גוגל רוכשת חברת סייבר ישראלית, קופות הגמל מסכמות שנה ועוד כותרות מעניינות מהשבוע החולף בשוק ההון.
סימפלפיי, סטארט-אפ ישראלי בתחום הסייבר נמכרה לגוגל, מי הם בתי ההשקעות המובילים של 2021, מי הן ההשקעות המפסידות והמנצחות הגדולות של השנה וכמה אשראי הישראלים 'גיהצו' השנה.
גוגל רוכשת את סימפלפיי – חברת סייבר ישראלית.
ביום רביעי האחרון (4/1) גוגל הודיעה כי היא רוכשת את חברת הסייבר הישראלית סימפליפיי (Siemplify) בסכום המוערך במאות מיליוני דולרים. על פי ההסכם, סימפלפיי תשתלב בפעילות הסייבר שנמצאת תחת גוגל קלאוד, חטיבת שירותי הענן של גוגל. מדובר ברכישה הגדולה ביותר של גוגל בישראל מאז רכשה את וייז במיליארד דולר, וזו ג הפעם הראשונה שבה היא רוכשת חברה בתחום הסייבר – מה שעשוי להצביע על תוכניות של גוגל להקים להקים בישראל בסיס פעילות בתחום אבטחת המידע.
סימפליפיי הוקמה ב-2015 על ידי עמוס שטרן, אלון כהן וגרי פטחוב, יוצאי יחידות טכנולוגיות של חיל המודיעין ומשרד רה"מ. החברה מעסיקה קרוב ל-200 עובדים בישראל, ארה"ב ובריטניה והיא גייסה עד היום 58 מיליון דולר. ליבת הפעילות של הסטארט-אפ הישראלי היא תוכנת SOAR – מערכת לתזמור, אוטומציה וניהול אבטחת סייבר, המסייעת למנהלי אבטחת מידע בארגונים לנהל את מערך הגנת הסייבר שלהן; לתעדף את ההתראות החשובות; להשתיק התראות שווא; ולסייע באוטומציה של המענה לאיום.
עד כה, שתי הרכישות המשמעותיות של גוגל בישראל, היו עבור פעילות הענן שלה: וולוסטרה ב-2018, ואלומה ואלסטיפייל ב-2019 – בסכום מצטבר של מאות מיליוני דולרים, לפי הערכות.
עכשיו גוגל מסתכלת גם לתחום הסייבר, והרכישה של סימפלפיי היא צעד נוסף במהלך אסטרטגי לחיזוק והרחבת שירותי אבטחת הענן שהיא מציעה ללקוחותיה.
סיכום שנה של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ב-2021
2021 אופיינה בתשואות חריגות בגובהן. התשואה הממוצעת במסלולים הכלליים ב-2021 היתה כ-14%, כמעט פי 3 ביחס לתשואה השנתית בשלוש ובחמש השנים האחרונות. יחד עם זאת, בין הגופים נוצרו גם פערים לא קטנים – למשל, אנליסט – בית ההשקעות הקטן יחסית, מוביל את טבלת התשואה עם 15.7% מתחילת השנה, אלטשולר שחם בתחתיתה עם 10.5% בלבד.
את המקום השני כבש בית ההשקעות מיטב דש, עם תשואה של 15.4% ב-2021. במקום השלישי – מור,
עם תשואה של 14.7%, ואת המקום השלישי תופסות מגדל וכלל עם תשואה של 14.6% בשנה החולפת. לפי הערכות, ילין לפידות הניב לחוסכים בקרן ההשתלמות שלו 14.5% ב-2021, הפניקס והראל 14.2%. אחריהם ניצבת מנורה מבטחים עם תשואה של 13.7% ומי שבמקום האחרון הוא אלטשולר עם תשואה של 1.4%.
לפי הערכות בשוק, הביצועים החלשים של אלטשולר ביחס למתחרים, נבעו בעיקר מחשיפה גבוהה מדי שלו לסין – ובמיוחד למניות הטכנולוגיה הסיניות שניזוקו מהרגולציה שם – וממשקל היתר המשמעותי שיש לו לחו"ל, דווקא בשנה שבה שוק המניות המקומי רשם תשואות שיא. גם החשיפה הגבוהה יחסית שלו למט"ח לא תרמה לתשואות.
על ההפתעה הגדולה במהלך השנה שחלפה חתום בית ההשקעות מור, גוף חדש יחסית בענף הגמל – שבסוף 2020 ניהל קצת פחות מ-10 מיליארד שקל – ומסכם את השנה עם 27 מיליארד שקל.
בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?
המפסידות הגדולות של 2021, והמנצח המפתיע.
נתוני סוף השנה החולפת ממשיכים לזרום, וכעת אפשר כבר לקבוע כי המפסידות הגדולות של השנה, היו איגרות החוב (אג"ח). הסיבה העיקרית לכך היא הופעתה של האינפלציה, המאיימת על כדאיות השקעה במוצרים מבוססי ריבית, כמו אג"ח. כתוצאה מכך, התשואות העולמיות הממוצעות היו שליליות, מהגרועות ביותר ב–22 השנים האחרונות, והן נרשמו גם באג"ח ממשלתיות וגם בקונצרניות.
לעומת זאת, אחד המנצחים הגדולים של 2021, אולי במפתיע, הוא הדולר האמריקאי. רוב המטבעות הראשיים איבדו ערך מולו – גם השקל הישראלי, שבמהלך נובמבר 2021 רשם תשואת שיא של 9.1% מהשפל של מארס, נסוג בחזרה לתשואה חיובית צנועה של כ–3% מול הדולר.
כמה אשראי 'גיהצנו' ב-2021?
מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) מנהלת התשלומים הלאומית של האשראי, שפורסמו ביום שלישי, עולה כי הישראלים הוציאו בכרטיסי אשראי בשנת 2021 סכום של 401.6 מיליארד ₪. נתונים אלה מצביעים על עלייה של כמעט 16% ביחס להוצאות האשראי בשנה שקדמה לה. בדצמבר 2021 הסתכם סך ההוצאות ב-34.9 מיליארד ₪, עליה של 9.8% לעומת דצמבר אשתקד. לעומת זאת, נרשמה ירידה של 4.7% בדצמבר האחרון בהיקף משיכות המזומן היומי בכספומטים בנקאיים לעומת נובמבר 2021.
אחד הזרזים העיקריים לצמיחה החדה בשימוש בכרטיסי אשראי, הוא משבר הקורונה שגרר עמו סגרים והגבלות על פעילות במשק, והנתונים מצביעים על כך שההוצאות דרך כרטיס האשראי צמחו בצורה דומיננטית יותר מאמצעי תשלום אחרים בישראל.
שתי חברות ששווה לעקוב אחרי המניות שלהן:
iShares Russell 2000 ETF – NYSEMKT:IWM
תעודת סל העוקבת אחר הביצועים של ה-Russell 2000, הנחשב למדד המוביל של מניות קטנות. מנהלי הקרן גובים דמי ניהול שנתיים של 0.19%, המשתווים ל-1.90 דולר על כל 1,000 דולר שהושקעו.
CarParts.com, Inc. – NASDAQ:PRTS
קאר פארטס, היא קמעונאית מקוונת של חלקי רכב שעברה שינוי בניהול חדש. על ידי איחוד מותגי האינטרנט שלה תחת הבאנר של Carparts.com, החברה הצליחה לייעל את ניהול העסקים שלה, והמכירות עלו במהלך משבר הקורונה. החברה משקיעה הרבה משאבים בטכנולוגיה ובשיווק, ופתחה לאחרונה שני מרכזי הפצה חדשים. החברה גם נראית מוכנה להמשיך בצמיחה, עקב מחסור בשבבי מוליכים למחצה בייצור רכב, מה שמעלה את מחירי המכוניות החדשות והמשומשות. בטווח הארוך, החברה מוכוונת לצמיחה בהכנסות של 20%-25%, כלומר Carparts.com היא ככל הנראה יותר מסתם סיפור הצלחה על רקע המגיפה.
איך בוחרים מתוך מאות אפשרויות את המניות האטרקטיביות ביותר? סדרת ההדרכות הזו תגלה לך את התשובה<<<