דף הבית חדשות שוק ההון אסם מעלה מחירים, שוקי המניות חוזרים לשנות התשעים ועוד כותרות חמות מהשבוע

אסם מעלה מחירים, שוקי המניות חוזרים לשנות התשעים ועוד כותרות חמות מהשבוע

אינטל נכנסת לטירוף השקעות, פרויקט אנרגיה ירוקה גדול יוצא לדרך ברמת הגולן, אסם מקפיצה מחירים, האינדיקטור שמרמז על תיקון חד (אולי) בשוקי המניות ושתי חברות מעניינות ששווה לעקוב אחרי המניות שלהן.

0

כמה הבמבה?

גל התייקרויות המחירים מגיע גם אל ענקית המזון אסם, לאחר ההחלטה לייקר חלק ניכר מן המוצרים הנמכרים ביותר, כולל המוצרים הבסיסיים ביותר, כמו פסטות, קפה, חטיפים, רטבים ועוד.

במהלך השבוע החולף, הודיעה החברה כי היא מתכוונת להעלות את המחירים של חלק גדול ממוצריה. ההתייקרויות ינועו בשיעור של בין 3.5% ל-7%. לטענת החברה, למרות ששער החליפין של השקל מול המטבעות בעולם הקל עליה לספוג חלק מהעליות, הרי שלא נותרה להם ברירה.

כידוע, סל הקניות הישראלי אוהב את אסם. החברה מחזיקה במותגים מקומיים חזקים כמו במבה, ביסלי, טבעול, צבר, פתי-בר ועוד, וכן מייבאת מותגים בינלאומיים אייקונים כמו נסטלה, קיט-קט, פיטנס, מטרנה, גרבר ואחרים.

כעת, בענף המזון גוברות ההערכות כי החלטתה של אסם לעדכן את המחיר עלולה לגרור יצרנים ויבואנים נוספים ללכת בעקבותיה וגם להעלות מחירים. חלקם כבר עשו זאת.

 

לפי האינדיקטור הבא, שוקי המניות בארה"ב חזרו לדצמבר 1999

מספר החברות שמניותיהן הגיעו לשפל של שנה, הגיע בשבוע שעבר ליותר מכפליים ממספר המניות ששברו שיא של שנה. הפעם האחרונה שבה קרה דבר כזה היתה ערב התפוצצות בועת הדוט.קום – לפני יותר מעשרים שנה.

בשבוע שעבר, כשמדד S&P 500 (-0.13% 4785.14) נסגר בשיא של 52 שבועות, 334 חברות הנסחרות בבורסת ניו יורק הגיעו לשפל של 52 שבועות, יותר מכפליים ממספר החברות שמניותיהן היו בשיא של שנה. האירוע הזה קרה רק שלוש פעמים בהיסטוריה של שוק המניות האמריקאי – כולן בדצמבר 1999, כך לדברי רמזי, סמנכ"ל ההשקעות של לאותולד גרופ.

אבל הנתונים הללו נמתחים על פני יותר משבוע אחד: מספר החברות בבורסת ניו יורק שמניותיהן הגיעו לשפל חדש עלה על אלה שרשמו שיאים גם על בסיס ממוצע של שישה שבועות. הפעם האחרונה שבה זה קרה, באותה תקופה שבה מדד S&P 500 היה בשיא של שנה – היתה ביולי 2015, ממש לפני תיקון של שישה שבועות שבמסגרתו המדד נפל ב-14%.

במקביל, הבנק הפדרלי הודיע החודש כי יאיץ את קצב צמצום התמריצים הכלכליים, מה שהגביר את התנודתיות בשווקים – על רקע חששות משקיעים וכן התפשטות הזן החדש של הקורונה. למרות זאת, החששות נעלמו, ו-S&P 500 הגיע אתמול לשיא בפעם ה-69 השנה.

 

נשרף לה הפיוז – אינטל מקימה מפעלים בהשקעה עצומה.

תחת הנהגה חדשה, אינטל משנה כיוון וצפויה להשקיע כ–200 מיליארד דולר בהקמת מפעלי שבבים חדשים בארה"ב, אירופה ואסיה.

בשנת 2020, התקבל הרושם שאינטל בדרך להחליט על נסיגה לאחור, בקרב המתחמם בתחום ייצור השבבים. בוב סוואן, המנכ"ל הקודם, הכריז שבכוונת החברה לעבור למיקור חוץ, ונלוו לכך הערכות שאינטל תצמצם את הייצור העצמי במפעליה ברחבי העולם, ואולי אף תשקול מחדש הקמת מפעלים עתידיים. כל זה נתפש כצעד דרמטי במיוחד עבור אינטל, אימפריית שבבים שהובילה את הענף עשרות שנים.

אבל בתחילת 2021 מונה מנכ"ל חדש, פט גלסינגר, שהוביל כמעט בן לילה מהפך מוחלט באסטרטגיה של החברה. במארס הודיעה אינטל על הקמת שני מפעלים חדשים באריזונה, בעלות של 20 מיליארד דולר. במאי הודיעה שתשדרג את המפעל בניו מקסיקו. תוכנית הדגל היא להקים מגה־קומפלקס חדש של ייצור שבבים בארה"ב, בעלות של 60–120 מיליארד דולר. זה יהיה מפעל עצום, עם תחנת כוח משלו — אשר ייצר שבבים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. המיקום המתוכנן שלו עדיין לא הוכרז.

רק לאחרונה אינטל הודיעה על הקמת מפעל חדש לאריזת שבבים במלזיה, בהשקעה של 7.1 מיליארד דולר. בנוסף, היא מתכננת להקים מפעל אריזה ובדיקה חדש באיטליה, ומפעל ייצור שבבים ענק בגרמניה. עם המפעלים הללו, לצד מרכז מרכז ופיתוח (מו"פ) חדש בצרפת, אינטל עשויה להשקיע כ–100 מיליארד דולר באירופה בשנים הבאות. בנוסף, לפני חצי שנה בערך החברה הודיעה שהחלה את עבודות הבנייה של המפעל החדש בקרית גת, בהשקעה של 10 מיליארד דולר. בסך הכל, התקציב של אינטל להשקעה במפעלים ובציוד ב–2022 עומד על 28 מיליארד דולר, לעומת 18 מיליארד ב–2021 ו–14.5 מיליארד ב–2020.

כל התוכניות יהוו ביחד השקעת ענק בסדר גודל של כ–200 מיליארד דולר לאורך השנים הקרובות. אבל זאינטל לא מסתפקת רק בהקמת מפעלים, ולפי דיווחים התעניינה ברכישת גלובל פאונדריז האמריקאית, אחת מיצרניות השבבים המובילות בעולם, במחיר של כ–30 מיליארד דולר. בינתיים, גם סמסונג ו–TSMC לא מחכות, והכריזו על תוכניות של מאות מיליארדי דולרים להרחבה והשקעה בייצור. כך שהתחרות בתחום האסטרטגי, רק תחריף.

 

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

עוד אנרגיה ירוקה – אושר פרויקט אנרגיית הרוח של אנרג'יקס ברמת הגולן.

משרד הביטחון ואנרג'יקס חתמו על הסכם שיאפשר הקמה של 41 טורבינות בצפון רמת הגולן בהשקעה כוללת של 700 מיליון שקל.

חברת אנרג'יקס חתמה על הסכם עם משרד הביטחון שיאפשר הקמה של עד 41 טורבינות לייצור חשמל מאנרגיית רוח בגובה של 200 מטר כל אחת, בצפון רמת הגולן. ההסכם הושג לאחר ששני הצדדים הסכימו על המגבלות שאנרג'יקס תיקח על עצמה בהפעלת טורבינות כדי לשמור על יכולת ההפעלה של צה"ל באזור הפרויקט, המשתרע ממזרח לקו הישובים הדרוזים מג'דל שמס, מסעדה ובוקעתא.

פרויקט אר"ן (אנרגיית רוח נקיה) צפוי לייצר 104 מגה וואט ולמכור את החשמל לרשת החשמל למשך 20 שנים החל מהפעלתו, בתעריף קבוע צמוד מדד שייקבע על ידי רשות החשמל וצפוי להיות 28-25 אגורות לקילו וואט שעה. עלות ההקמה הצפויה של פרויקט אר"ן היא 750-650 מיליון שקל, והוא אמור להניב הכנסה שנתית של 90-80 מיליון שקל.

קבלת ההסכמה של משרד הביטחון להקמת הפרויקט היתה המכשול האחרון לפני הגשת בקשת היתר בנייה. ההערכה היא כי היתר הבנייה יתקבל בתוך שבועות, ואחריו תוגש לרשות החשמל בקשה לקבלת רישיון תעריפי שיקבע את מחיר החשמל אשר ייוצר בפרויקט ב-20 השנים הקרובות.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

 

2 חברות מעניינות ששווה לעקוב אחר המניות שלהן:

ACM Research – (NASDAQ:ACMR)
יצרנית ציוד ניקוי של מוליכים למחצה – ACM היא מחזה יוצא-דופן בתעשיית המוליכים למחצה. השקעה
ב- ACM מספקת חשיפה לתעשייה הנמצאת בצמיחה מדהימה צמיחה, ללא חשיפה לסיכון של ירידת מחירי השבבים. בנוסף, ACM היא חברה אמריקאית שמנהלת את רוב עסקיה בסין, מה שמעניק למשקיעים שיטת השקעה בטוחה יחסית לחשיפה לשוק הסיני. ACM היא אחת החברות הקטנות הנדירות שמציעות גם פוטנציאל צמיחה גבוה וגם רווחיות איתנה.

Tilray – (NASDAQ:TLRY)
טילריי היא חברת קנאביס מובילה שבסיסה בקנדה. לאחרונה החברה ביצעה מיזוג אסטרטגי עם Aphria, המתחרה הגדולה ביותר שלה בשוק הקנאביס. טילריי נסחרת בבורסת נאסד"ק לפי שווי שוק של 4.5 מיליארד דולר. החברה הקנדית הפכה למותג ידוע בארה"ב, המוערך ב-17.5 מיליארד דולר בשנה.

איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה<<<

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך