דף הבית השקעות כסף חכם שר ה(מ)טבעות – חלק א'

שר ה(מ)טבעות – חלק א'

בתקופה האחרונה אנו עדים להתחממותה של מלחמת המטבעות בין המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. הרבה כתבות מעטרות את אתרי החדשות הכלכליות, כאשר המושג הזה "מלחמת המטבעות" נזרק לאוויר לא אחת, אבל מה זה בעצם אומר? מה זו בעצם מלחמת מטבעות? ממה היא נובעת ומהם הכוחות הפועלים מאחורי הקלעים? מערכת DBroker מגישה לכם פרוייקט מיוחד, שיסגור לכם את כל הפינות ויהפוך אתכם לפרשנים מומחים בנושא המסחר במטבעות.

מסחר במטבעות - כל מה שאתם צריכים לדעת
0

חלק א' – טבעת אחת כדי לשלוט בכולם

מכירים את הטרילוגיה האדירה שר הטבעות? למי שלא שמע או שכח אספר בקצרה:

האגדה מספרת על כמה מלכים, של עמים שונים, שנפגשו כדי ליצור טבעות שיתנו להם כוחות מיוחדים, כדי שיוכלו להיטיב עם עמם – טבעת אחת לכל ממלכה.

אבל…

היה שר אחד נוסף, שיצר בחשאי טבעת נוספת, בלי שהשאר ידעו על כך –  ולגיקים שאוהבים את שר הטבעות לפחות כמוני – "טבעת אחת כדי לשלוט בכולם". כאן התחילו הצרות, כי הטבעת הזאת, הייתה חזקה יותר מכל שאר הטבעות.

למה אני מספר לכם את זה, ומה כבר יכול להיות הקשר של שר הטבעות לכלכלה, עסקים והשקעות?

בזמן האחרון אנחנו עדים למלחמת מטבעות שהולכת וצוברת תאוצה. מה זאת אומרת מלחמת מטבעות? מי נלחם במי? ואיך בכלל נלחמים במטבעות?

לפני שהדמיון שלנו מתחיל לחשוב על מיליארד סינים שזורקים מטבעות על אמריקאים, בואו נחזור רגע לשר הטבעות: כשכל הטבעות היו שוות בכוחן – כולם הרוויחו. כל מלך או מלכה, יכלו להשתמש בכוחן של הטבעות, כדי להיטיב עם בני עמם, מבלי שזה יפגע בעמים אחרים. הטבעות יכלו נניח, לעזור בייצור מוגבר של חקלאות, או שהן יכולות לתת לבני הממלכה חשיבה יותר יצירתית וחדה, וכך הם יוכלו לייצר ולהתקדם יותר מאשר מקודם. ושוב, כל זה בלי לפגוע בעמים אחרים – כולם פשוט מתקדמים ביחד.

אבל, ברגע שנוצר חוסר איזון, וטבעת אחת הופכת להיות שווה בכוחה למספר טבעות ביחד – מישהו יכול להתחיל לנצל את כוחו לרעה, וזה באמת מה שקרה. כך התחילה מלחמת טבעות, כאוס עולמי, סדרת סרטים וספרים שלמה, ואת עבדכם הנאמן בתור אחד הפריקים שלה.

אוקיי אוקיי, הבנו,  אז אתה קצת חנון שאוהב את שר הטבעות מה הלאה?

בואו ניקח את שר הטבעות, ונחבר אותו כדי שיעזור לנו להבין, איך בעצם מטבעות מתנהגים:

אם היה לנו רק מטבע אחד בכל העולם, הרי שלא הייתה הרבה משמעות למטבעות, מעבר למתן היכולת לכל אחד ואחת מאיתנו, לקנות מוצרים ושירותים גם בארץ וגם בחו"ל באותו ערך כספי.

לדוגמא: גוש היורו.

המטבע המקומי בצרפת (יורו), שווה בכוחו למטבע המקומי בגרמניה (גם כן יורו) – ממש כמו הטבעות של כל המלכים – כולן שוות בכוחן. כלומר כולם נהנים במידה שווה ואף אחד לא פוגע בשני.

אבל,

אם יש לנו מטבעות עם כוחות שונים – נוצר חוסר איזון. לדוגמא: שקל ודולר.

שקל ודולר לא שווים בכוחם. ולכן מי שמחזיק שקל (חלש יותר), ורוצה לקנות דולר אחד (חזק יותר), יצטרך לגייס לטובתו (נניח, בממוצע), ארבעה שקלים. ממש כמו שכמה מלכים עם טבעות, צריכים לגייס כוחות משותפים כדי להתגבר על הטבעת החזקה האחת.

אז איך נלחמים בטבעת אחת?

ביחד ולחוד

יצאנו למלחמה!

טבעת אחת חזקה מול הרבה טבעות חלשים יותר. ובעולמנו – מטבע חזק מול מטבע חלש. מה יכולים המלכים לעשות עכשיו? הטבעת של כל אחד מהם חלשה מול הטבעת המיוחדת והחזקה.

נראה שיש למלכים שתי אפשרויות:

או לאחד כוחות, וככה אולי הם יוכלו בכוחות משותפים לנצח….או ליצור עוד הרבה טבעות – ועכשיו הכוח שלהם כבר גדול יותר וכך גם הסיכוי לנצח.

חזרה לכדור הארץ – כשמטבע חזק, הוא לרוב מצביע על העובדה שהרבה אנשים רוצים להשתמש בו. למשל- הדולר האמריקאי, לרוב נחשב למטבע חזק מכיוון שהרבה מאוד רוצים לסחור במוצרים, שירותים וסחורות שמתומחרים בדולרים (מוצרים ושירותים של חברות כמו אפל, מיקרוסופט, גוגל, קוקה קולה, סחורות כמו נפט ועוד ועוד). ולהיפך…כשמטבע חלש, זה לרוב מצביע על מצוקה ועל העובדה שמעט אנשים רוצים להשתמש בו.

למשל, (וזו דוגמא מאוד מפתיעה,תחזיקו חזק) – היין היפני.

כדי לרכוש כ-30 יין נצטרך רק שקל אחד. ולמרות שיפן נחשבת למדינה מאוד מתקדמת ולכלכלה השלישית בגודלה בעולם, היא נמצאת בבעיות קשות מאז שנות התשעים, וזו הייתה אחת הדרכים שלה להתמודד עם המצב הקשה שבו היא נמצאת עד היום.

כאן בדיוק מתחילה הבעיה, עבור שאר האנשים שלא משתייכים למדינה בעלת מטבע חזק כמו ארה"ב, כי המטבע שלהם חלש יותר מול הדולר האמריקאי. ולכן קשה להם לקנות שירותים, סחורות ומוצרים בדולר האמריקאי. וכמו המלכים משר הטבעות, יש להם שתי אפשרויות – להתאחד ולשתף פעולה – ממש כמו שמדינות גוש היורו פעלו, או ליצור עוד ועוד מטבעות, כל מדינה לעצמה, ולבסוף להשוות את כוחם למטבע החזק. כמו שהמלכים יכלו אולי ליצור עוד טבעות, שאומנם כל אחת מהן בפני עצמה חלשה, אבל במסה קריטית מספקת – הן כבר עוזרות לממלכה המקומית. לפעולה זו, של יצירת מטבעות נוספים באמצעות הדפסת כסף או הורדה בערך המטבע קוראים – פיחות.

לפני שאנחנו ממשיכים חשוב לי לתת עוד דוגמא אחת לאיך הדברים נראים מהזווית של הלקוח הקטן, כמוני למשל:

נגיד שיש לכם 100 ש"ח ביד, ואתם חושבים לקנות מוצר, נניח חולצה. ואתם יכולים להשיג את אותה החולצה בדיוק ב-20 דולר אמריקאי או ב-20 דולר קנדי, מה תעדיפו? כמובן ש-20 דולר קנדי.

למה?

מפני שכדי לקנות 20 דולר קנדי, יעלה לכם 50 שקלים, וכדי לקנות 20 דולר אמריקאי, יעלה לכם 100 שקלים (המספרים הם לשם הדוגמא). הבחירה פה היא קלה, ולכן קנדה הרגע הרוויחה עוד עסקה על חשבון ארה"ב.

פיחות מטבע, עוזר לכלכלה המקומית בעלת המטבע החלש יותר, אבל פוגע בכלכלה אחרת בעלת מטבע חזק יותר.

כלל אצבע שעוזר להבין את העיקרון הזה, הוא לחשוב במונחים של יצוא:

תמיד כשאתם חושבים על ערכו של מטבע מול מטבע אחר, שימו את עצמכם בנעלי הכלכלה המקומית. פעם אחת בתור המטבע החזק, ופעם בתור המטבע החלש, ותחשבו במושגים של יצוא סחורות מהמדינה שלכם – אתם תראו איזה יתרון פיחות נותן למדינה עם מטבע חלש יותר, ואיך הוא "מושך" יותר לקוחות.

לא תאמינו, אבל מצאתי קשר מעניין מאוד בין פיחות לבין כאבי רגליים.

מה כבר יכול להיות הקשר בין פיחות לכאבי רגליים?

על זה בפרק הבא….

להמשך קריאה של חלק ב' לחצו כאן

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך

    השאר תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *