דף הבית השקעות כסף חכם מגינים על תיק ההשקעות מפני אינפלציה גבוהה וברבורים שחורים אחרים

מגינים על תיק ההשקעות מפני אינפלציה גבוהה וברבורים שחורים אחרים

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם היפוך מגמות בשוק ההון היא לגלות קור רוח ולא לסטות מתכנית המשחק שלכם – השקעה לטווח ארוך. עם זאת, חשוב לא להתבלבל בין קור רוח ובין קיפאון מחשבתי. במיוחד עכשיו, ישנן מספר פעולות חשובות שעשויות לעזור לכם תקופות קשות עם נזק מינימלי לתיק ההשקעות ובשורות הבאות נציג אותן בפניכם

0

צבירת מזומנים

אחת הדרכים הפשוטות ביותר להפחית סיכונים בתיק היא למכור חלק מהנכסים ולבנות מאגר מזומנים. צעד כזה גם מגן על ההון הפיננסי שלכם במידה והמצב יחמיר, וגם מאפשר לכם לראות ולתפוס את הזדמנויות השקעה אטרקטיביות אשר יווצרו לאורך הדרך. גם בזמנים כאלה השווקים יוצרים הזדמנויות ערך גדולות לאלו שמוכנים אליהן.

עם זאת, חשוב לזכור כי במצב של אינפלציה, העלות של השארת הכסף בחשבון הבנק בלי להשקיע אותו, גבוהה מאוד. אם יש לכם מאה אלף שקלים בחשבון ברגע זה ולא השקעתם אותם, הם הולכים ונשחקים הרבה יותר מהר מאשר בשנים קודמות. לכן, וודאו שאתה מגדירים מראש מתי וכיצד תשקיעו את המזומנים האלה בחזרה בשווקים.

 

מעבר לעמדת השקעה שמרנית יותר

אלטרנטיבה למכירת נכסים ויצירת מאגר מזומנים היא צמצום של אחזקות בנכסים בעייתים והחלפה של הפוזיציות המסוכנות יותר שלכם בפוזיציות הגנתיות יותר. מבחינת תמהיל המניות, המשמעות היא העדפה של מניות קמעונאות, מניות בנקאות ומניות תחבורה – על פני מניות של חברות המציגות בעיקר ספקולציות על צמיחה מרהיבה בעתיד.

פעולה נוספת שאתם יכולים לבצע היא שינוי של תמהיל הקצאת הנכסים שלכם לטווח ארוך, להקטין אחזקות של מניות ולהגדיל את אחזקות באג"ח. מבחינת אג"ח, המשמעות היא העדפת חוב ממשלתי וחוב של חברות בדירוג גבוה. לדוגמא, תוכלו לגדר את הסיכון לאינפלציה גבוהה יותר על ידי רכישת אג"ח של משרד האוצר המוגנות מפני אינפלציה (TIPS). אג"ח אלה הן המקור הטוב ביותר להגנה מפני אינפלציה מפני שההחזרים וההבשלה שלהן קשורות באופן ישיר למדד המחירים לצרכן.

החיסרון בפעולה כזאת הוא שאגרות חוב אלה יקרות, ו- TIPS לעשר שנים מחזירות 0.9% פחות מהאינפלציה. כלומר, האינפלציה צריכה לעלות לפחות במידה זו במשך עשור על מנת לשמור על כוח הקנייה שלכם. אמנם במידה והאינפלציה תמשיך לדהור, מחירי ה־TIPS צפויים לעלות כשיותר אנשים יקנו אותן. אבל מבחינתם של משקיעים המחזיקים בהן עד הבשלתן, ההחזר הטוב ביותר שיוכלו לקבל הוא שיעור האינפלציה, בניכוי 0.9%.

בחן את עצמך, האם אתה מסוגל להרוויח מהשקעה במניות?

כן, אני רוצה לבדוק

 

השקעה בסחורות

רובו ככולו של המסחר בשוק הסחורות מתנהל באופן וירטואלי והשקעה במתכות יקרות וסחורות אחרות אינה נעשית על ידי קנייה ומכירה של חומרי הגלם. בישראל פועלים כיום מספר בתי השקעות דרכם תוכלו לחשוף חלק מתיק ההשקעות שלכם לסחורות כגון זהב, כסף, מתכות, חיטה, תירס וקפה – או מניות אנרגיה כגון נפט.

יום אפשר למצוא מספר גדול של תעודות סל שפועלות בשוקי הסחורות. רוב התעודות הן בורסאיות (ETFs), וחלקן הן שטרות (Notes) שקשורים לסחורות. מעט תעודות מחזיקות בסחורות ממש (זהב למשל) בכספות, חלק קטן מתוכן מנוהלות בצורה פעילה, ורובן מבוססות בדרך כלל על מדדי מחירי חוזים עתידיים.

חשוב לזכור שאסטרטגיה של גידור סיכונים מחייב אתכם לגלות גישה אקטיבית יותר להשקעה. ואם הגידור לא עושה את העבודה שתכננתם עבורו, אתם עלולים לספוג הפסדים כפולים, כך שאסטרטגיה הזאת מומלצת רק לבעלי סובלנות גבוהה להפסדים, גם מבחינה כספית וגם מבחינה נפשית.

 

השקעה בנדל”ן

בדרך כלל, עליית מחירים היא חדשות טובות עבור נכסי נדל”ן להשקעה, מפני שהם למעשה אפיק השקעה עם גידור אינפלציוני מובנה. גם מחירי הנדל”ן וגם תשלומי דמי השכירות מתעדכנים באופן תדיר. למשל, נכסים מושכרים המתאפיינים בחוזי שכירות קצרי טווח, יכולים בזמן אינפלציה להעלות את דמי השכירות בנכס, עם מועד חידוש חוזי השכירות, ולאפשר הגנה כמעט מלאה מפני אינפלציה.

גם בסוגי נכסים עם הסכמי שכירות ארוכים יותר, קיימים לרוב מנגנוני העלאת דמי שכירות אוטומטיים מדי שנה. מנגנונים אלה לעיתים צמודים למדד המחירים לצרכן וכך מהווים הגנה אינפלציונית מלאה לשכירות, ולעיתים כוללים מנגנון עליית דמי שכירות קבוע, אשר על אף שאינו נקבע בהתאם לעליית מדד המחירים לשנה מסוימת, מתנהג בצורה דומה לאורך זמן.

המדריך לאיתור מניות מתחת לרדאר

סיכום

בראיה רחבה, הגנה על תיק השקעות מפני אינפלציה לא מרוסנת, כוללת נטיה לעבר נכסים שיש להם מרכיב ריאלי כלשהו. לדוגמה, אג"ח צמודות מדד של הממשלה או של חברות בדירוגים גבוהים. אמנם בנכסים אלה האינפלציה העתידית כבר מתומחרת ברמה גבוהה יחסית, אבל עדיין, אג"ח צמודות יעניקו לכם הגנה אם תהיינה הפתעות כלפי מעלה במדדי מחירים או אם רמת האינפלציה תמשיך להיות גבוהה במשך תקופה ארוכה יותר ממה שהשווקים מעריכים.

חברות שהתזרים שלהן ריאלי כגון בתחום הנדל"ן או התשתיות צפויות להציג ביצועים טובים יותר. עליית הריבית אמנם עשויה לפגוע בחברות הנדל"ן, אך התזרים שמבוסס על נכסים ריאליים צפוי לפצות על הפגיעה לאורך זמן. כך לדוגמא, הניסיון של אינפלציה גבוהה בשנות ה- 70 מציג עדיפות לנדל"ן על אפיקים אחרים.

גם חברות שפועלות בתחומי צריכה לא מחזוריים עם ביקושים קשיחים עשויות להיות אלטרנטיבה עדיפה. אבל, שימו לב והתרחקו מחברות שאינן מציגות תזרים יציב, אלא בעיקר מבוססות על ציפיות לצמיחה עתידית.

לבסוף, הערה חשובה – כל הפעולות המצוינות כאן אינן מעניקות 100% הגנה על תיקי השקעות במקרי קיצון. לפעמים שם המשחק הוא ספיגת פגיעה מזערית ככל האפשר, ולא צפי לתשואות גבוהות ומהירות. מעבר לכך, הפעולות המצוינות בכתבה דורשות ידע ומיומנות, ובהחלט לא כדאי להתחיל ללמוד אותן בתקופות בהן השוק תנודתי במיוחד.

לכן, אם אתם שוקלים להתחיל להשקיע בשוק ההון, או מידה ואתם כבר חשופים לשוק והשינויים 'תפסו' אתכם בהפתעה, זה יהיה חכם מצידכם להתייעץ עם מנהלי השקעות מקצועיים בעלי ניסיון בתרחישים דומים שיסייעו לכם לבנות עבור תיק ההשקעות שלכם את ההגנה הטובה ביותר האפשרית.

סדרת הסרטונים החינמית הזו תראה לך סוגי השקעות מגוונות >>>

    הירשמו כעת!

    והיו הראשונים לקבל תוכן איכותי מפורצי דרך משמעותיים בשוק ההון

    בשליחת פרטיך הנך מאשר קבלת עדכונים חשובים ותוכן איכותי מ-D-Broker
    אתה מוגן מספאם, לעולם לא נעשה שימוש לא הולם בפרטים שלך