 

7. סחורות

כיום, כאשר שוק הסחורות הוא וירטואלי, אתם לא צריכים לרכוש אונקיית זהב פיזית כדי להשקיע בזהב, וההשקעה בו ובסחורות אחרות אינה נעשית על ידי קנייה ומכירה של חומרי הגלם. בישראל קיימים מספר בתי השקעות המאפשרים ללקוחותיהם חשיפה של חלק מתיק ההשקעות שלהם, לסקטור הסחורות, כגון נפט, זהב, כסף, מתכות, חיטה, תירס וקפה.

 

8. קרנות נדל"ן

מחקר משותף של אוניברסיטת קליפורניה והבנק המרכזי הגרמני משנת 2020, מצא שבמהלך 145 השנים האחרונות, הנדל"ן הציע את התשואות הגבוהות ביותר מכל סוג נכסים. אפילו טוב יותר, היא עשתה זאת עם הרבה פחות תנודתיות מאשר במניות.

אחת הדרכים הפשוטות ביותר להשקעה בנדל"ן היא קרן השקעות בנדל"ן, הידועה גם כקרן ריט (REIT – Real Estate Investment Trust). קרנות ריט משקיעות בנדל"ן מניב מסוגים שונים – כגון נדל"ן מסחרי, משרדים ודירות מגורים. חלק מהקרנות משקיעות בנכסים בחו"ל ונסחרות בבורסה.

כך, ניתן להשקיע בנדל"ן תוך גיוון ופיזור סיכונים – שכן במחיר של נכס בודד בקנייה ישירה, מאפשרת הקרן השקעה בכמה וכמה נכסים. בנוסף, זוהי השקעה נזילה בנדל"ן – כלומר, ניתן לקנות או למכור החזקה בקרן זו בקלות יחסית בהשוואה למכירה של נכס נדל"ן מוחשי.

 

9. השקיעו באמנות

אמנות עכשווית הציעה תשואה שנתית של 14% במהלך 25 השנים האחרונות, נכון לדצמבר 2020, לעומת תשואה שנתית של 9.5% מה-S&P 500, לפי תרשים Citi Global Art Market.

אם את רוצים להשקיע באמנות, פלטפורמת Masterworks היא מקום טוב להתחיל בו. אתם יכולים לקנות ולמכור מניות של ציורים בשווי מיליוני דולרים. אם תחליטו לשמור את המניות שלכם עד שהציור יימכר, תקבלו את ההכנסות מהמכירה.

 

10. השקיעו בעצמכם

השקעה בעצמכם היא ודאי אחת ההשקעות הטובות ביותר שאפשר לעשות, והיא יכולה להתבטא במגוון דרכים: המשך של פרויקט יצירתי, לקיחת קורס בתחום מעניין, טיפוח של כישרון, או למידה של מיומנות חדשה.

למרות שסביר להניח שלא תוציאו את כל 100 אלף השקלים על השקעה בעצמכם, אבל כאשר אתם שמים את הבריאות הפיזית והמנטלית שלכם במקום הראשון, כבר הרווחתם.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

 

ועוד כמה עצות לסיום…

לפני שאתם מתחילים – הגדירו את מטרת ההשקעה

השאלה הראשונה שכדאי לכם לשאול את עצמכם לפני שאתם מתחילים להשקיע, היא מהי מטרת ההשקעה. שלכם, ומהם היעדים אליהם אתם מתכוונים להגיע.

כאשר תדעו את המטרה לשמה אתם משקיעים, תוכלו גם לבחור את אפיק ההשקעה הנכון ביותר מבחינתכם שמוביל להשגה שלה .לשם המחשה, חיסכון המיועד לאפשר לכם רמת חיים איכותית וביטחון פיננסי בשנות הפרישה שלכם, מתנהג אחרת מחיסכון לטווח של שנים ספורות, שאתם מייעדים לאירוע משפחתי חשוב, לטיול ארוך בחו"ל או לרכישת רכב חדש. חשוב גם שתגדירו את מידת הנזילות הדרושה לכם: עד כמה חשוב שתהיה לכם אפשרות למשוך חזרה את הכסף בכל עת.

 

'נקו את השולחן' מחובות

הדרך הקלה ביותר להשקיע את כספכם היא על ידי תשלום חובות. זה אולי נשמע מוזר, אבל פירעון החוב שלכם הוא ההשקעה הראשונה והגדולה ביותר שאתם יכולים לעשות עם 100 אלף שקל בחשבון שלכם. הריבית על כל חוב שיש לכם גדלה עם הזמן וככל שתפרעו אותו מוקדם יותר, תחסכו יותר.

כדאי לדעת שהסוד להצלחה הוא תשלום חובות בריבית גבוהה. אין ספק שחיסכון בכסף והוצאות גם הם חשובים, אבל פירעון חוב הוא מטרה חשובה לא פחות. לפני שאתם יוצאים ומשקיעים 100 אלף שקל, ודאו שהחוב שלכם שנושא את הריביות הגבוהות ביותר יפרע, במקרים רבים זה יהיה חוב בכרטיסי אשראי.

 

השאירו קרן נזילה למקרי חירום

קרן חירום היא כסף שאתם שומרים בצד למקרי חירום. הכסף לא נועד לממן טיול מסביב לעולם וגם לא לשיפוץ של המטבח. הוא נועד להיות גלגל ההצלה שנותן לכם שקט נפשי מתוך ידיעה שאתם מוכנים לטוויסטים ולהפתעות לא נעימות של החיים. קרן החירום שלכם צריכה להיות מורכבת מסכום כסף נזיל וזמין לשימוש באופן מיידי, הנשמר באפיק בסיכון נמוך ומספיק לתקופה של בין שלושה לשישה חודשים.

זהו, אתם מוכנים להתחיל להשקיע. בהצלחה!

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך